سه شنبه 14 بهمن 1382

آقاي خرازي، شايسته سالاري و داشتن استراتژي كليد حل مشكلات است، يونس رستگار

آقای دکتر خرازی، وزير امور خارجه در طول تاریخ گذشته و حال و آینده کشور نیز منحصر به فرد است. چرا که احتمالاً از زمان خشایار شاه تا کنون هیچ کس اینقدر عبوس و گرفته نبوده است. این مقدمه را از این نظر آوردم که فردا کسی نگوید ما چشم دیدن آقای خرازی را نداریم و یا در صدد تضعیف ایشان و روئیدن زیر پای مبارکشان هستیم. برعکس اگر به ما باشد می گوئیم سند وزارت امورخارجه را ششدانگ به نام آقای خرازی و برادر زاده ها، خواهر زاده ها، نورچشمي ها و سفارش شده هاي وي ثبت و خیال مدعیان احتمالی را راحت کنند. اما انتقاد ما به جناب آقای دکتر سید کمال خرازی این است که پدر جان، برادر عزیز وضع عراق سراپا آشوب است. در افغانستان قبل از استقرار یک حکومت انتقالي هر کسی زودتر از دیگران از خواب بلند می شد رئیس جمهور بود. شیوخ منطقه خلیج فارس در جنوب خلیج فارس هار شدند و به پشتیبانی آمریکای جنایتکار پارس می کنند. در نواحی مرزی ترکیه در همسایگی با عراق احتمال خطر است. در مرز شمالی آمریکا، انگلیس و اسرائیل در قالب همکاری با کشورهای شوروی سابق، همسایه ما شده اند. آلمان و فرانسه هم با ما روابط اقتصادی وقراردادهاي بازرگانی با رویکرد به منافع ملي شان تحميل می کنند در غیر این صورت دادگاههای نمایشی ترتیب می دهند و مقامات عالیه کشور را متهم به تروریست بودن می کنند. هنوز سر نوشت مطالبات هنگفت ما از آمریکا معلوم نشده است اموال ما را بیش از دو دهه بلوکه کرده اند. هزار و یک مشکل و مسأله سیاسی در روابط بین المللی و بین الدولی داریم که حل هر یک از آنها به چند وزیر تا وزیر خارجه نیاز دارد آن وقت حضرتعالی همه کار ها را گذاشته و برای تصدی مرمت و بازسازی بناهای قدیمی و فرسوده، تأسیس موزه هدایا و راه اندازي نمايشگاهها و اضافه کردن ساختمانهای این وزارتخانه اقدام می کنید. اگر حضرتعالی وقت اضافی دارید لطفاً به امور وزارتخانه تحت امر خودتان سرکشی فرمائید که چند روز قبل از سرنگونی صدام در عراق و شمارش معکوس برای برچیده شدن رژیم بعثی عراق آغاز شده بود و بحث جهانی بیشتر بر انتخاب نوع شیوه بر خورد با صدام بود( جنگ یا خلع سلاح)، هیچ گونه عذر و بهانه ای برای حضور آقای ناجی صبری در این موقعیت در تهران وجود نداشت. همچنین عدم تحرک و ابتکار و تأمین منافع ملی در دریای خزر به علت ضعف دیپلماسی - عدم کارشناسی درست و انتقال به موقع حساسیت های موجود در اتحادیه کشورهای اروپائی به تصمیم سازان و تصمیم گیرندگان داخل کشور- عدم بر آورد صحیح و کارشناسی هزینه- فایده ( منافع ملی) موضعگیری های سیاسی دستگاه دیپلماسی کشور – عدم اعلام موضع شفاف و روشن و محکومیت تشکیل دولت دست نشانده ارمنستان در منطقه جنگی قره باغ و بلاخره عدم رعایت شایسته سالاری در انتخاب و انتصاب مدیران ارشد و سفرا و نمایندگی ها و دهها مسایل و مشکلات دیگر.
جناب آقای خرازی، براي حل مشكلات سياسي و بين المللي ايران نياز به طراحي استراتژي از سوي افراد صاحب نظر و متخصص است. تا زماني كه جايگاههاي تصميم گيري سياسي و بين المللي توسط افراد نالايق و ناآگاه اشغال شده اميدي به حل مشكلات ايران نيست. مشكلات ايران كلافي سردرگم است و اين گره زماني گشوده مي شود كه با شايسته سالاري و بهادادن به افراد توانمند، قادر به سياستگذاريهاي صحيح و اجراي درست آنها باشيم.
زمانی آقای دکتر ولایتی، وزیر امور خارجه وقت کتاب های تاریخی و سیاسی چند هزار صفحه ای تألیف می فرمودند که نوشتن و تالیف این قبیل کتب به سالها مطالعه و صرف وقت نیاز داشت. در سمپوزیوم ها و کنفرانس های پزشکی حضور یافته و ایراد سخنرانی می فرمودند. از یک طرف هم می دیدیم که ایشان مرتباً یک روز در میان در سفرهای خارجی بودند و از یأجوج و مأجوج گرفته تا چین و ماچین را زیر پا می گذاشتند. بعد مسئول سازمان نظام پزشکی کشور هم بودند. آقای خرازی هم به همان رویکر چند منظور خارج از امور محوله را دنبال می کنند تا اگر در مقابل جهانيان نتوانسته اند از منافع ملی دفاع کنند حداقل در عملکرد چندين سال وزارت نشان دهند یک کار مثبت غیر محوله انجام داده است.
جناب آقای خرازی، خرید اماکن قدیمی و بناهاي فرسوده از سارمانها و نهادهای دولتی و مرمت و بازسازی آنها و تأسيس موزه هدايا و راه اندازي نمايشگاه چه ارتباطی با وظیفه خطیر جنابعالی در این برهه از زمان دارد و چه دستاورد مهم برای ملت و دولت دارد؟ نتیجه با یک دست چند هندوانه برداشتن هم همین می شود که می بینیم در حالیکه وزارت ما ظاهراً مشغول کارهای دیپلماتیک بوده است پاکستان و عربستان و آمریکا بی سر و صدا افغانستان و عراق را می گیرند وصبح که مسئولین معزز وزارت امورخارجه از خواب بیدار مي شوند و جهت اطلاع از اوضاع جهانی اخبار ساعت 8 صبح رادیو را می گیرند متوجه می شوند مرزهای شرقی و غربی ما به تصرف مخالفين رژيم درآمده و آمریکا همسایه شرقی و غربی مان هم شده است.
چه اشکالی دارد؟ اگر دیپلماسی، مجموعه علم و هنر و فن مذاکره باشد در کشورمان اين امور همیشه یک موضوع تشریفاتی بوده است. یکی از دروس مهم دمکراسی هم این است. باید صبور بود و آرام آرام حرکت کرد. نیازی نیست همه موارد منطقي وقانونی باشد. همان طوری که یک رئیس جمهور تشریفاتی داریم یک وزیر تشریفاتی هم داشته باشیم. مگر می شود رئیس جمهور در دو جناح مختلف حرکت کنند. همه تصمیم گیریها و تصمیم سازيها باید در حوزه رهبری گرفته شود و سپس برای اجرا به رئیس جمهور و دولت ایشان ابلاغ شود. اگر آقای خرازی در حوزه وظیفه خود منشأ اثر نبوده است، لااقل به خارج می تواند برود، سران و وزرای خارجی را به کشور دعوت کند تا از میهمان نوازی ایرانیان از نزديك شاهد باشند، برای خرید بناها و ساختمانهای قدیمی و فرسوده در مناقصه محتلف شرکت کند، موزه هدایا و کتابخانه و نمايشگاه تأسيس و بنام خود ثبت نمايد و دهها کارهای دیگر.
آقاي خرازي اگر وقت اضافي داريد بفرمائيد دنبال رتق و فتق وظايفي كه به عهده وزارتخانه و حضرتعالي گذاشته شده است. در مملكتي كه تورم كارشناسان دارد و با وجود اين همه نيروهاي متخصص آيا كسي نيست كه بتواند وظايف خارج از امور وزارتخانه تحت امر حضرتعالي را بر عهده گيرد.
يونس رستگار

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در همين زمينه:

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/4220

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آقاي خرازي، شايسته سالاري و داشتن استراتژي كليد حل مشكلات است، يونس رستگار' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016