دوشنبه 18 اسفند 1382

قذافي در گفت‌وگو با نيوزويك: تمام جهان روزي تبديل به جماهيريه مي‌شود، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس بين‌الملل - منطقه‌يي
در اواخر سال گذشته ميلادي يك خبر، تحليل‌گران جهان و ديپلمات‌ها را در حيرت فرو برد و آنها چيزي نبود مگر اين خبر كه معمر قذافي، رهبر تندرو ليبي پذيرفته است برنامه‌ي توليد سلاح‌هاي كشتار جمعي خود را به حالت تعليق در آورد. تصميم قذافي براي اين كار نتيجه چندين ماه ديپلماسي سري بين آمريكا، انگليس و ليبي بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در راستاي تجديد روابط ليبي با غرب، دولت قذافي مسووليت بمب‌گذاري در پرواز شماره 103 خطوط هواپيمايي پان‌آمريكن در سال 1988 برفراز لاكربي را كه منجر به كشته شدن 270 نفر شد، پذيرفت. هم چنين قذافي اعلام كرد كه از حمايت سازمان‌هاي تروريستي كه دهه‌ها بود از حمايت ليبي برخوردار بودند، دست خواهد كشيد.
در هفته گذشته سناتور آمريكايي جوزف بايدن از ليبي ديدار داشت و با قذافي ملاقات كرد. وي هم چنين در كنگره خلق ليبي حاضر شد و به سخنراني پرداخت. بايدن از قذافي به دليل تحركات اخير در رفتار ليبي تشكر كرد، اما از وي خواست كه در كشورش اصلاحات بيشتري انجام دهد و كشور را به سوي دموكراسي سوق دهد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) هفته‌نامه‌ي نيوزويك در شماره اخير خود با بيان اين مطلب گفت‌وگوي خبرنگار خود با معمر قذافي، رهبر ليبي را منتشر كرده است. قذافي پس از ملاقات با بايدن در شهر ساحلي سيرت با خبرنگار نيوزويك مصاحبه‌اي انجام داده است كه مشروح آن در زير مي‌آيد:

نيوزويك: تغييرات زيادي در ليبي به وقوع پيوسته است؛ آيا شما هنوز هم اعتقاد داريد كه ”كتاب سبز“ شما هدايت كننده‌ي مردم امروز ليبي مي‌باشد؟
قذافي: به نظر من كتاب سبز راهنمايي براي انسانيت و نه فقط براي مردم ليبي مي‌باشد، تمام جهان روزي تبديل به جماهيريه (لفظي كه قذافي آن را درباره‌ي ليبي به كار برده است و به معني تجميع توده‌ها است) مي‌شود. مردم هر نقطه‌اي از جهان هم اكنون واقعا به سوي برابري پيش مي‌روند و روزي خواهد رسيد كه اقتدار از آن آنها خواهد شد و صاحب قدرت مي‌شوند. در اين حركتشان، آنها همه‌ي حكومت‌ها، احزاب و پارلمان‌ها را از بين خواهند برد.

نيوزويك: دولت بوش ادعا كرده است كه تصميم شما به كوتاه آمدن از مواضع قبلي‌تان و خاتمه دادن به برنامه سلاح‌هاي كشتار جمعي از اثرات حمله به عراق و زوال صدام مي‌باشد، آيا اين ادعا حقيقت دارد؟
قذافي: ما گفت‌وگوهاي با غرب و خاتمه بخشيدن به برنامه‌ي توليد سلاح‌هاي كشتار جمعي خود را مدت‌ها قبل از حمله به عراق آغاز كرده بوديم. ما ارزيابي‌ها و تجزيه و تحليل‌هاي خود را از شرايط جهاني قبلا انجام داده بوديم و براساس اين ارزيابي‌ها به اين نتيجه رسيديم كه راه حل مشكلات، اتخاذ تصميمي است كه من گرفته‌ام.

نيوزويك: به عنوان بخشي از اصلاحات داخلي شما، آيا سازمان‌هاي سياسي اسلامگرا اجازه فعاليت در ليبي خواهند داشت؟
قذافي: من مي‌گويم كه هيچ توجيه يا دليلي براي فعاليت آنها وجود ندارد. مردم هم اكنون اقتدار و قدرت لازم را براي بيان نظراتشان در مجامع و كنگره‌هاي موجود در ليبي از جمله مجالس خلق دارند. بنابراين ما نمي‌خواهيم كه مسائل ديني را در امور مربوط به زيرساخت‌ها و امور زيربنايي عيني و مادي دخالت دهيم. اين امور مربوط به خط مشي و سياست‌گذاري است، مقوله‌ي دين از سنخ ديگري غير از سنخ سياست‌گذاري مي‌باشد.

نيوزويك: شما تاكنون با دو هيات نمايندگي از اعضاي كنگره‌ي آمريكا ملاقات داشته‌ايد، از جمله با سناتور بايدن و هم چنين يك هيات از مجلس نمايندگان آمريكا؛ آينده روابط ميان ليبي و آمريكا را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
قذافي: ما بسيار خوشبين و اميدوار هستيم كه توانايي درك متقابل با آمريكايي‌ها را داريم. مشكل اصلي قبلا اين بود كه ما فرصت و شانس گفت‌وگو نداشتيم اما حالا ما قادر به درك يكديگر هستيم.

نيوزويك: دولت شما اخيرا مسووليت بمب‌گذاري در پرواز شماره 103 خطوط هوايي پان آمريكن در سال 1988 را پذيرفته است. اين يك مساله حقوقي و سياسي است، اما آيا شما معتقديد كه دولت ليبي واقعا مسوول اين اقدام تروريستي بوده است؟
قذافي: آن چه كه دفن شده است، مربوط به گذشته است و ما نمي‌خواهيم درباره اين موضوع حرفي به ميان آيد.

نيوزويك: شما در صحبت‌هايتان به الحاق مجدد ليبي به معاهده ابتكار عمل بارسلونا اشاره كرده‌ايد. آيا شما مي‌خواهيد كه با اسراييل رابطه برقرار كنيد يا اين كه اين امر جز برنامه‌ي آينده شما نمي‌باشد؟
قذافي: درباره اسراييل نظر ما به طور بسيار واضح در كتاب مفيد آمده است. در آن كتاب ما قايل به ايجاد كشوري به نام ”اسراتين Isratine“ شده‌ايم (قذافي معتقد است كه مناطق فلسطيني و اسراييلي بايد به يك واحد تبديل شوند و دولت واحدي ايجاد گردد) اين مساله به ما اجازه مي‌دهد كه يك كشور داشته باشيم با يك دولت.

نيوزويك: دولت بوش از شما به خاطر همكاري در جنگ عليه القاعده تشكر كرده است. آيا شما مي‌توانيد يك نمونه از اقداماتي را كه دولت ليبي در اين زمينه انجام داده است به ما بگوييد؟
قذافي: تروريسم و ترور دشمن همه ما و نه فقط دشمن آمريكا است؛ بنابراين وقتي كه ما عليه تروريسم مي‌جنگيم، در راستاي منافع خودمان اقدام كرده‌ايم.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/5463

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'قذافي در گفت‌وگو با نيوزويك: تمام جهان روزي تبديل به جماهيريه مي‌شود، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016