چهارشنبه 16 اردیبهشت 1383

نماينده اتحاديه ميهني كردستان در گفتگو با ايسنا: گروه‌هاي كردي در حال تنظيم دادخواست عليه صدام هستند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي خارجي
ما بهتر از آمريكا و نيروهاي ائتلاف مي‌دانيم كه امنيت عراق چگونه حفظ مي‌شود، اگر آمريكا مسايل امنيتي را به دست نيروهاي عراقي مي‌داد وضعيت فعلي در عراق حاكم نبود.
ناظم دباغ، نماينده‌ي اتحاديه‌ي ميهني كردستان عراق در تهران در گفت‌وگوي تفصيلي با خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به اين كه دفتر اتحاديه‌ي ميهني كردستان عراق در تهران بيشتر فعاليت سياسي و تا حدي فعاليت اقتصادي دارد، گفت: در واقع اين اتحاديه يك گروه و تشكيلات سياسي است.
وي در خصوص هماهنگي بين گروه‌هاي كردي خاطرنشان كرد: ما گروه‌هاي عراقي به اين واقعيت رسيده‌ايم كه براي اداره‌ي عراق نياز به وحدت داريم، خوشبختانه رهبران كردي در زمينه‌ي وحدت با يكديگر نظرات مشتركي دارند. در حال حاضر كردها در شوراي حكومت انتقالي عراق پنج نماينده دارند كه آنها در همه‌ي مسايل سياسي - فرهنگي و اجتماعي متحدند.
وي با تاكيد بر اين كه دولت اقليمي در عراق تشكيل نداده‌ايم، گفت: ما ضمن فدراليسم عراقي يك حكومت فدرالي اقليمي در عراق داريم، ما خواهان اين هستيم كه عراق فدرال، دموكرات و داراي پارلمان باشد.
دباغ در پاسخ به اينكه با توجه به اينكه نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد مردم عراق، آمريكا را اشغالگر مي‌دانند آيا حضور آمريكا در عراق توانسته پاسخگوي نيازهاي مردم عراق باشد؟ اظهار داشت: آمريكايي‌ها خودشان، خودشان را از طريق سازمان ملل اشغالگر ناميده‌اند، هميشه هر نيروي اشغالگر در هر جايي باشد مردم آن منطقه خواستار خروجش هستند.
نماينده‌ي اتحاديه‌ي ميهني تصريح كرد: اگر آمريكايي‌ها به مسايلي كه ما به آنها گوشزد كرده‌ايم تا حدي گوش مي‌دادند و رعايت مي‌كردند مشكلات كمتري در عراق داشتند، به خصوص اگر به راه‌حل ما در خصوص ارتش عراق عمل مي‌كردند، منحل كردن ارتش عراق در جاي خود كار خوبي است؛ اما راه‌حل پيدا كردن براي كساني كه در ارتش عراق قبلي مجرم و بعثي نبودند، از ضروريات بود كه آمريكايي‌ها به آن توجه نكردند.
وي در خصوص خبر منتشر شده مبني بر در نظر گرفتن بودجه‌ي زياد براي بازسازي مناطق كردنشين در عراق گفت: مساله بودجه‌ي بازسازي فقط براي كردستان نبود و براي همه عراق بود، زماني كه صدام حضور داشت در برنامه‌ي نفت در برابر غذا و از كل درآمد عراق 13 درصد به مناطق كردنشين تعلق داشت، چون اداره‌ي كردي آن پول را به خوبي در عمران و بازسازي صرف كرده، كساني كه از اين منطقه عبور مي‌كنند، احساس مي‌كنند بودجه‌اي كه براي اداره‌ي كردستان تخصيص يافته بيشتر از بودجه‌ي جاهاي ديگر است.
وي ابراز داشت: بودجه‌ي ما قبل و بعد از جنگ همان 13 درصد از كل درآمدهاست و اگر از بودجه‌هاي تخصيص يافته سوء استفاده نشود مي‌توان با آن كارهاي عمراني انجام داد، آمريكا بودجه‌ي بيشتري به كردها نداده بلكه ما همان 13 درصد را خوب مصرف مي‌كنيم؛ اما در جاهاي ديگر از بودجه‌ها استفاده‌ي شخصي مي‌شود.
دباغ در خصوص همكاري بين ايران و مناطق كردنشين گفت: روابط و همكاري ما با ايران روز به روز بيشتر مي‌شود. فقط در مدت يك ماه كارهاي بازرگاني بين ايران و يكي از مرزهاي استان كردستان، حدودا از سقف بالاي پنج ميليون دلار گذشت.
وي تصريح كرد: روابط سياسي‌مان با ايران مثبت است. چندين سال است كه ما در تهران دفتر داريم و در اين سال‌ها احساس غربت نكرده‌ايم. ايران اولين كشوري است كه رسما به مردم عراق و شوراي حكومتي عراق سقوط صدام را تبريك گفت و از شوراي حكومتي استقبال كرد.
وي با اشاره به بروز ناامني‌هاي موسمي در مناطق كردنشين خاطرنشان كرد: در همه‌ي دنيا عمليات تروريستي و كارهاي خارج از قانون اتفاق مي‌افتد.
نماينده‌ي اتحاديه‌ي ميهني كردستان عراق با بيان اين كه حضور عوامل اطلاعاتي موساد و نيروي نظامي رژيم صهيونيستي در مناطق شمالي عراق را تكذيب مي‌كنم، گفت: حضور يهودي‌ها در عراق به مانند حضور آنها در همه جاي دنيا يك چيز طبيعي است و اين حضور به معني اين نيست كه آن يك نيروي نظامي است، تبليغاتي كه عليه مناطق كردنشين مي‌شود از سوي دشمنان‌مان است.
وي با اشاره به اينكه صدام هنوز در زندان به سر مي‌برد، گفت: روزانه اخباري مطرح مي‌شود كه صدام در زندان قطر - اردن و جاهاي ديگر است، مشخص نيست كه در كدام زندان به سر مي‌برد؛ اما در دست نيروهاي آمريكايي است.
ناظم دباغ با اشاره به اينكه مشاهده‌ي حلبچه خود بهترين مدرك براي دادخواست عليه صدام است، در پاسخ به اين كه آيا هيچ دادخواستي براي محاكمه صدام از سوي كردها تهيه شده است؟ گفت: كساني كه به اندازه‌ي كافي از صدام آسيب ديده‌اند، كردها هستند، حلبچه، گورهاي دسته جمعي، استفاده از اسلحه‌ي شيميايي در مناطق كردنشين از جمله مداركي است كه در حال آماده كردن از سوي كميسيوني در گروه‌هاي كردي است كه هنگام محاكمه‌ي صدام ارايه شود.
نماينده‌ي اتحاديه‌ي ميهني كردستان با بيان اين كه با تغيير پرچم قبلي عراق موافقم، گفت: چون پرچم قبلي خصوصيات بعثي دارد؛ يكي اينكه در آن هيچ رمز كردي وجود ندارد و رمز آن، رمز وحدت ثلاثي بين مصر - سوريه و عراق است همچنين سه ستاره روي آن رمز وحده، حريه، اشتراكي است كه شعار حزب بعث است و مشاهده چنين پرچمي يادآور صدام است، در واقع پس از سال 1958 كه در عراق كودتا شد صدام علامت خنجر و شير كه نشانه‌ي كرد و عرب بود را از روي پرچم برداشت. به همين دليل ما خواستار پرچمي بوديم كه تعبير از آرا مردم عراق مي‌كند.
وي تصريح كرد: پرچم جديد عراق كه صادر شده موقتي است، چرا كه بايد انتخابات برگزار شود و بعد پارلمان تشكيل شود و پارلمان بايد اين پرچم را تصويب كند و به آن راي دهد و احتمال دارد كه اين پرچم تغيير كند و يا باقي بماند.
وي با اشاره به وجود رنگ آبي در پرچم فعلي عراق و اين كه گفته مي‌شود اين رنگ مانند رنگي است كه رژيم صهيونيستي در پرچم‌اش به كار برده است، گفت: چرا فقط به پرچم رژيم صهيونيستي توجه مي‌شود، پرچم سازمان ملل و يونيسف نيز آبي است؛ آنهايي كه معترضند فقط يك طرف قضيه را مي‌بينند.
وي خاطرنشان كرد: مي‌توان به جاي خط زرد كه علامت كردهاست علامت ديگري مثل خنجر نيز باشد. خط زرد اين پرچم علامت كردها، دو خط آبي علامت دجله و فرات، رنگ سفيد آن علامت آشتي و ماه آن علامت اسلامي است.
نماينده‌ي اتحاديه‌ي ميهني كردستان گفت: اين پرچم موقتي است و براي اين زمان تا قبل از انتخابات كه عراق پرچم ندارد، تهيه شده است.
وي در خصوص حضور نيروهاي بعثي در عراق گفت: حضور بعثي‌ها در اداره‌ي فعلي عراق را قبول ندارم. حضور آنهايي كه پست و مسووليت اجرايي در كارها و اقدامات صدام نداشته‌اند، مشكلي نيست اما كساني كه به عنوان رهبران و مجرمان حزب بعث هستند اجازه حضور در حكومت فعلي و آينده‌ي عراق ندارند.
دباغ خاطرنشان كرد: مي‌توان از كساني كه در تشكيلات قبلي عراق بوده‌اند به عنوان كارشناس و متخصص استفاده كرد. در صورتي كه پست اجرايي در حزب بعث نداشته باشند.
وي با تاكيد بر اين كه بدرفتاري نظاميان آمريكايي با زندانيان عراقي را محكوم مي‌كنم، ابراز عقيده كرد: در اين موضوع احتمال دارد كه اين تصاوير با توجه به پيشرفت تكنولوژي، ساختگي باشد.
وي در پاسخ به اينكه سيستم حكومت آتي عراق چگونه است؟ گفت: حكومت آتي سيستم جديد به خود نمي‌گيرد و شوراي حكومت انتقالي توسعه مي‌يابد و از 25 نفر حداقل به 50 تا 75 نفر مي‌رسد، ممكن است اعضاي همين شورا در آن باشند و احتمال دارد كه اعضاي آن عوض شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي ادامه داد: موضوع مطرح شده، مساله‌ي رييس جمهور و نخست وزير و پس از آن فقط نخست‌وزير با دو معاون است. فعلا پيشنهاداتي در خصوص تعيين رييس جمهور و نخست وزير شده ولي تا پايان اين لحظه كسي به طور كامل مشخص نشده است. ما مي‌گوييم شوراي حكومت انتقالي بايد با مشورت سازمان ملل به توافق برسد تا كساني كه مسووليت آينده‌ي عراق را به دست گيرند، مشخص شود.
وي افزود: حكومت آتي عراق بايد از نظر اقتصادي و سياسي قدرتمند باشد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7270

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نماينده اتحاديه ميهني كردستان در گفتگو با ايسنا: گروه‌هاي كردي در حال تنظيم دادخواست عليه صدام هستند' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016