سه شنبه 11 فروردین 1383

درگيري هاي نظامي در تاشکند، ايسنا و بي بي سي

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس بين‌الملل - فرامنطقه‌يي
پليس ازبكستان اعلام كرد، در درگيري ميان نيروهاي پليس و مظنونان حملات تروريستي كه امروز (سه‌شنبه) به وقوع پيوست و با محاصره‌ي يك مقر افراد مظنون در نزديك كاخ رياست جمهوري ازبكستان همراه بود، 10 تن از جمله دو تن از عاملان حملات انتحاري كشته شدند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، در طول روز مدام صداي تير اندازي و انفجار در تاشكند، پايتخت ازبكستان به گوش رسيده است.
صبح امروز در شمال تاشكند پليس به يك اتومبيل مظنون دستور ايست داد كه دو عامل انتحاري با خروج از اين اتومبيل آن را منفجر كردند كه در نتيجه‌ي آن دو فرد مذكور و سه افسر پليس كشته شدند و پنج پليس ديگر نيز زخمي شدند.

گزارش بي بي سي از درگيري هاي تاشکند:

نبرد مسلحانه در پايتخت ازبکستان
در تاشکند، پايتخت ازبکستان، بين نيروهای دولتی و افراد مسلح نبرد مسلحانه روی داده است.
براساس گزارش های رسيده از اين شهر، نيروهای ويژه دولت به خانه ای در شمال پايتخت که مسلح مظنون به ارتباط با گروه های تندرو در آن موضع گرفته بودند حمله کردند و در تبادل آتش بين دو طرف، چندين نفر کشته شده اند.
شاهدان عينی گفته اند که چهار مرد مسلح به اين خانه وارد شدند و سپس محل به محاصره نيروهای امنيتی در آمد.
تبادل آتش بين دو طرف چنيد ساعت به طول انجاميد و در داخل خانه نيز انفجاری روی داد و به گفته شاهدان عينی، چندين جسد در خيابان های اطراف محل درگيری ديده شده است.
نبرد روز سه شنبه، 30 مارس، در پی وقوع انفجارها و تيراندازی اخير در تاشکند و نقاط ديگر ازبکستان گزارش می شود.
بامداد روز سه شنبه يک اتومبيل بمب گذاری شده در برابر يک پست نگهبانی پليس در حومه شهر و در فاصله اندکی از اقامتگاه رسمی اسلام کريم اف، رييس جمهوری، منفجر شد.
خبرگزاری های روسی گزارش کردند که پس از وقوع انفجار، صدای تيراندازی از نزديکی محل به گوش رسيد.
به گفته شاهدان عينی، قبل از انفجار خودرو بمب گذاری شده کسی از آن خارج نشد و بنابراين، اين احتمال وجود دارد که انفجار ناشی از يک عمليات انتحاری بوده باشد.
از تعداد تلفات اين انفجار گزارشی نرسيده است.
کوتاه مدتی پس از آن، افراد ناشناس به سوی يک پاسگاه ايست و بازرسی پليس واقع در نزديکی محل انفجار قبلی تيراندازی کردند.
ساکنان محلی گفته اند که در اثر اين تيراندازی، سه نفر، که يکی از آنان اونيفورم ماموران پليس را برتن داشت، کشته شدند اما اين گزارش هنوز رسما تاييد نشده است.
هنوز مقامات دولت ازبکستان درباره اين حادثه اظهار نظری نکرده اند.

تدابير امنيتی

اين حملات در حالی روی می دهد که در پی يک رشته عمليات مسلحانه در روز دوشنبه، 29 مارس، دولت ازبکستان تدابير امنيتی ويژه ای را در پايتخت و ساير مناطق به اجرا گذاشته بود.
در روز دوشنبه يک رشته انفجار در مرکز شهر تاشکند و شهر بخارا به کشته شدن نوزده نفر و زخمی شدن گروه ديگری منجر شد.
انفجار روز دوشنبه در پايتخت در نزديکی محلی روی داد که ماموران پليس برای اجرای مراسم تجمع روزانه خود از آن استفاده می کنند.
به گفته مقامات دولتی، اوايل همان روز، تيراندازی به سوی نفرات پليس در حومه پايتخت نيز سه مامور پليس را کشت در حاليکه انفجار بخارا در محلی روی داد که افرادی در آن به ساختن بمب مشغول بودند.
مقامات دولتی اين حملات را به گروه های تندرو اسلامگرا نسبت داده اند و اسلام کريم اف، رييس جمهوری، در سخنانی در تلويزيون آن کشور از مردم خواسته است برای مقابله با تروريسم متحد شوند.
وی افزود که عاملان بمب گذاری بايد با يک سازمان خارجی در تماس بوده باشند.
به گفته آقای کريم اف، دلايلی وجود دارد که نشان می دهد اين عمليات در مدتی طولانی طراحی و هماهنگی آن توسط يک مرکز خاص، که احتمالا در خارج از ازبکستان مستقر است، هماهنگ شده بود.
به گفته ناظران، بسياری از مردم ازبکستان پليس آن کشور را عامل سرکوب رژيم می دانند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/6057

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'درگيري هاي نظامي در تاشکند، ايسنا و بي بي سي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016