سه شنبه 14 بهمن 1382

خرازي: حسني مبارك به ايران سفر نمي‌كند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي خارجي - ايران
خرازي در پاسخ به ايسنا درخصوص وضعيت چهار ديپلمات ايراني اسير رژيم صهيونيستي گفت: اميدواريم كه در مرحله‌ي دومي كه قرار است كميته‌اي تشكيل و بررسي شود، اين موضوع روشن شود. براي پي‌گيري موقعيت چهار عزيزمان به زودي از لبنان ديدار خواهم كرد.
به گزارش خبرنگار سياسي ـ خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر كمال خرازي، وزير امور خارجه‌ي كشورمان روز گذشته (يكشنبه) در جمع خبرنگاران در حاشيه‌ي افتتاح نمايشگاه عكس و اسناد 25 سال انقلاب اسلامي درخصوص پذيرفتن سفر هيات آمريكايي به ايران گفت: قرار نبوده كه هياتي از آمريكا به ايران بيايد و صرفا در خبر روزنامه‌هاي آمريكايي چنين قراري مطرح شده است و آصفي هم گفته كه چنين موضوعي نيست.
وي درباره سفر مبارك به ايران و آينده‌ي رابطه‌ي ايران و مصر گفت: درباره‌ي آمدن مبارك تا به حال آن‌چه كه اعلام شده، اين است كه خود ايشان شركت نخواهند كرد، ولي هيات عالي‌رتبه‌اي را خواهند فرستاد.
وي ادامه داد: مساله‌ي روابط ايران و مصر در جريان بازسازي است، ولي طبعا نياز به گذشت زمان دارد و چيزي نيست كه بتوان عجولانه انجام داد؛ بايد سير مطمئن و طبيعي خودش را طي كند تا در آينده‌ي نزديك اين روابط برقرار شود. دو طرف تصميم به از سرگيري روابط دارند و بايد طبعا مقدماتش را فراهم كنيم؛ تا به حال هم پيشرفت‌هاي خوبي داشته‌ايم.
وزير امور خارجه‌ي كشورمان درخصوص ديدار ظريف با اعضاي كنگره‌ي آمريكا گفت: اين يك امر جديدي نيست. ما همواره گفته‌ايم كه نماينده‌ي دايم ما در نيويورك چنين دسترسي را با مقامات غيردولتي داشته باشد كه شامل محققين، اساتيد دانشگاه، روزنامه‌نگاران، اعضاي كنگره و ديگران مي‌شود و آن‌چه كه ظريف اخيرا انجام داده در همين راستاست.
وي در خصوص وضعيت ديپلماسي ايران پس از انقلاب گفت: ديگران بايد وضعيت ديپلماسي ما را ارزيابي كنند، ولي ما كه از درون به سير تاريخي روابط خارجي ايران مي‌نگريم، طبعا كشورمان با دشواري‌ها و مشكلات زيادي رو به رو بوده، ولي قطعا در يك ارزيابي نهايي در 25 سال بعد از انقلاب مي‌توان با قاطعيت گفت كه ايران كشوري باثبات است و موقعيتش در سطح روابط بين‌الملل و منطقه كاملا تثبيت شده است.
وي افزود: ايران يك بازيگر قابل توجه و مهم در منطقه است كه نقش برجسته‌يي را در توسعه‌ي صلح و امنيت دارد و در سطح بين‌المللي هم به عنوان يك كشور در حال توسعه و به عنوان كشوري كه به نمايندگي از بسياري از كشورهاي در حال توسعه همواره از حقوق كشورهاي در حال توسعه دفاع كرده، شناخته مي‌شود.
خرازي تصريح كرد: موقعيت كشور در روابط بين‌الملل يك موقعيت ممتازي است و بعد از 25 سال تلاش در صحنه‌ي سياست خارجي است كه اين موقعيت امروز به دست آمده است.
وي درخصوص مهم‌ترين چالش‌هاي پيش روي ديپلماسي ايران گفت: چالش‌هاي فراواني هم در بعد داخلي، هم در بعد خارجي؛ پيش روي ماست. امنيت منطقه يكي از چالش‌هايي است كه بسيار حائز اهميت است؛ چون بر منافع ملي و امنيت ما تاثير دارد.
خرازي ادامه داد: نوع نگرشي كه در نظم نوين جهاني است، يكي از چالش‌هاي مهم است كه ما همواره تاكيد بر چندجانبه‌گرايي داشتيم، لذا با يكجانبه‌گرايي مبارزه كرده‌ايم. وضعيت كشورهاي در حال توسعه از نظر رشد اقتصادي، فقر و گرفتاري‌هايي كه دارند چالش ديگري است كه شامل همه‌ي كشورهاي در حال توسعه مي‌شود.
وي با بيان اين‌كه چالش‌هاي زيادي را در پيش رو داريم، گفت: مهم آن است كه موفق شديم موقعيت خودمان را براساس مباني اسلام و دموكراتيك كه شكل گرفته حفظ كنيم.
وزير امور خارجه‌ي كشورمان در خصوص تشكيل يك هيات مشترك از ايران و عراق براي بررسي وضعيت مفقودين و اسراي عراقي در ايران كه هوشيار زيباري آن را مطرح كرده است، گفت: هيچ اسير جنگي از عراق در ايران نيست، چنان‌ كه بر اساس شواهد، اسير ايراني در عراق وجود ندارد. به گزارش ايسنا، وي ادامه داد: آن‌چه كه مي‌ماند تعيين تكليف عده‌اي است كه وضعشان مشخص نيست و بايستي آن را در همكاري با صليب سرخ مشخص كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در همين زمينه:

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/4202

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'خرازي: حسني مبارك به ايران سفر نمي‌كند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016