پنجشنبه 22 آبان 1382

جان بولتون از معاونان وزارت امور خارجه‌ آمريكا: گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي حقايق را ناديده گرفته است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي - خارجي
آمريكا گزارش بازرسان سازمان بين‌المللي انرژي اتمي را كه طي آن آمده است «هيچ مدركي دال بر تلاش ايران در انجام برنامه‌هاي تسليحات هسته‌يي وجود ندارد» را رد كرد و آن را “غيرقابل باور“ خواند و به اين ترتيب شكاف ميان آمريكا و اروپا بر سر ايران گسترده‌تر شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري فرانسه، جان بولتون از معاونان وزارت امور خارجه‌ي آمريكا و از مقام‌هاي بلندپايه اين وزارت‌خانه در امر كنترل سلاح گفت: گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي حقايق را ناديده گرفته است. با اين حال وي از انتقاد مستقيم، از محمد البرادعي رييس آژانس كه از نويسندگان اين گزارش بوده خودداري كرد.
بولتون گفت: با وجود ارايه‌ي اسناد فراوان از انكار و تكذيب‌ها و فريب كاري‌هاي 18 ساله‌ي ايران و نقض جدي تعهدات ايران به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اين گزارش نتيجه گرفته كه هيچ مدركي دال بر برنامه‌هاي تسليحات هسته‌يي در ايران وجود ندارد.
وي گفت: بايد بگويم كه مفاد گزارش غيرقابل باور است.
بولتون از جنگ طلباني است كه ديدگاه‌هاي وي درباره‌ي برنامه‌ي تسليحاتي ايران، سوريه و كوبا مناقشات زيادي را در گذشته باعث شده است. به هر حال يك مقام وزارت امور خارجه‌ي آمريكا گفت: كه اظهارات وي درباره‌ي گزارش آژانس مورد تاييد مقام‌هاي بالا است.
اين اظهارات به يقين شكاف به وجود آمده ميان اروپا و آمريكا بر سر بهترين شيوه‌ي برخورد با ايران را تشديد خواهد كرد. اين شكاف از روز چهارشنبه و با درخواست انگليس براي مقابله با ايران به صورت ديپلماتيك و با آرامش نمود بيشتري پيدا كرد.
در گزارش آژانس، ايران متهم به انجام دو دهه فعاليت‌هاي مخفي هسته‌يي از جمله ساخت پولوتونيوم شده است اما تاكيد شده كه هيچ مدركي دال بر تلاش ايران در ساخت سلاح هسته‌يي تاكنون به دست نيامده است.
اما بالتون تاكيد دارد كه ايران در حقيقت در تلاش براي توسعه‌ي زرادخانه‌هاي هسته‌يي خود تحت پوشش برنامه‌هاي انرژي اتمي غيرنظامي است. ايران اين ادعا را به شدت رد كرده است.
بولتون گفت: ايران به غني سازي اورانيوم از طريق سانتريفوژ و ليزر و توليد و پردازش پولوتونيوم مبادرت كرده است كه جز تلاش براي ايجاد توان توسعه‌ي مواد هسته‌يي مورد نياز براي سلاح‌هاي هسته‌يي معني ديگري نمي‌دهد.
بولتون، ايران را متهم به تلاش براي مخفي كردن برنامه‌هايش با دروغ‌هاي مكرر به سازمان و ناديده گرفتن معاهده‌ي منع توليد و تكثير سلا‌ح‌هاي هسته‌يي و حذف اطلاعات از گزارش ارسالي به آژانس كرده است.
وي گفت: آمريكا معتقد است كه تلاش‌هاي گسترده و مخفي ايران براي دستيابي به توان هسته‌يي حساس فقط به عنوان بخشي از برنامه‌هاي تسليحات هسته‌يي معني مي‌دهد.
بولتون از آژانس خواست هنگام ديدار هيات حكام در وين طي هفته‌ي آينده ايران مسوول و پاسخ‌گو شناخته شود.
وي گفت: جامعه‌ي بين‌المللي بايد مشخص كند كه آيا ايران درباره‌ي اين برنامه‌ها شفاف بوده و يا چه طور در برابر نقض جدي و گسترده‌ا‌ي كه ايران خود به آن اعتراف كرده عكس‌العمل نشان داده است.
وي افزود: اگر ايران تمامي اقدامات درخواستي قطعنامه‌ي 12 سپتامبر را انجام داده باشد پيشرفت بزرگي درجهت ايجاد يك جامعه‌ي مدني برداشته است. اما اگر به پنهان كردن برنامه‌هاي هسته‌يي ادامه داده و بار ديگر به آژانس دروغ گفته باشد جامعه‌ي بين‌المللي بايد ايران را غيرمتعهد به تعهدات امنيتي آژانس اعلام كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/1243

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'جان بولتون از معاونان وزارت امور خارجه‌ آمريكا: گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي حقايق را ناديده گرفته است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016