دوشنبه 10 آذر 1382

سخنگوي مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق: در پي آن نيستيم كه حكومتي همانند ايران در عراق برپا كنيم، حسن هاشميان

دكتر حامد البياتي سخنگوي مجلس اعلاي اسلامي عراق، امروز در تلويزيون الجزيره اعلام كرد كه گروههاي سياسي- ديني عراق به دنبال برپائي حكومتي همانند آنچه اكنون در ايران وجود دارد، نيستند. اين پخته ترين شخصيت سياسي در حال حاضر عراق گفت، آنچه كه ما به دنبال آن هستيم ايجاد يك حكومت مبتني بر نظام پارلماني و قانون اساسي است كه پذيرش سيستم چند حزبي ركن مهم آن محسوب ميشود. دكتر البياتي افزود حكومت آينده پلوراليزم ديني را ميپذيرد و به همه اديان و مذاهب احترام خواهد گذاشت، اما از آنجائي كه اسلام دين اكثريت مردم عراق است، توجه خاصي به آن خواهد شد. او كه در برنامه « چشم اندازي بر عراق » تلويزيون الجزيره شركت كرده بود و به پرسش هاي بينندگان و مجري برنامه پاسخ ميداد ، توضيح داد كه ديدگاه آنها در مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق و آيت الله سيستاني درباره برگزاري رفراندم و رجوع به آراء ملت عراق براي تعيين شيوه انتقال حاكميت به مردم آن كشور ، يكي است.
اين اظهارات در زماني ايراد ميگردد كه يك روز قبل آيت الله تسخيري فرستاده اي از ايران كه در افتتاح نمايشگاه « خط و كتاب » شهر نجف شركت كرده بود، از مردم عراق خواست قانون اساسي خود را بر اساس « اسلام » تدوين كنند. همچنين نظر دكتر البياتي در شرايطي مطرح ميگردد كه از فردا دوشنبه اول دسامبر ، عبدالعزيز حكيم رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق حاكم شوراي حكومت انتقالي آن كشور خواهد شد. اين نخستين بار است كه بعد از سقوط صدام حسين و تشكيل شوراي حكومت انتقالي در عراق ، يك روحاني حاكم آن كشور ميشود. به نظر ميرسد با وجود چنين شرايطي، سخنان سخنگوي مجلس اعلا پيامي به ملت عراق در بر دارد كه روحانيون عراق راه طي شده توسط روحانيون حاكم در ايران را در پيش نخواهند گرفت.
از سوي ديگر احمد چلبي رئيس حزب كنگره ملي عراق در اظهاراتي با سخنان آيت الله سيستاني كه خواسته بود ، در فضاي فعلي و به خاطر نبود آمار دقيق تعداد انتخاب كنندگان، « كارت دريافت كوپن » شهروندان معيار انتخابات آينده قرار گيرد، تلويحاً مخالفت كرد. چلبي گفت، قبل از هرگونه انتخابات بايد سرشماري دقيقي از ملت عراق شكل گيرد و قانون اعطاي شناسنامه به عراقي ها به شكلي تغير كند كه تبعيد شدگان و عراقيهاي خارج از كشور را در بر گيرد. يادآوري ميشود كه احمد چلبي و همكاران حزبي او در عراق تنها كساني هستند كه بطور آشكار از ورود نيروهاي امريكائي به عراق حمايت ميكنند و علناً از جرج بوش به خاطر آزاد كردن كشور آنها از دست صدام تشكر ميكنند. چلبي معتقد است در صورت اجراي يك انتخابات آزاد در اين مرحله از فرآيند كار و مهيا نساختن زمينه لازم براي مشاركت عراقيهاي خارج از وطن، گروه وي شانسي براي پيروزي در انتخابات آينده ندارد.
حسن هاشميان – روزنامه نگار مستقل

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/1783

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سخنگوي مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق: در پي آن نيستيم كه حكومتي همانند ايران در عراق برپا كنيم، حسن هاشميان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016