پنجشنبه 3 اردیبهشت 1383

وزارت امور خارجه در حال جمع‌آوري مداركي براي شكايت از صدام است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
رييس كميسيون‌هاي اسرا در جمع خبرنگاران اعلام كرد: هيچ اسير عراقي در ايران تحت هيچ عنواني وجود ندارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، امير سرتيب نجفي رييس دفتر عمومي حفاظت اطلاعات فرماندهي معظم كل قوا در محل كميسيون اسرا واقع در پادگان شهيد نظران، با اشاره به نقش ارتش جمهوري اسلامي ايران در نگهداري اسراي عراقي در سال‌هاي گذشته و رفتار اسلامي و انساني در تبادل اسراي عراقي و ايراني گفت: از سال 60 تا ارديبهشت سال 82 ما تعداد 61482 نفر از اسراي عراقي را آزاد و به مسوولين آنها تحويل داديم.
رييس كميسيون‌هاي اسرا با بيان اين‌كه آزادسازي اسرا كار عظيمي بود، اظهار داشت: در تمام اين بيست و دو سال كار آزادسازي صورت مي‌گرفت، ولي عمده‌ترين آن در سال 69 صورت گرفت. در آن سال تعداد آزادسازي‌ها آن قدر زياد بود كه تقريبا برخي از روزها حدود 1000 تا 1500 اسير از اسراي ايراني و عراقي آزاد مي‌شدند. حتي در برخي روزها حدود 6500 اسير ايراني و عراقي در مرز خسروي تبادل مي‌شد.
وي تاكيد كرد: انتقال اين اسرا از تهران تا مرز خسروي با نظم بسيار خوبي صورت مي‌گرفت، كه بيشترين نقش اين نظم توسط ارتش و بعد دژبان ارتش و نيروي زميني ارتش صورت مي‌گرفت. به دليل برخورد خوب با اسراي عراقي حدود 7634 نفر از اسراي عراقي در ايران تقاضاي پناهندگي كردند، كه در حال حاضر به عنوان شهروند ايراني در ايران زندگي مي‌كنند؛ آنهايي هم كه به عراق برگشتند مبلغ دين اسلام در خانواده‌هاي خود شدند.
نجفي درباره‌ي آثار اسراي عراقي كه در بيست و دو سال گذشته در ايران بودند، گفت:‌ آثار هنري، دستي و فكري اين اسرا در نمايشگاه‌ دايمي اسرا در پادگان حشمتيه قرار دارد كه هر روز تعدادي از اين نمايشگاه بازديد مي‌كنند.
وي اظهار داشت: بيش از 700000 اسير عراقي در اين مدت بيست و دو سال تعيين تكليف شدند، يعني يا به كشور خود بازگشته يا در ايران مانده و عده‌اي هم كه فوت كرده بودند اجسادشان تحويل داده شد.
وي درباره‌ي اسراي ايراني گفت: در مجموع بيست و دو سال گذشته حدود 38993 نفر از اسراي ايراني نيز تعيين تكليف شده و به ايران برگشتند و 570 جسد مطهر نيز به ايران تحويل داده شد كه در تاريخ 30 تير 81 در تهران تشييع شدند. عده‌اي نيز در عراق به عنوان پناهنده حضور دارند.
امير سرتيب نجفي در پاسخ به اين سوال كه آيا ايران شكواييه‌اي عليه صدام دارد يا نه، متذكر شد: وزارت امور خارجه در حال جمع‌آوري مداركي براي شكايت از صدام است، زيرا اكثر اسراي ايراني شكنجه‌هايي شدند كه خلاف قوانين و غيرانساني بوده است كه آزادگان مدارك زنده‌اي از آنها هستند كه مي‌توانند در دادگاه‌هاي بين‌المللي عليه صدام شكايت كنند.
رييس كميسيون‌هاي اسرا تصريح كرد: ما حتي يك نفر اسير عراقي را در جمهوري اسلامي نگهداري نمي‌كنيم. در عراق هم اسير ايراني كه زنده باشد، با توجه به گذشت يك سال از سقوط صدام نداريم.
وي با بيان اين كه بايد پناهنده و اسير را در عرف بين‌المللي تعريف كنيم، گفت: پناهنده‌ يعني اسيري كه نمي‌خواهد به كشور خود برگردد مانند عراقي‌هايي كه در ايران تقاضاي پناهندگي كردند و به شهرهاي مورد نظرشان رفتند كه البته تعدادي از آنها بعد از سقوط رژيم صدام به عراق برگشتند.
وي درباره‌ي پناهنده‌هاي ايراني در عراق گفت: در زمان رژيم صدام پناهنده‌هاي ايراني در زير چنگال منافقين بودند و جسم و روح آنها دايما در كنترل بود.
وي ادامه داد: طبق آخرين اخبار ما، اين پناهندگان بعد از سقوط رژيم صدام هنوز در پادگان تحت نظر منافقان نگهداري شده و حق خروج از پادگان را ندارند.
امير سرتيب نجفي درباره‌ي اقدام براي اين افراد گفت: ما با صليب سرخ حدود يك سال قبل اين موضوع را مطرح كرديم و اسامي را به آنها داديم، و از آنها خواستيم تا موضوع آنها را دنبال كرده و به پناهندگان ايراني مراجعه كنند و از آنها بپرسند كه آيا هنوز تمايل دارند كه در آنجا بمانند يا نه؟
وي اضافه كردž: طبق اطلاع ما نيروهاي آمريكايي كه در عراق حضور دارند به نيروهاي صليب سرخ اجازه‌ي ورود نداده‌اند، بنابراين مي‌شود اين افراد پناهنده را اسير تلقي كرد؛ حتي انگليس كه حامي اول آمريكاست، قبل از ما در مورد اين افراد اقدام كرده و به صليب سرخ تعدادي از اسامي آنها را داده و گفته بود كه ديگر نمي‌توان اين افراد را پناهنده ناميد بلكه آنها اسير هستند.
وي درباره‌ي تعدادي از اسرا كه در آنجا شهيد و يا فوت شده‌اند، گفت: اين اسرا كه تعدادشان 570 نفر بود در عراق نبش قبر شده و به ايران آورده شده‌اند.
وي عنوان كرد: هر از چند گاهي در عراق از طرف برخي مطبوعات سوژ‌ه‌اي ساخته مي‌شود و مي‌گويند كه هنوز اسير عراقي در

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ايران وجود دارد، اما بايد گفت كه اينها همه ساختگي است و صحت ندارند.
رييس كميسيون‌هاي اسرا در پاسخ به اين سوال كه آيا امكان دارد اسيري نامش باشد ولي مفقود شده باشد، گفت: ما چنين اسيري نداريم، البته هشت نفر چوپان كه صليب سرخ ديده و ثبت نام كرده بود عراق هيچ خبري از زنده و يا مرده بودن اين افراد به ما نداده است.
وي درباره‌ي اين‌كه شنيده شده كه حدود سه هزار اجساد ايراني در خاك عراق اخيرا كشف شده، افزود: اجساد دفعي را كميته‌ي تفحص ستاد كل نيروهاي مسلح دنبال مي‌كند، ولي ما از صحت اين خبر اطلاعي نداريم.
امير سرتيب نجفي اظهار داشت كه تعداد اسراي عراقي از ايراني‌ها بيشتر بود، دليل آن نيز موفقيت ايران در عمليات‌ها از جمله فتح‌المبين كه حدود شانزده هزار عراقي اسير شدند بوده است.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/6736

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'وزارت امور خارجه در حال جمع‌آوري مداركي براي شكايت از صدام است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016