سه شنبه 25 آذر 1382

جلال طالباني در گفت‌وگو با ايسنا: آمريكا قول داده صدام را به عراقي‌ها تحويل دهد

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي - خارجي

جلال طالباني گفت:« در عراق محكمه‌اي تشكيل داده‌ايم كه وظيفه محاكمه صدام را برعهده دارد. شوراي حكومت انتقالي قرار گذاشته و قانون اين محكمه را پخش كرده و بايد صدام در عراق و در اين محكمه عراقي محاكمه شود.»

طالباني در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)،در خصوص حكمي كه بايد براي صدام صادر شود تصريح كرد:« با توجه به اين كه من خودم وكيل هستم نمي‌توان قبل از محكمه حكم را اعلام كرد و بايد به جرايم و جنايات صدام رسيدگي شود و هر چه قضات تشخيص دهند آن را صادر كنند.»

رهبر اتحاديه‌ي ميهني كردستان عراق، درباره‌ي تحويل صدام از سوي نيروهاي آمريكايي به نيروهاي عراقي گفت:« ما با آمريكا توافق كامل داريم كه همه جنايتكاران جنگي، از جمله صدام حسين ، را به عراق تحويل دهد و آمريكا قول داده كه صدام را به عراقي‌ها تحويل دهد.»

وي با تاكيد بر اين كه ايران و كويت حتما بايد عليه صدام اقامه دعوي كنند، گفت:« هم ايران و هم كويت خيلي از سوي صدام خسارت ديده‌اند. بنابراين از اين كشورها تقاضا مي‌كنيم كه عليه صدام شكايت كنند.»

طالباني در خصوص گفته‌ي صدام مبني بر اين كه ايران به حلبچه حمله كرده است؛ خاطرنشان كرد:« اين گفته يكي از دروغ‌هاي صدام است. همه جهان مي‌دانند كه خود صدام حمله كرده و حتي ما اسنادي در دست داريم كه كدام خلبان و كدام پايگاه نظامي اين كار را كرده است.»

جلال طالباني در ادامه درباره‌ي وضعيت فعلي صدام گفت:« با توجه به اين كه در حال حاضر در پاريس و دور از عراق هستم، نمي‌توانم از وضعيت صدام صحبت كنم. انشاء الله وقتي به عراق برگشتم به طور كامل در خصوص صدام توضيح خواهم داد.»

وي كه با خبرنگار ايسنا گفت‌وگو مي‌كرد با رد شايعه‌ي برخي رسانه‌هاي خارجي مبني بر نقش داشتن ايران در دستگيري صدام تصريح كرد:« اين خبر درست نيست. من اولين كسي بودم كه خبر دستگيري صدام را اعلام كردم و آن را در اختيار يك خبرنگار ايراني گذاشتم.»

طالباني با تاكيد بر اينكه مي‌خواستم اين خبر از طريق ايران منتشر شود، گفت:« من وقتي خبرنگار ايراني را ديدم خواستم كه اين خبر را پخش كند. خبرنگار ايراني اولين خبرنگاري نبود كه پس از دستگيري صدام ديدم، اما خواستم اين خبر را اولين بار به يك ايراني بدهم.»

وي ادامه داد:« چون كردها و ايراني‌ها از دست صدام خيلي رنج ديده‌اند، خواستم اين خبر خوب از طريق كردها و ايراني‌ها پخش شود.»

طالباني يادآور شد:« با توجه به اين كه فاصله زماني بين بغداد و واشنگتن هشت ساعت است، آمريكاييها مي‌خواستند زماني اين خبر را پخش كنند كه روز در واشنگتن شروع شده باشد و فكر نمي‌كنم كه اين خبر كه گفته مي‌شود آمريكاييها پس از اعلام من مجبور به پخش خبر شدند، درست باشد.»

عضو شوراي حكومت انتقالي عراق در ادامه گفت:« آمريكاييها مي‌خواستند پس از انجام آزمايش‌ها و اطمينان از واقعي بودن شخص صدام اين خبر را اعلام كنند.»

طالباني با اشاره به حضورش در پاريس و برنامه‌هايش گفت:« برنامه من اين بود كه همين امروز در پاريس باشم و پس از آن به تهران برگردم. اما با توجه به ملحق شدن آقاي سيدعبدالعزيز حكيم،در پاريس مانده‌ام وپس از آن به آلمان خواهم رفت.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/2234

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'جلال طالباني در گفت‌وگو با ايسنا: آمريكا قول داده صدام را به عراقي‌ها تحويل دهد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016