چهارشنبه 12 آذر 1382

ابهام در سرنوشت عزت ابراهيم، فرزانه روستايي، شرق

پريشب عمليات بسيار سنگيني از سوي آمريكايي ها در حوالي كركوك انجام شد كه پتك آهنين نام گرفت. حجم انفجار گلوله هاي خمپاره و موشك هايي كه بر حاشيه شهر فرود آمد حاكي از آن بود كه اتفاق مهمي در شرف وقوع است. ديروز خبرگزاري ها اعلام كردند عزت ابراهيم الد وري رئيس شوراي انقلاب عراق، معاون صدام حسين و نماينده ويژه او در مهمترين رايزني هاي ديپلماتيك حزب بعث احتمالا دستگير يا كشته شده است.

تمركز اخبار بر مرگ يا دستگيري عزت ابراهيم حاكي از يك معضل آمريكايي ها در عراق است. چند ماه پيش با روند افزايش حملات چريكي به آمريكايي ها، ژنرال سانچز فرمانده عمليات در عراق به ناگاه در صفحه تلويزيون ظاهر شد و يك آس رو كرد. آس او خبر مرگ قصي و عدي حسين پسران رئيس جمهور و ديكتاتور سابق عراق بود. اعلام مرگ فرزندان صدام حسين و بعد تأييد آن از سوي خود صدام حسين تأثيري ماندگار بر افكار عمومي آمريكا و اعراب و مسلمانان باقي گذاشت. تأثير آن اين بود كه آمريكايي ها عراق را دو قبضه در چنگال خود دارند و چنان احاطه اي بر اوضاع دارند كه در اوج بحران توانايي رو كردن آس هايي چشمگير همچون اعلام مرگ پسران صدام حسين را دارند.

عزت ابراهيم مرد شماره 2 عراق، نفر ششم از مهمترين عراقي هاي تحت تعقيب در بازي ورق كه آمريكايي ها پوستر آن را در سراسر عراق توزيع كرده اند و عكس او در برگه شاخه خشت چاپ شده احتمالا كشته شده يا به اسارت درآمده است. اعلام خبر مرگ يا دستگيري او در شرايطي شبيه به هنگامي كه خبر مرگ پسران صدام اعلام شد حاكي از آن است كه برآيند نيروها در عراق هنوز صفر است.

يعني آمريكايي ها كاملا تحت فشار هستند، اما اوضاع را تقريبا تحت كنترل خود هم دارند. گفته مي شود حملات دقيقي كه عليه مقام هاي سرشناس عراقي انجام مي گيرد فقط از طريق شنود جاسوسي يا ماهواره اي هدايت نمي شود چنين عملياتي احتمالا حاكي از آن است كه آمريكايي ها شبكه اطلاعاتي دقيق و بسيار وسيعي در عراق سازماندهي كرده اند كه حداقل تاكنون بسيار خوب عمل كرده است.

تمركز اخبار بر مرگ يا دستگيري عزت ابراهيم در حالي است كه آمريكايي ها ماه نوامبر مرگ آوري را پشت سر گذاشتند. 74 آمريكايي طي ماه گذشته كشته شدند كه فقط در يك مورد 19 ايتاليايي و شش عراقي در جريان انفجار يك اتومبيل بمب گذاري شده در ناصريه قتل عام شدند. حملات به نيروهاي اشغالگر طي چند روز گذشته شاهد يك تغيير تاكتيك بود. در تاكتيك جديد اهداف آسان تري مورد حمله قرار گرفتند. در اين راستا كره جنوبي، و ژاپني ها چند كشته دادند. شايع شده است كه برخي از كشورها از جمله تايلند در تدارك خارج كردن سربازانشان از عراق هستند.

تحليلگران آمريكايي طراح و برنامه ريز حملات را يك مغز متفكر نظامي مي دانند و معتقدند اين شخص عزت ابراهيم است.

تمركز تحليل ها بر عزت ابراهيم به عنوان مغز متفكر هدايت عمليات در حالي شدت يافت كه هفته گذشته ده ميليون دلار براي دستگيري يا خبررساني به نحوي كه منجر به دستگيري او شود اعلام شد و متعاقبا دختر وهمسر وي نيز دستگير شدند.آمريكايي ها معتقدند مرگ عزت ابراهيم فشار بر سربازان آمريكايي را كاهش خواهد داد.

عزت ابراهيم متولد سال 1942 از منطقه تكريت، پسر يك يخ فروش فقير بود. ستاره اقبال او با ستاره اقبال صدام حسين صعود و افول كرد. او همراه صدام حسين در كودتاي حزب بعث وارد صحنه سياسي شد و خيلي زود به معتمدترين مقام عراقي براي صدام حسين تبديل شد. دختر او براي مدتي عروس صدام حسين شد.

او سرطان خون دارد. به رغم اينكه يك بار در سال 1998 در كربلا ترور شده و در سال 1999 و در جريان يك سفر درماني به رم تا آستانه دستگيري به عنوان جنايتكار جنگي پيش رفت همواره نماينده تام الاختيار صدام حسين بوده است. دو سال پيش در جريان اجلاس عرب صورت نمايندگان كويت و عربستان را بوسيد اما ده سال قبل در جريان اجلاس مشابهي نماينده كشور كويت را «ميمون» خوانده بود.

به كردها پيغام داده است اگر كشتار حلبچه را فراموش كرده ايد ما آن را از ياد نبرده ايم و روزي پاسخ خيانت كردها و همكاري با آمريكايي ها را به آنها خواهيم داد.مي گويند صدام حسين را سه نفر عوامفريب، عاقل، و قصاب همراهي و حمايت مي كردند. عاقل صدام حسين طارق عزيز، عوامفريب او طه ياسين رمضان و قصاب او طه ياسين رمضان بود. تاكنون، عدي و قصي، طارق عزيز، و طه ياسين رمضان كشته يا دستگير شده اند.

احتمالا عزت ابراهيم نيز به اين مجموعه كشته يا دستگير شده ملحق شده است با توجه به اينكه با حذف عزت ابراهيم سايه سايه دولت سايه عراق دچار ضربه اي اساسي شده است.

بايد ديد حجم حملات به نيروهاي خارجي در عراق دچار تحول اساسي مي شود يا نه. اگر بعد از حذف عزت ابراهيم سازماندهي حملات به نيروهاي آمريكايي دچار تحولي اساسي نشد، براي پاسخ به اين سئوال كه چه كسي حمله عليه آمريكايي ها را سازماندهي مي كند بايد به دنبال فرد يا جريان ديگري بگرديم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/1844

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ابهام در سرنوشت عزت ابراهيم، فرزانه روستايي، شرق' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016