یکشنبه 16 آذر 1382

تلاش فراگير عراقيها براي عضويت در شوراي همكاري كشورهاي خليج فارس، حسن هاشميان

مسؤولان عراقي تلاش فراگيري را آغاز كرده اند تا بتوانند در شوراي همكاري خليج فارس كه شش كشور كويت ، عربستان، امارات، عمان ، قطر و بحرين را در بر ميگيرد، عضو گردند. به نوشته روزنامه الرأي العام كويت هم اكنون حداقل دو مسؤول بلندپايه از عراق در كويت به سر ميبرند تا اين موضوع را پيگيري نمايند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

هوشيار زيباري وزير خارجه و ابراهيم جعفري دبيركل حزب الدعوه و عضو شوراي حكومت انتقالي در حال حاضر مذاكرات مربوط به عضويت عراق در اين شورا و بازگشت اين كشور به موقعيت گذشته خود در ميان همسايگان جنوبي خود را دنبال ميكنند. كشور كويت به اين دليل مركز اين مذاكرات شده است كه در آينده اي نزديك اجلاس سران شوراي همكاري خليج فارس در آن برگزار خواهد شد. از طرف ديگر كويت نقش مهمي در سرنگوني حكومت صدام داشته است و به حكام جديد در عراق بعنوان هم پيمانان تازه خود نگاه ميكند. از اينرو قابل پيش بيني خواهد بود كه در جلسه آينده سران شوراي همكاري خليج فارس، كويتي ها موضوع عضويت عراق را مطرح كنند. پيش تر موضوع عضويت عراق بعنوان ناظر پيشنهاد شده بود اما كويتي ها با اين موضوع مخالفت كردند و استدلال نمودند كه چيزي تحت عنوان عضويت ناظر در شوراي همكاري خليج فارس وجود ندارد.
از سوي ديگر هوشيار زيباري امروز به روزنامه الرأي العام گفته است كه در يك فرآيند تدريجي عراق جايگاه خود را كه بعد از اشغال كويت ، در مؤسسات اقتصادي و فرهنگي شوراي همكاري خليج فارس از دست داد، اكنون تصاحب ميكند و با عضويت رسمي آن ، نقش اين كشور در اين مؤسسات شكل قانوني خواهد گرفت. يك نكته ديگر اينكه ابراهيم جعفري عضويت عراق در شوراي همكاري خليج فارس را فراتر از فعاليتهاي اقتصادي و فرهنگي ميبيند و معتقد است عراق بايد بصورت يار و پشتيبان اين كشورها باشد. اگرچه اين عضو شوراي حكومت انتقالي عراق به انعقاد پيمانهاي نظامي اشاره نكرده است اما فحواي سخن وي چنين چيزي را دنبال ميكند.
لازم به توضيح است كه قبلاً و در زمان تنش حكومت صدام با كشورهاي فوق الذكر، ايران تا مرحله عضويت و همكاري با اين كشورها پيش رفت و حتي صحبت انعقاد پيمانهاي نظامي به ميان آمد، اما بعدها چنين طرحهائي مسكوت ماند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/1983

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تلاش فراگير عراقيها براي عضويت در شوراي همكاري كشورهاي خليج فارس، حسن هاشميان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016