سه شنبه 18 فروردین 1383

گزارش ايسنا از سومين روز درگيري هاي عراق

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس بين‌الملل - منطقه‌يي
امروز (سه‌شنبه) نيز براي سومين روز متوالي درگيري‌ها در عراق ادامه يافت و ده‌ها تن در اين درگيري‌ها كه اوج آن در فلوجه، شهرك صدر و ناصريه بود، كشته و يا زخمي شدند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درگيري‌هاي امروز براي سومين روز متوالي درحالي ادامه يافت كه يكي از سخنگويان دولت آمريكايي مسوول اداره‌ي امور عراق روز گذشته در يك كنفرانس خبري گفت كه يك قاضي عراقي حكم بازداشت مقتدي صدر را صادر كرده است. به گفته‌ي اين سخنگو، حكم بازداشت مقتدي صدر به اتهام شركت در قتل آيت‌الله عبدالمجيد خويي صادر شده است. اين در حالي است كه مقتدي صدر هرگونه دخالت در قتل آيت‌الله خويي را رد مي‌كند.
سومين روز درگيري‌ها و شدت يافتن وخامت اوضاع عراق باعث شده تا پنتاگون از احتمال اعزام نيرو به عراق خبر دهد. وزارت دفاع آمريكا فاش كرد كه در حال بررسي طرح‌هاي‌ اضطراري براي اعزام ”نيروهاي تقويتي“ در صورت وخيم تر شدن اوضاع عراق است.
امروز (سه‌شنبه‌) دور تازه‌ي حملات نيروهاي آمريكايي به فلوجه به همراه چندين دستگاه تانك و هواپيما آغاز شد.
شبكه‌ي خبري الجزيره از حمله‌ي همه جانبه‌ي نيروهاي آمريكايي به همراه چندين دستگاه تانك و هواپيما به شهر فلوجه خبر داد. خبرنگار الجزيره اظهار داشت: سرانجام پس از آنكه روز گذشته شهر فلوجه تحت محاصره‌ي كامل نيروهاي آمريكايي به سر برد، اين محاصره با حملات گسترده‌ي هواپيماهاي آمريكايي و تانك شكسته شد.
خبرنگار الجزيره تصريح كرد: از شب گذشته تاكنون بمباران شهر فلوجه به صورت هم زمان با استفاده از تانك و هواپيما ادامه دارد، به طوريكه حتي بيمارستان اين شهر و نيز تعدادي از منازل مسكوني شهر فلوجه نيز از هدف گلوله‌هاي تانك و هواپيما مصون نمانده‌اند.
از سوي ديگر الجزيره گزارش كرد نيروهاي آمريكايي و مردم در منطقه‌ي اعظميه‌ي بغداد درگير شده‌اند و هواپيماها و تانك‌هاي آمريكايي حمله‌ي گسترده‌يي را به شهرك صدر در حومه‌ي بغداد آغاز كرده‌اند.
گزارش شد كه اين درگيري‌ها با هدف دستگيري مقتدي صدر انجام شده است.
اين در حالي است كه سخنگوي دفتر صدر اعلام كرد كه گروه‌هاي طرفدار صدر به نيروهاي آمريكايي، انگليسي و يا هر گروه ديگري اجازه نخواهند داد تا مقتدي صدر را دستگير كنند.
روزنامه‌ي القدس العربي نوشت كه بعد از صدور حكم دستگيري صدر نيروهاي آمريكايي در تلاش براي دستگيري وي در شهر كوفه مستقر شدند.
از سوي ديگر گزارش‌هاي رسيده از ناصريه در جنوب عراق حاكي از اين بودند كه افراد مسلح شيعه با نيروهاي نظامي ايتاليايي در شهر ناصريه درگير شده‌اند.
به گزارش راديو آمريكا،‌ در اين درگيري‌ها، چهار خودروي نظامي نيروهاي ايتاليايي توسط وفاداران مقتدي صدر به آتش كشيده شد و طرفداران مقتدي صدر خيابان‌هاي اطراف مقر نيروهاي ائتلاف در ناصريه را در كنترل گرفتند.
هم چنين امروز گزارش شد، مقتدي صدر دعوت يك هيات از رهبران برجسته‌ي طائفه‌يي و مذهبي عراق را براي آرام كردن اوضاع سياسي رد كرد. اين هيات كه شامل نمايندگاني از محمد بحرالعلوم، روحاني شيعه و عضو حكومت موقت، عده ديگري از اعضاي شوراي حكومت انتقالي و هم‌چنين چند تن ديگر از رهبران عشاير عراق بوده، قصد داشتند روز گذشته با صدر ديدار كنند.
در همين حال شبكه‌ي تلويزيوني الجزيره به نقل از نيروهاي آمريكايي اعلام كرد كه در جريان درگيري بين نيروهاي آمريكايي و افراد مسلح عراقي در جنوب بغداد، چهار تن از تفنگداران دريايي آمريكا كشته شدند.
به گزارش ايسنا، نيروهاي آمريكايي امروز وارد منطقه الصناعيه در فلوجه شده و در اين منطقه به دستگيري گسترده‌اي پرداختند كه در درگيري‌ها به وجود آمده چهار سرباز آمريكايي كشته شدند.
نيروهاي آمريكايي هم چنين تمام پاسگاه‌هاي پليس در شهرك صدر واقع در حومه‌ي بغداد را پس از يك شب درگيري سنگين با شبه نظاميان حامي مقتدي صدر تصرف كردند.
خبرگزاري فرانسه گزارش كرد، تانك‌ها و خودروهاي زرهي آمريكا در مقابل پاسگاه‌هاي پليس در سراسر اين شهرك فقيرنشين مستقر شده‌اند و سربازان تا بن دندان مسلح آمريكايي در بالاي بام‌ها به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.
در همين حال گزارش شد، مقتدي صدر اعلام كرد، مسجد قلعه مانندي را كه وي روزهاست در آن پناه گرفته و اكنون در محاصره‌ي كامل حاميان مسلح وي مي‌باشد، ترك خواهد كرد.
خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش كرد، مقتدي صدر كه از روز يكشنبه گذشته در مسجد اصلي شهر كوفه واقع در جنوب بغداد مستقر شد، اعلام كرد كه مسجد را از بيم اين كه در يك حمله تخريب شود، ترك خواهد كرد. بر اساس آخرين اخبار وي به سوي نجف و دفترش حركت كرد.
هم چنين در واقعه‌اي ديگر شبكه‌ي خبري الجزيره از وقوع چند انفجار و شنيدن شدن صداي تيراندازي در شهر كربلا خبر داد.
به گزارش ايسنا، اين شبكه هم‌چنين از وقوع درگيري ميان نيروهاي آمريكايي و نيروهاي مسلح عراقي در منطقه‌ي جولان واقع در فلوجه گزارش داد.
براساس اين خبر، منطقه‌ي دارالقرمه واقع در شمال فلوجه، شاهد درگيري‌هاي شديد ميان دو طرف بود كه در جريان آن يك كودك عراقي كشته و يك خودروي زرهي نظاميان آمريكا به آتش كشيده شد.
به گفته‌ي نيروهاي آمريكايي، طي دو روز درگيري در اين منطقه هشت سرباز آمريكايي كشته شده‌اند.
بي.بي.سي گزارش كرد در فلوجه بين نيروهاي آمريكايي و افراد مسلح نبرد سنگيني در جريان است.
عمليات فلوجه با محاصره‌ي راه‌هاي ارتباطي شهر توسط نيروهاي آمريكايي در روز گذشته آغاز شد و واحدهاي آمريكايي در اين عمليات از آتش توپخانه و هلي‌كوپترهاي توپدار استفاده كرده و گفته مي‌شود تلفات سنگيني نيز برجاي مانده است.
هم چنين عمليات فلوجه كه در ”مثلث سني نشين“ مخالف حضور نظامي خارجي واقع است، با درگيري بين نيروهاي خارجي و شبه نظاميان شيعه طرفدار مقتدي صدر در مناطق ديگر همزمان شد.
خبرگزاري‌ها از قول شاهدان عيني گزارش كردند كه در شمال فلوجه درگيري سنگيني جريان داشت و صداي انفجار و آتش اسلحه سنگين از اين نقطه به گوش مي‌رسيد. در درگيري‌هاي فلوجه 8 سرباز آمريكايي كشته شدند.
درگيري‌هاي امروز در حالي ادامه يافت كه پل برمر، حاكم آمريكايي عراق تاكيد كرد: 30 ژوئن زماني است كه ما هم‌چنان به آن پايبنديم.
به گزارش ايسنا و به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، برمر با اين حال اذعان كرد كه امر واگذاري قدرت به عراقي‌ها در 30 ژوئن روندي نيست كه به آساني ممكن باشد.
برمر در گفت‌وگو با شبكه‌ي اي.بي.سي، بيان داشت: ما با مشكلات بسياري مواجهيم كه اين امر بر كسي پوشيده نيست.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/6265

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش ايسنا از سومين روز درگيري هاي عراق' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016