سه شنبه 5 اسفند 1382

برمر: صدام در عراق محاکمه مي شود، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس بين‌الملل - منطقه‌يي
پل برمر اعلام كرد كه ارتش آمريكا پس از تحويل قدرت به مردم عراق، به صورت كامل از عراق عقب‌نشيني نخواهد كرد و وضعيت اين ارتش از يك اشغالگر به يك ميهمان تبديل خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پل برمر حاكم آمريكايي عراق، در گفت‌وگو با شبكه‌ي خبري العربيه اظهار داشت: ارتش آمريكا پس از تسليم قدرت به عراق به صورت كامل از اين كشور عقب نشيني نخواهد كرد و هم چنان به همكاريهاي خود در زمينه‌ي بازسازي عراق و برقراري ثبات سياسي و امنيت در عراق ادامه خواهد داد.
برمر با اظهار اين مطلب كه وضعيت ارتش آمريكا از يك اشغالگر به يك ميهمان در عراق تبديل خواهد شد، از پاسخ به سوال خبرنگار العربيه مبني بر اينكه آيا اين ميهمان در اوضاع داخلي عراق دخالت خواهد كرد و آيا تضميني براي عدم دخالت از سوي آمريكا به مردم عراق داده خواهد شد، خوددداري كرد.
حاكم آمريكايي عراق ادعا كرد: عراق به يك كشور امن و با ثبات تبديل خواهد شد كه اين امنيت و ثبات را با كشورهاي همجوار خود نيز دنبال خواهد كرد؛ بويژه پس از تشكيل ارتش اين كشور كه توانايي حمايت از عراق و ملت آن را داشته باشد.
برمر درباره‌ي روابط خود با آيت‌الله العظمي علي سيستاني، از مراجع شيعيان گفت: من، آيت‌الله سيستاني را به عنوان يك مرجع بسيار مهم در عراق كه از احترام بسيار بالايي در ميان مردم عراق برخوردار است، تلقي مي‌كنم و براي موقعيت ديني وي احترام بالايي قايلم.
برمر تاكيد كرد: من در حال انجام گفت‌وگوهاي مستمر با آيت‌الله سيستاني هستم و درباره‌ي نظرات وي مبني بر ايجاد يك عراق امن كه در آن تمام اصول‌ و ارزشهاي مردم اين كشور محترم شمرده شود، متفق هستم.
برمر درباره‌ي ارزيابي خود از عملكرد شوراي حكومت انتقالي عراق گفت: اين شورا به اقدامات بزرگ و ارزشمندي دست زده است و بسياري از حقوق مردم عراق را كه تا نيم قرن گذشته از آن بهره‌مند نبوده‌اند، تضمين كرده است.
حاكم آمريكايي عراق درباره‌ي اينكه آيا شخص معيني را براي حكومت عراق در نظر دارد، گفت: در عراق شخصيتهاي بسياري توانايي عهده‌دار شدن حكومت عراق را دارند و ممكن است هريك از اين افراد رهبر آينده‌ي حكومت عراق شوند؛ اما اين موضوعي است كه مردم عراق بواسطه‌ي برگزاري انتخابات آن را مشخص خواهند كرد.
برمر تاكيد كرد: قدرت در زمان معين آن يعني 30 ژوئن به عراق تسليم خواهد شد و پيش بيني مي‌كنم كه در آن صورت ترويستها وضعيت سختي را پيش رو خواهند داشت؛ زيرا پس از تسليم قدرت از آمريكاييها به عراقيها و پايان اشغال عراق، ديگر اين افراد دليل و بهانه‌اي نخواهند داشت كه شهروندان عراقي را هدف قرار دهند.
حاكم آمريكايي عراق درباره‌ي اينكه آيا درگيريهايي را ميان طوايف و قوميتهاي مختلف عراق پيش بيني مي‌كند، گفت: نقش محوري سازمان ملل در عراق بايد مانع وقوع چنين حوادثي شود و اين سازمان بايد با مردم عراق جهت تشكيل حكومت مشروع كه نمايندگي مردم عراق را به عهده دارد، همكاري كند.
برمر درباره‌ي صدام اظهار داشت: صدام هم‌چنان در عراق به سر مي‌برد و در اين كشور باقي خواهد ماند و در دادگاهي عراقي محاكمه خواهد شد.
وي افزود: در صورتيكه عراقي‌ها به آمريكا درخواستي براي تغيير وضعيت صدام به عنوان يك اسير جنگي ارائه دهند، امكان اين تغيير وجود دارد.
از سوي ديگر، برمر همچنين پس از پايان گفت‌وگوهاي خود با دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا در عراق، در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت كه شبكه‌ي القاعده و انصار الاسلام در پي حملات انتحاري و تخريبي سه ماه گذشته در عراق قرار گرفته‌اند.
وي افزود: اين عمليات تخريبي و انتحاري با هدف سنگ اندازي در برابر طرح‌ آمريكا جهت انتقال قدرت در 30 ژوئن به مردم عراق است.
برمر تاكيد كرد: تمام روشهايي كه در اين عملياتها به كار گرفته شده است، روشهاي يكساني است و اين امر بيان‌گر آن است كه تروريستها بيشتر نيروهاي امنيتي در عراق را هدف قرار مي‌دهند كه اين مطلب در نامه‌ي متعلق به ابوموساب الزرقاوي، يكي از اعضاي برجسته‌ي القاعده، كاملا آشكار است.
حاكم آمريكايي عراق گفت: الزرقاوي مي‌خواهد مانع آن شود كه عراقي‌ها مسووليتهاي امنيتي كشور خود را به عهده گيرند؛ در حالي كه انتقال اين مسووليت به مردم عراق يكي از اهداف اصلي آمريكا است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/4996

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'برمر: صدام در عراق محاکمه مي شود، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016