چهارشنبه 26 فروردین 1383

عمليات احتمالی آمريکا برای بازداشت مقتدی صدر، بي بي سي

واحدهای رزمی ارتش آمريکا به منظور آغاز عمليات احتمالی برای بازداشت مقتدی صدر، روحانی تندرو شيعه، در اطراف نجف اجتماع کرده اند و همزمان از تمرکز نيروهای آمريکايی در حوالی شهر فلوجه خبر رسيده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مقتدی صدر
دستور بازداشت يا کشتن صدر صادر شده است

امکان اجرای عمليات بازداشت مقتدی صدر، که شبه نظاميان شيعه طرفدار وی در سازمانی موسوم به لشکر مهدی مسوول نا آرامی های مسلحانه شيعيان معرفی شده اند، در حالی مطرح می شود که فرماندهان آمريکايی در عراق پيشتر دستور بازداشت يا کشتن وی را صادر کرده اند.

در عين حال، گزارش می شود که ساير رهبران شيعيان در شهر نجف می کوشند از تهاجم نظامی آمريکا عليه شبه نظاميان لشکر مهدی جلوگيری کنند.

به گفته خبرنگاران، اين نگرانی وجود دارد که بروز رويارويی گسترده بين نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا و طرفداران آقای صدر باعث گسترش حمايت از وی در ميان جامعه شيعيان عراق شود که اکثر آنان از حمله نظامی ايالات متحده عليه رژيم صدام حسين حمايت کرده اند.

نجف آرام است

از داخل شهر نجف نيز گزارش شده است که اوضاع شهر در حال حاضر آرام است.

در خلال روز گذشته، حفظ امنيت شهر کاملا به دست نيروهای تشکيلات جديد نظامی و پليس عراق سپرده شده است.

پيشتر، نفرات مسلح مقتدی صدر ساختمان های دولتی و پاسگاه های پليس نجف را تصرف کرده و مانع از اجرای ماموريت نيروهای رسمی پليس عراق می شدند اما سپس اين مکان های را ترک کردند.

يک افسر لهستانی که کنترل نظامی منطقه را در دست دارد در مصاحبه با بی بی سی گفته است که نظاميان غيرآمريکايی در اين حوزه در کنار نفرات پليس عراق بر اوضاع مسلط شده و به گشت زنی در نجف پرداخته اند.

اوضاع فلوجه

همزمان، گزارش شده است که واحدهايی متشکل از بيش از دوهزار نظامی آمريکايی با حمايت واحدهای تانک و توپخانه در حومه شهر فلوجه، واقع در غرب بغداد، متمرکز شده اند.

شهر فلوجه شاهد درگيری های شديدی بين شبه نظاميان سنی و نيروهای آمريکايی بود اما در خلال سه روز اخير، آتش بس نسبی در شهر برقرار بوده است.

در عين حال، از نبردهای سنگين، اما محدود، بين نيروهای آمريکايی و نفرات مسلح در فلوجه در خلال شبانه روز گذشته خبر رسيده است.

در اين عمليات، نيروهای آمريکايی با استفاده از هلی کوپترهای توپدار مواضع شبه نظاميان مستقر در مسير راه ارتباطی اصلی فلوجه به بغداد را زير آتش گرفتند.

در حاليکه شبه نظاميان فلوجه می کوشند کنترل اين جاده را در دست بگيرند، آمريکاييان در صدد بيرون راندن آنان از اين مسير هستند.

منابع نظامی آمريکايی گزارش کرده اند که در خلال روزهای دوشنبه و سه شنبه، 12 و 13 آوريل، چهار تفنگدار دريايی آمريکا در عمليات فلوجه کشته شدند و يک فروند هلی کوپتر هم در اثر آتش زمين به هوا سقوط کرد.

نيروهای فيليپينی

ادامه نا آرامی در عراق باعث شده است تا دولت فيليپين مساله حضور نظامی خود در عراق را مورد بازنگری قرار دهد.

گلوريا آرويو، رييس جمهوری فيليپين، با صدور بيانيه ای گفته است که تصميم به ادامه حضور يا خروج واحدهای نظامی فيليپين درعراق به تحول در شرايط امنيتی آن کشور در خلال روزهای آينده بستگی خواهد داشت.

وی گفته است که دولت فيلييپين مصمم است به مردم عراق برای بازسازی کشورشان کمک کند اما امنيت سربازان پاسدار صلح فيليپينی در عراق برای وی اهميت بسيار دارد.

فيليپين يکی از متحدان اصلی آسيايی در مبارزه آمريکا عليه تروريسم جهانی تلقی می شود.

[لينک به اصل خبر در سايت بي بي سي]

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/6415

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'عمليات احتمالی آمريکا برای بازداشت مقتدی صدر، بي بي سي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016