دوشنبه 4 خرداد 1383

استاد اسراييلي: انگليس با تجزيه عراق موافقت كرده است، بازتاب

showpic.jpg
استاد دانشگاه عبري اورشليم، در مقاله‌اي با عنوان «عراق، مسأله‌اي بدون راه‌حل»، تنها راه خروج اين كشور از بحران كنوني را تجزيه عراق به سه كشور مستقل دانسته است.

به نوشته هفته‌نامه كردي‌زبان «مديا»، پروفسور شلومو اوينيري كه علاوه بر تدريس در دانشگاه، به فعاليت‌هاي سياسي در اسراييل نيز مشغول مي‌باشد، در مقاله خود آورده است: جورج بوش در سخنراني چند روز پيش خود، اوضاع به وجود آمده در عراق را به مسأله لهستان تشبيه كرد و گفت: اوضاع كنوني عراق، مانند اوضاع لهستان در سال 1980 است، ولي بايد گفت كه اين دو با هم متفاوت‌اند.

وي در ادامه با تشبيه عراق به اوضاع يوگسلاوي مي‌نويسد: لازم است، آمريكا يك بار ديگر در برنامه استراتژيك خود در عراق تجديد نظر كرده، مانند يوگسلاوي عمل كند؛ يعني كاري را كه در مورد يوگسلاوي انجام داد، در عراق هم انجام دهد، چرا كه گاهي اوقات، تلاش براي اتحاد و يكپارچگي به جنگ و جدال مي‌انجامد و اختلافات را عميق‌تر مي‌كند.

اين استاد اسراييلي مي‌افزايد: هرچند ممكن است ايده من از لحاظ سياسي خوب نباشد، ولي هيچ راه چاره ديگري وجود ندارد. اين يك واقعيت است كه ديگر بايد به حكومت عراق پايان داده شود و باد اين كشور مانند يوگسلاوي، تجزيه شود. فرار از اين واقعيت، خود را فريب دادن است، تنها راه چاره براي حل بحران اين كشور، اين است كه كردستان در شمال عراق مستقل شود و استقلال آن توسط آمريكا و انگليس به رسميت شناخته شود و دو كشور عرب ديگر، يكي در بغداد و ديگري در بصره تشكيل شود.

وي در پايان مقاله فاش مي‌كند: هم‌اكنون انگليس، با اين نظريه موافق است ولي آمريكا مخالف اين مسأله مي‌باشد، البته آمريكا بايد در سياست خود تجديد نظر كند، زيرا هيچ راه ديگري برايش باقي نمانده و سرانجام هم تلاش او براي اتحاد اقوام عراقي به نتيجه‌اي نخواهد رسيد و عراق را تجزيه خواهد كرد. پس چه بهتر كه زودتر دست به اين اقدام بزند.

در اين حال، روزنامه «واشنگتن‌تايمز» چاپ آمريكا در مقاله‌اي نوشت: آمريكا که پس از سرنگوني صدام حسين، به برنامه‌هاي از پيش تعيين‌شده اهميت نمي‌دهد، در حال حاضر تاوان اين وضعيت را بطور سنگين پرداخت مي‌كند.

اين روزنامه با اشاره به اينكه به دنبال تحويل حكومت به عراقي‌ها در تاريخ 30 ژوئن، احتمال به وجود آمدن تجزيه در كشورهاي عراق بيشتر مي باشد نوشت:آمريكا در حال حاضر بايد به مشخص كردن سياست خود در مورد تعقيب اعلان مستقل شدن اكراد اهميت نشان دهد .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

عدم توجه به احتمال تجزيه عراق، اين وضعيت را خاطر نشان مي‌كند كه اتخاذ سياست آمريكا عليه اسلوبودان ميلوشويچ رييس جمهور سابق يوگسلاوي باعث تجزيه كشورهاي اسلووني و صربستان از اين كشور شد. تحولات صورت گرفته نشان مي‌دهد كه اينها بدون برنامه‌ريزي در سياست خارجي خودشان ناموفق شده‌اند.

آمريكا درحال حاضر در چهارچوب احترام قائل شدن به كشورهاي تركيه و منطقه، نسبت به مستقل شدن اكراد مخالفت مي‌كند. ولي پس از تاريخ 30 ژوئن احتمال مستقل شدن اكراد از كشور عراق بيشتر است و جورج دبليو بوش رييس جمهور آمريكا، در مورد اين تحولات احتمالي، بايد سياست‌هاي منطقي اتخاذ نمايد.

در همين زمينه:

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8098

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'استاد اسراييلي: انگليس با تجزيه عراق موافقت كرده است، بازتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016