جمعه 7 آذر 1382

زندان گوانتانامو مخوف ترين زندان در تاريخ بشريت، م. راد

خليج گوانتانامو(Guantanamo Bay ) در حدود 104 سال پيش در بحبحه جنگ برای استقلال مردم كوبا بر عليه اسپانيا از طرف نيروی نظامی آمريكا اشغال شد و پس از استقلال كوبا دولت آمريكا اين كشور را مجبور كرد كه اين خليج را كه تا ميامی در آمريكا 650 كيلومتر فاصله دارد بطور نامحدود در اختيار آمريكا قرار دهد و فسق اين قرار داد و واگذاری دوباره آن را به كوبا منوط به توافق طرفين كرد.
پيش از انقلاب در كوبا اين كشور عملا تحت الحمايه در واقع جزء تيول آمريكا بحساب می آمد در نتيجه مشكلی برای نگهداری و كنترل اين خليج برای آمريكاوجود نداشت بعداز انقلاب دركوبا در سال 1961 آمريكا با كوبا قطع رابطه كرد و از آن ببعد حتی حاضر نشد راجع به حاكميت كوبا با آن وارد مذاكره شود.
در اين خليج كه خود آمريكائی ها آنرا ( The Least Worst Place ) بدترين و بی ارزشترين مكان نام گذاری كرده اند آمريكا يك پايگاه نظامی دائمی از همان ابتدا برپا كرده است كه با پيشرفت تكنولوژی نظامی آنرا مسلح ميكند.
اين خليج از آنجا كه خارج از محدوده قوانين باصطلاح حقوقی آمريكا قرار داردوهنوز بطور رسمی جزو خاك آمريكا بحساب نمیآيد آنچه در آن اتفاق می افتد وزارت دادگستری اجازه اظهار نظر و يا حق رای و دخالت را ندارد.
اين خليج مركزی شده است برای اجرای آنچه كه سيستم نظامی آمريكا به بهانه آن هر جنايتی را در آن مجاز میشمرد از جمله آن برپائی زندان صحرائی گوانتانامو بنام ( Camp X-Ray ) يا اردوگاه ايكس - ری ميباشد كه ابعاد زندان 1.80x2.40 متر بوده و اين زندان هيجده ماه تمام است كه چهره دمكراسی قلابی مهد تمدن آمريكا و طرفداران آنرا بنمايش گذاشته است.
پيش از سال 1993 در جريان بحران هائيتی كه آمريكا ببهانه نفوذ و كنترل آين كشور كوچك از طرف كوبا آنرا اشغال نظامی كرده بود برای زندانی كردن افراد متمرد حكومتی كه حاضر به همكاری با آمريكا نبودند در سال 1990اين مكان را برای فرار از فشارهای بين المللی در نظر گرفته بود.
علت ناميدن اين اردوگاه جديد بنام X- Ray سلسله اردوگاه هائی است كه در اين پادگان نظامی بر پاشده است و برای هركدام از آنها نام هائی در نظر گرفته شده است مثلا ايستگاه راديو آزادی بر عليه كوبا و غيره.
درست در 11 ژانويه 2002 آمريكا اولين گروه زندانيان افغانی را كه بهمه آنها اتهام تروريست زده بود وارد اين اردوگاه مخوف كرد كه تا امروز بيش از 650 نفر از 42 كشور جهان در آن زندانی هستند اين زندان از قفس های آهنی درست شده است كه تنها يك نفر در هرقفس زندانی است آنهم با چشمان بسته و با قل و زنجير كه حتی زندانی قادر نيست رو به بالا را نگاه كند و در كف زمين نيز تنها يك تشك ابری به ضخامت چهار سانتی متر برای نشستن و دراز كشيدن وجود دارد زندانيها شبها به سياه چالهائی فرستاده ميشوند كه در قعر زمين زير پادگان برای آنها بر پا شده است .
تا بامروز هيچ مسئولی به آنها نگفته است كه جرم آنها چيست و تا كی بايد در اينجا بمانند آنها علاوه بر اينكه وكيل ندارند حتی اجازه حرف زدن نيز ندارند و خانواده های آنها نيز حق ديدار آنها را ندارند اساسا هنوز اسامی آنها نيز اعلام نشده است تمام زندانیها را با غل و زنجير دست نزديك به پا و به قفس با ميله آهنی متصل كرده اند و در تمام شب و روز سر و صورت آنها با يك كيسه پلاستيكی پوشيده شده است.
تنها از آنها سئوال شده است نامشان چيست و از كدام كشور آمده اند و تمام كسانی را كه ميشناسند نام ببرند كنترل و سئوال و شكنجه زندانيان بوسيله هيچ مرجع قانونی و يا وكلا و پرسنل دادگستری صورت نميگيرد آنها در اختيار جانوران وحشی بنام ارتش مستقر در خليج گونتانامو بهر شكلی كه صلاح بدانند مورد آزمايش قرار ميگيرند برای زندان بانان هرنوع شكنجه زندانی بدستور آمريكای باصطلاح متمدن و دمكرات ترين كشور دنيا آزاد است.
پاول ولفوويتس (Paul Wolfowitz ) مشاور رامزفلد وزير دفاع آمريكا طرحی را به پنتاگون ارائه داده بود كه حكايت از انواع آزمايشها بر روی اين زندانيان را در بر داشت كه حتیهيتلر هم جرات نداشت آنهارا بر زبان آورد از جمله تاثير اورانيوم ضعيف شده و انواع سلاحهای ميكروبی و شيمييائی و قدرت مقاومت آنها در مقابل تشنگی و گرسنگی و ايستادن سرپا در آفتاب وخم كردن بدن زندانی و نگه داشتن اين وضعيت تا زندانی بی حس شود حتیآزمايش گلوله های پلاستيكی كه ساليان دراز است در اسرائيل بر عليه فلسطينی ها بكار برده ميشود وبالا بردن كيفيت آن برای استفاده كمتر از اين گلوله ها تا قدرت كارسازی اسلحه ها مورد آزمايش قرار گيرد تمام اين آزمايشات برای پيدا كردن ظرفيت نهائی يك انسان در مقابل فشارهای وارده است اين شكنجه ها علاوه بر استفاده از وسائل الكتريكی است كه كشورهای غربی علاوه بر مصرف داخلیآنها را به كشورهای ديگر صادر ميكننددر اين زندان همانند زندانهایآمريكا بچه ها هم وجود دارندو بعنوان تروريست همه اين شكنجه ها را تحمل ميكنند.
جالب است كه كنوانسيون ژنو كه قوانين مدونی در مورد رفتار با زندانيان و اسرای جنگی دارد ببهانه اينكه اين اسرا در منطقه ای زندانیهستند كه تابع هيچ كشوری نيست از زير بار مسئوليت شانه خالی كرده است و عملا دست آمريكا را باز گذاشته است .
در جهان امروز حكومتهای متجاوز به حقوق مردم برای خالی نبودن عريضه اتهاماتی را با مخالفان نظير ضد انقلاب و جاسوس و مرتد وارد می آورند و يا آنها را برای راحتی و درد سر كمتر آزاد ميكنند و سپس در خيابان ها آنها را با گلوله ميكشند و ميگويند كه در مبارزه مسلحانه و يا در درگيری كشته شده اند يونان و شيلی و اسپانيا و بسياری از كشورهای آمريكای لاتين با شيوه های آزمايش شده آمريكائی مخالفان را اين طوری نابود كردند و ميكنند اما آن شيوه ای كه در خليج گوانتانامو آمريكا پيش گرفته است و به اجرا در می آورد سابقه نداشته است.
در تاريخ حاكمين گذشته برای تنبيه مجرمين آنها را به سياه چال می انداختند تا از گرسنگی بميرند اين شكنجه تنها مدت كوتاهی طول ميكشيد و زندانی در اثر گرسنگی و يا از ترس تلف ميشد و يا توبه و گريه وزاری ميكرد كه در مواردی نيز بخشوده ميشد.
خشاريار شاه در حمله به يونان با توفان مهيبی مواجه شد و بسياری از كشتی های بزرگ را از دست داد و دستور داد سربازان ارتش دريا را شلاق بزنند تا دريا آرام گيرد ويا فئودالها برای تنبيه كشاورزان و گرفتن زهر چشم سر آنها را از سوراخ چوبی رد كرده و سپس با اسب آنرا ميكشيدند تا سر را از بدن جدا كنند و اين كار را عمدا در حضور روستائيان ميكردند تا برای آنها در س عبرت باشد و بدين وسيله ايجاد رعب و وحشت ميكردند.
و يا در رم باستان و يونان پس از محاكمه كوتاه انسانها را به صليب می كشيدند و چوبی را كه بصورت دستهای باز يك انسان شباهت داشت در زمين فرو ميكردند و دست وپاهای مجرم را بآن ميخ ميكردند و حتی در مواردی بخصوص در مورد زنان كه آنها را شياطين وجادوگر لقب ميدادند ميسوزاندند.
در جنوب شرقی آسيا افراد را تا گردن مدتها درآب نگه ميداشتند كه از اين شيوه آمريكا در جنگ جنوب شرقیآسيا برای گرفتن اقرار از سربازان استفاده ميكرد.
در گذشته در جنگهای مذهبی به طرف مقابل پس از شكست فرصت داده ميشد تا خود را تسليم كنند و بدين ترتيب با پرداخت باج و خراج مسئله حل ميشد ولی در قرون وسطی در اروپا جنگ وارد مرحله ديگری شد و درجنگ صليبی دستور داده شد تمام اسيران جنگی را با شمشير سر ببرند در جنگ صليبی بيش از دونيم مليون انسان بدين ترتيب قتل و عام شدنداين نوع برخورد در تمام دوران جنگ داخلی در اروپا در قرون وسطی كه بيش از چهارصد سال طول كشيد ادامه پيدا كرد.
اين بربريت تا آنجا پيش رفت كه در جنگ اسپانيا و انگلستان در سال 1580يك كشتی جنگی اسپانيا با بر خورد به يك سخره در ايرلند متلاشی شد و دولت اسپانيادستور داد بخاطر اين تصادف تمامی خدمه و سربازان را سر بريدند ويا دولت عثمانی با استفاده از شيوه جنگ صليبی بيش از دونيم مليون ارمنی را از بين برد اين جنايت ابعاد بزرگتری يافت زمانی كه اروپا وارد سير صنعتی شدن گرفت در فرانسه مجرمين را بخصوص پيش و پس از كمون پاريس با گيوتين سر می بريدند زندان.

و يا اين قانون كه هر سربازی پشت به جبهه بكند بايد آنرا باتير زد وارد قوانين نظامی كشورهای غربی شد ويا در در بعضی كشورهای اسلامی انسانها را بجرم خيانت به انقلاب تعزيز و شلاق ميزنند و سپس محكوم به اعدام ميكنند و يا زنها را سنگسار ميكنند اين سير خطرناك و بغايت كثيف و وحشيانه سر از زندان گوانتانامو در آورده است كه بدعتی بينهايت خطرناك و فاشيستی و عملا روابط انسانی را به پست ترين شكل خود تنزل ميدهد آنها انسانيت را تحقير ميكنند.
در اروپا در دوجنگ جهانی اول و دوم برای تسليم كردن كشورها از سلاحهای كشتار جمعی و ميكروبی و شيمييائی استفاده ميشد و اسيران را برای بردگی بكار می گماشتند و تنها در دو جنگ خانمان سوز گذشته بيش از صد مليون نفر انسان جان خود رابخاطر رقابت و تسلط بر جهان و تقسيم آن از دست داده اند.
امروز جنايتی بس وحشتناك تر در حال وقوع است در عراق با استفاده از محاصره اقتصادی و نظامی بيش از يك و نيم مليون نفر را در آزمايشی جديد بنابودی كشاندندد و انسانها را بدون محاكمه وتنها برای آزمايش در جنگهای بعدی روانه زندان در يك خليج ميكنند كه در آن هيچ قانونی حاكم نيست سربازان در اين زندان زندانيها را كه فقط ميتوانند باندازه يك كف پا بجلو و يا به عقب بروند با سروكله و دست و پای بسته برروی تخته سنگها رها ميكنند و شروع به تير اندازی ميكنند تا ببيند عكس العمل آنها چيست و آنرا يادداشت ميكنند و به مقامات بالا گزارش ميكنند.
بسياری از زندانيها را بدين ترتيب با تير كشته اند و اعلام ميكنند كه آنها خود كشی كرده اند در حالی كه همه ميدانند برای هر زندانی چهار نگهبان وجود دارد زندانی ها شبها در سياه چالها نگهداری ميشوند آنها را با دست و پاهای بسته بدون اينكه بتوانند هيچ اقدام و يا حركتی بكنند وبا استفاده از داروهای خواب آور تاصبح روز بعد در آنجا نگه ميدارند تا هرگونه فكر كردن را از آنها سلب كننددر شكنجه اين زندانيان هيچ محدوديتی وجود ندارد.
برای اولين بار صليب سرخ جهانی كه مدعی بود در مسائل سياسی بيطرف است دهن باز كرده و باين اعمال آمريكا و آزمايشگاه غير انسانی اعتراض كرده است اين اعتراض تنها پس از مشخص شدن وجود زندانيان اروپائی و استراليائی در زندان كونتاناموصورت گرفته است .
اين ارگان خدماتی كه پشتيبانی تمامی دولت های غربی وكليساها را پشت سر دارد مدتها است كه وجهه خود را از دست داده است و در هندوستان و عراق و يوگسلاوی و افغانستان به همكاری نزديك با نيروهای متجاوز و مسيونرهای مذهبی متهم شده و حتی به آنها اتهام جاسوسی وارد آمده است كه البته اين تشكيلات يد طولائی در اين زمينه دارد.
مسئول صليب سرخ در آلمان طی يك بحث تلويزيونی مدام ادعا ميكرد كه ما باسياست كاری نداريم ولی بايد بهر قيمت و با پشتيبانی نظامی به عراق برگرديم و اصرار ميورزيد كه غرب نبايد عراق را ترك كند و نبايد گذاشت كه آمريكا در آنجا شكست بخوردسازمان خدماتی كليساهای نيز آينده خود را به آينده آمريكا گره زده است.
بقيه ارگانهای ساخته وپرداخته غرب كه جای خود دارند آنها همگی به لانه های خود بازگشته اند از عفو بين الملل و حقوق بشر و دفاع از زندانيان سياسی ديگر خبری نيست آنها فقط اگر يك سرباز غربی زندانی و يا كشته شود عكس العمل نشان ميدهند وگرنه كشته شدگان زندانيان جهان سومی به حساب نمی آيند و نبايد از آنها نام برده شود.
آيا كشورهای غربی آينده و سرنوشت خود را به آينده آمريكا متصل كرده اند؟ آيا آزمايشات آمريكا در زندان گوانتانامو با همدستی و همياری و با توافق كشورهای غربی و ژاپن پيش ميرود؟ و آيا بايد گذاشت همچنان با سرنوشت انسانها بعنوان خوكچه آزمايشگاهی بازی كنند؟ و آيا بايد گذاشت كه غرب هر انسان مبارز و دلسوز به سرنوشت انسانيت را باتهام تروريست باين آزمايشگاه غير انسانی ببرد؟.
آمريكا و كشورهای غربی تعداد زيادی از سازمان های مردمی و انقلابی را در ليست تروريست ها قرار داده تا زمينه دستگيری و انتقال آنها را به اين نوع زندانها فراهم سازند.
آنها كه امروز در مقابل اين جنايت بر عليه بشريت دست روی دست ميگذارند بايد انتظار داشته باشند كه روزی نوبت آنها هم خواهد رسيد هيتلر هم با آزمايش بر رویانسانها در صدد پيدا كردن انسان ناب بود و با سقوط ونابودی خود و فاشيسم آْلمان و ايتاليا و ژاپن بيش از 65 مليون انسان را با خود نابود كردند و تاريخ تمدن بشری را بيش از صدها سال به عقب برد.
اجازه ندهيم يك مشت جانی جهان و انسانيت و تاريخ تمدن بشر را به آتـش بكشند هنوز در آغاز كار هستيم به سرنوشت يوگسلاوی و افغانستان و عراق و رشد تضاد بين مذاهب كه به جنگ بربريت تبديل شده است نگاه كنيم و آنوقت در خواهيم يافت چه وظيفه سنگينی بر دوش نيروهای متمدن و مدرن و آزاديخواه قرار دارد نگذاريم يك بار ديگر فاشيست ها بر جهان غالب شوند.
آنچه امروز داريم نتيجه كار و زحمت كارگران و زحمتكشان جهان است امپرياليستها و سرمايه داران و مرتجعين در ساختن تمدنها هيچ نقشی جز نابودی انسانها و استثمار و تجاوزو تخريب و ويرانی و ايجاد نفرت و تفرقه و سوء استفاده نداشته اند قبل از اينكه دير شود بهمت توده ها و زحمتكشان و خلقهای جهان اين مرتجعين را مهار كنيم و آنها را بزير بكشيم مبارزه با اين جانيان علاوه بر يك وظيفه انقلابی بلكه يك وظيفه انسانی است نگذاريم هيچ انسانی را بدون محاكمه زندانی و يا اعدام بكنند زندان گوانتانامو چهره كريه متجاوزان و طرفداران قلابی دمكراسی و آزادی به حقوق انسانی رابخوبی بنمايش گذاشته است.

م. راد (26.11.2003)
m.rad@gmx.net

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/1704

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'زندان گوانتانامو مخوف ترين زندان در تاريخ بشريت، م. راد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016