شنبه 22 آذر 1382

گفت وگوي اختصاصي با احمد چلبي (3)، هنگامه شهيدي، اميرحسين برمكي، ياس نو

«ميخواهيم اسلام دين رسمي كشور باشد »

ادامه گفت وگو با احمد چلبي رئيس حزب كنگره و عضو شوراي حكومتي عراق:
- شوراي حكومتي عراق تا چه حدي سعي داشته روابط حاكم بر ايران و آمريكا را تلطيف كند؟
اين وظيفه ما نيست.

- ولي طالباني گفته است كه اين كار را ميكنند.
خوب، انشاءالله موفق شوند!

- اگر آمريكا به تعهداتش مبني بر انتقال قدرت به عراق عمل نمايد، تا چه ميزان همكاري ايران و آمريكا در مورد عراق امكانپذير است؟
من تصور ميكنم عراق و ايران دوستان خيلي خوبي باشند. گرايش طبيعي افراد به دوستي است. عراق با آمريكا هم دوست خواهد بود. البته من وضعيت ايران و آمريكا را نميدانم. نميدانم كه آيا تنشها بين ايشان ادامه خواهد داشت يا خير.

- با توجه به ارتباط نزديك شما با آمريكاييها، حضور شما در ايران ميتواند به نوعي رابطه بين ايران و آمريكا تلقي گردد؟
من چند سال است كه به ايران ميآيم، و همين طور اين سؤال را از من ميپرسند. جواب من هم هميشه يكي است، من يك پيغامبر نيستم.

- مايكل لدين معتقد است بدون تغيير حكومت در ايران، امكان تغييرات صلحآميز در عراق وجود ندارد. آيا شما هم به اين نظريه معتقديد؟
من هم شنيدهام، اما ميبينيد من الان اينجا هستم و با دولت ايران كه فكر كنم بهترين دوست دولت انتقالي عراق هستند در حال صحبت هستم.

- آيا كنگره ملي عراق ميتواند هسته يك حكومت دموكراتيك در عراق را تشكيل دهد؟
بله فكر كنم كه خيلي مهم باشد.

- نيويورك تايمز ادعا كرده آمريكا با همكاري كنگره ملي عراق واحد ايران در استخبارات عراق را فعال كرده و تمام اطلاعات در اختيار پنتاگون قرار ميگيرد آيا اين واقعيت دارد؟
كاملاً بياساس است.

- سؤال بعدي در مورد نفت است كه مبحثي اختلافبرانگيز در مورد عراق است، با وجود دومين ذخاير نفت جهان... اولين ذخيره نفتي جهان هستيم.
قراردادهاي نفتي به چه شكل خواهد بود، آيا مناقصهها باز خواهد بود؟ آيا شركتهاي آمريكايي داراي مزيت خاص هستند؟
ما معتقديم كه آمريكا خدمت عظيمي را به مردم عراق كرده است، با نابودي صدام و ارتش و سيستم امنيتي وي، كمك به مردم عراق براي آزادي، مسلماً من هيچ مشكلي را براي دادن اين حق به كمپانيهاي آمريكايي نميبينم و آنها حق اول مناقصهها را خواهند داشت. البته اين نظر شخصي من است. به اين جهت كه آمريكاييها بيشترين كمك را به مردم عراق نمودند و بقيه كشورها رفقاي صدام بودند، حتي تا آخرين لحظه...

- مثل فرانسه؟
فرانسه-روسيه-آلمان و تمامي اين كشورها رفقاي صدام بودند تا آخرين لحظه، عقيده من اين است كه در حالت مساوي، بايد در حق آمريكاييها لطفي صورت گيرد. كمك به دوستاني كه كمك كردند كشور ما آزاد شود، طبيعي است.

- كشورهاي ديگر براي چه از صدام دفاع ميكردند؟ اين كشورهاي دموكراتيك اروپايي؟
براي اينكه فاسد و داراي منافع خاص در عراق هستند و در مورد مسأله حقوق بشر يك حالت كاملاً توهمآميز از خود بروز ميدهند. البته مسأله فساد مالي بالا هم بايد اضافه شود.

- ايران، اولين كشوري است كه شوراي حكومتي عراق را به رسميت شناخته بسياري از كشورها هنوز اين شورا را به رسميت نميشناسند اما حاضرند با آن همكاري داشته باشند. آيا شورا با نبود استقرار سياسي مواجه نخواهد شد؟
خوب به اين جهت است كه آنها نميفهمند وضع در عراق چگونه است ولي ايران به خوبي درك ميكند. تمامي اعضاي اين شورا مخالف صدام و دوست ايران هستند، پس ايران به خوبي اين افراد را ميشناسد. ايران اين حق را دارد كه از سيستم فعلي حمايت نمايد. ما سپاسگزاريم و من براي تشكر به ايران آمدهام، براي حمايت ايران از شوراي حكومتي عراق.

- مروان المشعر وزير خارجه اردن گفته است كه چون شما در اردن تحت پيگرد هستيد به واشنگتن اطلاع داده كه اردن با شما همكاري نميكند، نظر شما چيست؟
آيا موفق هم شدهاند، خير. اين خودخواهي آنهاست كه به اين روش ادامه ميدهند. البته يك مشكل بزرگ بين ما و اردن وجود دارد. آنها پول ما را دزديدند.

- دولت اردن قانوني را تصويب كرده است كه عملاً اموال ما را بدزدند، پول مردم عراق را، پولهاي بانكهاي عراق را مصادره كردهاند، همه را به حساب خود ريخته و در حال پرداخت هستند بدون اينكه بدانيم به چه كسي پول ميدهند! آنها همچنين قطعنامه سازمان ملل را هم نقض كردهاند، كه گفته پولها بايد به عراق برگردد.
اردنيها سعي دارند اين قضيه را با اينگونه اتهامات واهي لوث نمايند. اين آقاي وزير خارجه داراي منافع شخصي است، در يكي از بانكهايي كه بيشترين تعداد اموال را در اختيار دارد و ميخواهند اين پولها را نگه دارند. اردنيها قصد دارند اين پولها را بالا بكشند تازه باز هم ميخواهند! با وجود اينكه اين همه سال عراق ميليونها تن نفت مجاني داده است. ميخواهند اين واقعيتها را مخفي نمايند.

- شما ميگوييد اين يك اشتباه سياسي بزرگ است ولي چرا افراد عاقل آنها واكنش نشان نميدهند؟
آنها به دليل منفعت مالي كور شدهاند! چون تصور ميكنند كه الان وضع به هم ريخته، كسي از آنها در مورد پولها سؤال نميكند. ولي تا ما وارد بغداد شديم اين مسأله را مطرح نمودهايم. الان به مسائل 14 سال پيش اشاره ميكنند تا اعمال غيرقانوني خود را توجيه نمايند.

- شما در طول صحبتهايتان از همكاري دولت ايران گفتيد، اما اشارهاي به سپاه و ساير ارگانها نكرديد كه پل برمر آنها را متهم به اعمال نفوذ در عمليات تروريستي داخل عراق كرده است؟
من ميبينم كه دولت ايران نقش مثبتي را ايفا مينمايد. ايران داراي بيشترين نفوذ است و اوضاع در عراق هم بهتر شد و اين يك شهادت كافي است.

- پس چرا برمر اين اتهامات را مطرح ميكند؟
نميدانم، از خودش بپرسيد.

- به نظر شما شيعيان عراق به دنبال حكومتي از نوع ايران هستند؟
آنها يك سيستم ميخواهند كه به اسلام احترام بگذارد و مطلبي ضداسلام در قانون اساسي نباشد و اسلام دين رسمي كشور باشد.

منبع: ياس‌نو- گفتگو، هنگامه شهيدي- اميرحسين برمكي

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/2162

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گفت وگوي اختصاصي با احمد چلبي (3)، هنگامه شهيدي، اميرحسين برمكي، ياس نو' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016