پنجشنبه 21 اسفند 1382

انفجارهای مادريد، 200 کشته، بي بي سي

[لينک به خبر اصلي در سايت بي بي سي]

در شبکه راه آهن شهر مادريد، پايتخت اسپانيا، چندين انفجار در ساعت پر رفت و آمد روز رخ داد و تلفات سنگينی بر جای گذاشت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

تازه ترين گزارش ها به نقل از مقامات امنيتی اسپانيا حاکی است که دويست نفر در اين انفجارها کشته و صدها نفر ديگر مجروح شده اند.

وزارت کشور اسپانيا اعلام کرده که در رشته انفجارهای مادريد، پايتخت اسپانيا، دست کم شصت نفر کشته شده اند.

اين انفجارها در شبکه راه آهن شهر مادريد و درست سه روز قبل از انتخابات عمومی اسپانيا رخ داد. اين انتخابات قرار است روز يکشنبه برگزار شود.

به گفته شاهدان عينی، محل دو مورد از اين انفجارها، ايستگاه مرکزی راه آهن شهر مادريد، ايستگاه آتوکا واقع در مرکز شهر، بوده و انفجارها زمانی رخ داد که يکی از قطارهای حومه مادريد، در ساعات پر رفت و آمد صبح وارد ايستگاه شد.

گزارش می شود که تقريبا همزمان با اين انفجار، انفجارهايی در دو ايستگاه ديگر نيز رخ داده است.

امدادگران در حال مداوای مجروحان انفجارها هستند و خبرنگاران از صحنه های ويرانی و وحشت مردم صحبت می کنند.

يکی از سخنگويان دولت اسپانيا گروه پيکارجو و جدايی طلب باسک شمال اين کشور، موسوم به گروه اتا، را در اين انفجارها مقصر خوانده است اما تا کنون نشانه ای حاکی از ارتباط اين جدايی طلبان با انفجارهای مادريد در دست نيست.

واکنش ها

در پی انفجارهای مادريد، دولت اسپانيا سه روز عزای عمومی در اين کشور اعلام کرده و حزب خلق که حزب حاکم اين کشور است، مبارزات انتخاباتی خود را به حال تعليق درآورده است.

برتی آهرن، نخست وزير ايرلند که کشورش رياست دوره ای اتحاديه اروپا را بر عهده دارد، با صدور بيانيه ای گفته است انفجارهای مادريد را با هيچگونه آرمان سياسی نمی توان توجيه کرد.

پت کاکس، رييس پارلمان اروپا نيز گفته است با توجه با انتخابات روز يکشنبه اسپانيا، انفجارهای مادريد، نوعی اعلان جنگ به دمکراسی است.
-----------------------------

به گزارش ايسنا پارلمان اروپا وقوع انفجارهاي امروز در مادريد را ”بدترين حادثه‌ي تروريستي در تاريخ اروپا“ دانست.
مقام‌هاي مختلف كشورهاي اروپايي و جهان اين اقدام را محكوم كرده‌اند و جك استرا، وزير امور خارجه‌ي انگليس اين انفجارها را اقدام عليه دموكراسي خواند.

گروه جدايي طلب باسك (اتا) كه متهم اصلي اين انفجارها اعلام شده است، دست داشتن در اين انفجارها را رد كرد و آن را در ارتباط با نارضايتي‌هاي به وجود آمده به دليل حمايت اسپانيا از جنگ آمريكا عليه عراق دانست.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/5574

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'انفجارهای مادريد، 200 کشته، بي بي سي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016