یکشنبه 6 اردیبهشت 1383

کوفی عنان؛ حلال مشکلات، مجله تايم، ترجمه شاهین میرمحمد حسینی

نویسنده: ریچارد هولبروک؛ مجله تایم

اگر یک کامپیوتر برای طراحی یک دبیر کل کامل (از هر نظر) برای سازمان ملل انتخاب شده بود، او زن یا که مرد چیزی شبیه این بنظر می رسید: متولد آفریقا، دارای تحصیلات در اروپا و آمریکا، با دهه ها خدمت در سازمان ملل، ازدواج کرده با یک اروپایی، دارای کاریزمای کامل و مرجعی آرام در هنگامی که امواج هرج و مرج به گردش در می آیند.
اینکه سازمان ملل در سال 1996 چنین شخصی را برای تقویت عزم و حس مدیریتش یافت، تقریبأ یک معجزه بود.
اما صرف نظر از نقایص عملکرد سازمان ملل در بوسنی، سومالی و روآندا ؛ کوفی عنان ، کارمند بین المللی که در این بلایا و گرفتاریها حضور داشته ، نجات پیدا کرده و از این حوادث آموخته است ؛ از آنها بیرون آمد.هنگامی که شرایط در بوسنی در سال 1995 به نقطهء پائین خود رسید، عنان بعنوان یک دبیر کل عمل کننده ، اختیار بمباران صربهای بوسنی را به ناتو داد و جاده را برای موافقتنامه صلح دیتون هموار کرد.
این عمل بیشتر از هر چیز دیگر، مأموران آمریکایی را، از جمله من، متقاعد کرد که او بهترین فرد ممکن برای سازمان ملل بود. امروز عنان در اواسط دوره دومش است. وظیفه اش هنوز به پایان نرسیده و سازمان ملل از آنچه می باید باشد دور است. اما عنان حدود شغلش را با جمع کردن اقتدار بیشتر امتحان کرد؛ بیشتر از همهء اسلافش - کسی نمی تواند لغت قدرت را استفاده کند با توجه به حد و مرزهایی که سیستم سازمان ملل بر او اعمال می کند.
روابط پیچیده اش با دولت آمریکا کمتر درک شده است. هنگامی که عنان در برابر انظار عموم موضعگیری می نماید که برای دولت بوش خوشایند نیست، سگهای حمله اش را به سوی او می گشاید. و در حالیکه مأموران دولت (آمریکا) سیاستهایشان در عراق در حال تقلا کردن است، از سازمان ملل درخواست کرده اند تا آنها را ضمانت کند .
ناظران به عنان توصیه کردند که او نباید به آمریکا برای خروج از گیرش در عراق کمک کند. اما او می دانست که مسئولیت بزرگترش عامل ثبات عراق شدن است. تا تاریخ سرنوشت ساز 30 ژوئن او شروع به کار کردن کرد ؛ هنگامی که آمریکا


تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

قدرت را به مسئولان عراقی تحویل خواهند داد و شرایط نا معین و بسیار نا پایدار حکم فرما خواهد شد. اینکه عنان یا شخص دیگری در عراق موفق خواهد شد، به فاکتورهایی ورای دستهای آنها بستگی دارد. اما این سرنوشت عنان است که بدترین مسئله ها را تحویل بگیرد، و آنهم فقط وقتی که توسط دیگران بطور ناموفقی مدیریت شده اند. هر کسی که عنان را می شناسد، می داند که او از میان چنین مسائلی با عبور می کند با آمیختگی معمولش از شجاعت، خود کنترلی، فروتنی و خوشبینی.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/6837

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'کوفی عنان؛ حلال مشکلات، مجله تايم، ترجمه شاهین میرمحمد حسینی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016