پنجشنبه 15 آبان 1382

صدام حسين از فرانسويها و روسها فريب خورد، صوت الشعب، ترجمه حسن هاشميان

در آستانه يورش امريكا و در جستجوي تضمين براي عدم هجوم به عراق
صدام حسين از فرانسويها و روسها فريب خورد
صوت الشعب (رأي ملت)
روزنامه واشنگتن پست در شماره روز دوشنبه خود نوشت كه صدام حاكم پيشين عراق دستوراتي درباره روياروئي با نيروهاي امريكائي صادر نكرده است ، زيرا تا لحظه آخر ، بنا به تضمينهائي كه روسيه و فرانسه براي وي ارائه كرده بودند، تصور ميكرد كه حملهاي بر عليه او در كار نيست. اين روزنامه مينويسد ، صدام تمركز نيروهاي امريكائي در كويت را نيرنگي بر عليه خود ميپنداشت و اعتقاد واثق داشت كه از چنين حقهاي جان سالم به در خواهد برد. روزنامه امريكائي واشنگتن پست به نقل از مقامات تحقيقاتي اين كشور در عراق فاش ساخته است كه طارق عزيز معاون سابق نخست وزير عراق به آنها گفته است، بعد از اين كه صدام با فرستادگان و واسطههائي از كشورهاي فرانسه و روسيه ديدار كرد، به اين نتيجه رسيد كه ميتواند از شروع جنگ جلوگيري نمايد.
در اين گزارش آمده است كه ميانجيهاي روسي و فرانسوي در اواخر سال 2002 و اوئل سال 2003 به صدام حسين اطمينان دادند كه آنها از طريق اتلاف وقت و به كار بردن حق وتو در شوراي امنيت سازمان ملل ، از هرگونه حمله امريكا به عراق جلوگيري خواهند كرد. همچنين طارق عزيز به بازجويان خود گفته است ، بعد از يك سري جلسات پي در پي و تماسهاي مكرر با اين واسطه ها ، صدام در خروج از آخرين جلسه اي كه به اين منظور تشكيل شده بود ، كاملاً قانع بود امريكائيها بزودي به وي حمله نخواهند كرد. اين روزنامه در پايان آورده است كه گفتههاي طارق عزيز را افراد ديگر هنوز تأييد نكردند.
از سوي ديگر بازجويان امريكائي در عراق از ديگر افراد بازداشتي وابسته به رژيم سابق عراق پرسش كرده بودند كه چرا صدام با وجود اينكه سلاح كشتار همگاني در اختيار نداشت ، تظاهر به داشتن آن ميكرد. آنها پاسخ دادهاند كه او مي خواست آبروي خود را در برابر همسايگان عرب خود كه تنها به بهانه در اختيار داشتن چنين سلاحي از آنها باج ميگرفت، حفظ كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/1043

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'صدام حسين از فرانسويها و روسها فريب خورد، صوت الشعب، ترجمه حسن هاشميان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016