چهارشنبه 6 خرداد 1383

دولت بوش: چلبي اسناد طبقه‌بندي شده‌ آمريكا را به ايران منتقل كرده است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي خارجي
در حالي كه تلاش‌هاي دولت آمريكا در ادعايشان مبني بر اين كه احمد چلبي جاسوس ايران بوده ناكام ماند، امروز يك مقام آمريكايي كه به عنوان مشاور امور امنيت بين‌المللي آمريكا معرفي شده، ادعاهاي تازه‌اي را در اين باره مطرح كرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شبكه‌ي خبري اي‌.بي.سي با ونسانت كانيسترارو كه مشاور امور امنيت بين‌المللي آمريكا معرفي شده مصاحبه‌اي انجام داده كه در آن ادعا مي‌شود رييس امنيتي چلبي يك مامور ايراني بوده است.(!)
مشاور امور امنيت بين‌المللي آمريكا در پاسخ به سوال خبرنگار اين شبكه مبني بر اين كه سازمان سيا مداركي قطعي براي اثبات اين كه كريم حبيب، رييس امنيتي احمد چلبي، رهبر كنگره‌ي ملي عراق، مامور ايران بوده است، در اختيار دارد؟ مدعي شد: بلكه فكر مي‌كنيم همينطور است، اما اكنون سازمان سيا نيست كه فعال است بلكه اف‌بي‌آي در اين مورد فعاليت مي‌كند، زيرا مدارك به روشني خاطرنشان كرده‌اند كه نه تنها امكان دارد چلبي مامور نفوذي دولت ايران (!) و كريم مامور سرويس اطلاعاتي ايران (!) باشد، بلكه نشان مي‌دهد كه اطلاعات طبقه‌بندي شده‌ي آمريكا از طريق چلبي و كريم به ايران منتقل شده و اين مساله‌ي خاصي است كه اف‌بي‌اي در مورد آن تحقيق مي‌كند. به عبارت ديگر بعضي مقامات آمريكايي با اين گمان كه اطلاعات طبقه‌بندي شده را در اختيار اين افراد قرار داده‌اند كه نهايتا به ايران رسيده است، تحت بازجويي قرار دارند.
اين مقام سابق بازرسان سيا با طرح اين ادعا كه اسناد طبقه‌بندي شده‌ي آمريكا به ايران منتقل شده است، در خصوص ماهيت اين اطلاعات گفت: گزارش‌هاي مختلفي وجود دارد، اما برخي از آنچه كه به من گفته شده به بخشي از اطلاعات مربوط به چينش نظامي آمريكا براي جنگ است و بخش ديگر از آن حاوي اطلاعات خاص ديگري است.
وي در ادامه ادعاهايش افزود: من شخصا از اين اطلاعات طبقه‌بندي شده اطلاعي ندارم، اما به من گفته شده است كه بازجويان در حال تحقيق در خصوص اين امكان هستند كه اطلاعات كاملا طبقه‌بندي شده و بسيار حساسي كه دولت آمريكا داشته است بدون اجازه‌ به چلبي و حبيب داده شده‌ باشد.
مشاور سابق مخصوص اطلاعات در پنتاگون پاسخ روشني به اين سوال كه چرا سازمان سيا براي اثبات آنچه كه مدت‌ها نسبت به آن ترديد داشته، اقدامي انجام نداده است؟ ارايه نكرد و گفت: اين سوال منطقي است كه مطرح شود چرا جورج تنت، رييس سازمان سيا در اين خصوص بيانيه‌اي صادر نكرده است؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مشاور امور امنيت ملي آمريكا در ادامه افزود: فكر مي‌كنم ايران در اينجا (آمريكا) فرصتي را براي ارايه‌ي اطلاعات به آمريكا از طريق حبيب و چلبي كه بر تصميم‌گيري آمريكا تاثيرگذار بودند، در نظر گرفت؛ چرا كه آنچه چلبي به آمريكا مي‌گفت مورد استقبال قرار مي‌گرفت و نيز به انتظارات سياست‌گذاران آمريكايي در دفتر رياست جمهوري و پنتاگون پاسخ مي‌داد.
وي هم چنين مدعي شد: هدف ايران خلاصي از شر صدام بزرگ‌ترين دشمن اين كشور بوده است. آنها جنگي طولاني‌مدت و خونين با عراق داشتند و خواستار محو شدن نام صدام بودند. اگر آنها قادر بودند در نظرات عمومي غرب و به ويژه آمريكا عليه صدام اعمال نفوذ كنند، مي‌توانستند براي رسيدن به هدفشان هر كاري انجام دهند و به نظر مي‌رسد كه آنها قادر بوده‌اند اطلاعاتي غلط را اشاعه دهند كه نهايتا اين اطلاعات در سخنراني‌هاي سياست‌گذاران در آمريكا عليه صدام شنيده شد.(!)
وي هم چنين مدعي شد: فكر مي‌كنيم اين عملياتي بسيار هنرمندانه به وسيله‌ي ايران بوده است، زيرا حبيب در اين جا (آمريكا) مهره‌ي حساسي بود و مي‌توانست اطلاعات افراد فراري در رژيم سابق صدام را به سرويس‌هاي غربي يعني نه تنها آمريكا بلكه آلمان، بلژيك، ايتاليا، انگليس و ديگر كشورها بفرستد و در برخي موارد نهايتا مشخص مي‌شد اين اطلاعات صحيح نبوده‌اند.
وي در ادامه ادعاهايش افزود: آنچه كه ايراني‌ها از طريق اين كانال به آمريكا ارايه دادند، دقيقا چيزي بود كه آمريكا خواستار شنيدن آن به هر طريقي بود.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8198

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دولت بوش: چلبي اسناد طبقه‌بندي شده‌ آمريكا را به ايران منتقل كرده است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016