یکشنبه 3 خرداد 1383

در لبنان، سوريه، بحرين، اردن، مصر و عراق ظاهرات عليه آمريكا و اسرائيل برگزار شد، شرق

در اعتراض به تجاوز نظاميان آمريكايى به شهر هاى مقدس شيعيان و تداوم حملات اسرائيل به اردوگاه رفح، روز جمعه گذشته تظاهرات متعدد و گسترده اى در بعضى كشور هاى خاورميانه برپا شد كه مشاركت كنندگان آمريكا و اسرائيل را محكوم و عليه آنان شعار دادند. «در لبنان معترضان با پوشيدن كفن هاى سفيد و فرياد هاى «مرگ بر آمريكا» و «مرگ بر اسرائيل» آمادگى خود را براى مردن در راه دفاع از شهر هاى مقدس نجف و كربلا اعلام كردند. سيد حسن نصرالله دبير كل حزب الله لبنان به نيرو هاى ائتلاف هشدار داد كه اگر از نجف و كربلا خارج نشوند اوضاع از اين بدتر خواهد شد. وى در تظاهرات روز جمعه گفت: «امروز، راهپيمايى ما براى جهاد و ابراز خشم و آمادگى براى شهادت به منظور دفاع از عتبات عاليات در نجف و كربلا است. دفاع از اين اماكن همان دفاع از قدس شريف است.» نصرالله در عين حال تهديد كرد: «ما با اماكن مقدس مان و مراجع مان و ملت هايمان عهد مى بنديم كه هر وقت به ما احتياج داشتند علاوه بر كفن پوشيدن، سلاح برداشته و به جهاد خواهيم رفت.» به گفته برگزار كنندگان، در اين تظاهرات نيم ميليون نفر شركت داشتند.

در همين كشور، صد ها تن از فلسطينى هاى ساكن جنوب در تظاهراتى در اردوگاه عين الحلوه، جنگ ويرانگر اسرائيل عليه فلسطينى ها را محكوم كردند. اين تظاهرات به دعوت جنبش مقاومت اسلامى حماس برگزار شد و شركت كنندگان آمريكا را مسئول تجاوز گرى هاى اسرائيل معرفى كردند. از سوى ديگر صد ها نمازگزار در منطقه زينبيه دمشق با تظاهراتى، جنايات آمريكا در عراق و هتك حرمت عتبات مقدسه را محكوم كردند. راهپيمايان پارچه نوشته هايى با خود داشتند كه بر روى آنها شعار هايى در محكوميت آمريكا و اسرائيل نوشته شده بود. راهپيمايان در پايان مسير خود با قرائت بيانيه اى ۱۲ ماده اى همبستگى خود را با ملت عراق اعلام كردند. در همين رابطه صد ها اردنى به دعوت احزاب مخالف دولت اردن در اعتراض به جنايت هاى اسرائيل در رفح، در مقابل مسجد جامع شهر «امان» پايتخت اردن تحصن كردند.

به گزارش منابع خبرى؛ حمزه منصور دبير كل جبهه عمل اسلامى شاخه سياسى اخوان المسلمين اردن با اشاره به روابط اقتصاد ى اردن در اسرائيل تاكيد كرد دولت بايد در روابط خود با اسرائيل تجديد نظر كند. در مصر نيز صد ها مصرى در اعتراض به عمليات نظامى اسرائيل و انهدام منازل فلسطينى ها در غزه تظاهراتى را در مسجد الازهر قاهره برپا كردند. اين تظاهرات پس از اقامه نماز جمعه در مسجد الازهر يكى از قديمى ترين مساجد جهان انجام شد كه عالى ترين كرسى تعليم اسلام اهل تسنن محسوب مى شود. تظاهر كنندگان همچنين در تقبيح اشغال عراق تحت رهبرى آمريكا و تجاوزات انجام شده عليه عراقى ها شعار هايى سر دادند.

شيعيان بحرين نيز همگام با لبنانى ها خشم خود را از ادامه درگيرى ها در كربلا و نجف اعلام داشتند.

در منامه پايتخت بحرين، پليس اقدام به شليك گاز هاى اشك آور براى متفرق كردن حداقل ۵۰۰۰ تظاهر كننده كرد اما مردم با شكستن سد پليس و آتش زدن يك ماشين همچنان به اعتراضات خود ادامه دادند. در پى اين حادثه حمدبن عيسى آل خليفه پادشاه بحرين، شيخ محمد بن خليفه آل خليفه، وزير كشور خود را بركنار كرد و راشد بن عبدالله بن احمد آل خليفه يك عضو ديگر خاندان سلطنتى را جايگزين او كرد. خبرگزارى رسمى بحرين به نقل از پادشاه اين كشور نوشت: «ما در خشم مردم خود در قبال سركوبگرى و تجاوز در فلسطين و اماكن مقدس [در عراق] سهيم هستيم. مردم حق اعتراض آرام دارند. در تظاهرات روز جمعه منامه بحرين بيش از بيست نفر زخمى شدند.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

همچنين روزنامه الحيات گزارش داد شيعيان عراق همسو با ساير كشور ها در محكوم كردن حضور آمريكايى ها دست به تظاهرات زدند. به گزارش بعضى منابع خبرى در كربلا هزاران تن با حضور نماينده آيت الله سيستانى تظاهرات كردند و خروج افراد مسلح را از شهر نجف خواستار شدند. در اين تظاهرات كه شيخ احمد الصافى و شيخ عبدالمهدى الكربلايى، نمايندگان آيت الله سيستانى و تعدادى از اعضاى مجلس اعلاى انقلاب اسلامى عراق، سيد عبدالعزيز حكيم عضو شوراى حكومت انتقالى و تعدادى از نيرو هاى سپاه بدر حضور داشتند، تظاهر كنندگان پلاكارد هايى در دست داشتند كه روى آنها نوشته شده بود «صلح آرى، كربلا كبوتر صلح است» و «اسلحه را رها كنيد» تظاهر كنندگان با دادن شعار «خونريزى هرگز، صلح آرى» تجاوزات عليه مردم عراق را محكوم كردند. در ناصريه هم هزاران نفر بعد از نماز جمعه با برپايى تظاهراتى خروج نيرو هاى ائتلاف و افراد مسلح را از شهر هاى مقدس خواستار شدند.

در همين زمينه:

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8073

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'در لبنان، سوريه، بحرين، اردن، مصر و عراق ظاهرات عليه آمريكا و اسرائيل برگزار شد، شرق' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016