پنجشنبه 21 خرداد 1383

بزرگترين انتخابات تاريخ اروپا آغاز شد ؛ 25 عضو اتحاديه‌ي اروپا 732 عضو پارلمان اروپا را تعيين مي‌كنند، ايسنا

بزرگترين انتخابات اروپايي با راي‌گيري براي انتخاب پارلمان جديد اروپا آغاز شده است.
در اين انتخابات 25 كشور عضو اتحاديه‌ي اروپا در چهار روز آينده بزرگترين انتخابات اروپا و جهان را برگزار مي‌كنند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري رويتر، اين انتخابات كه بزرگترين انتخابات بين چند كشور، در تاريخ جهان نيز لقب گرفته از امروز (پنجشنبه) با حضور راي دهندگان هلندي در پاي صندوق‌هاي راي برگزار مي‌شود و تا يكشنبه شب آينده ادامه مي‌يابد. 349 ميليون نفر در سراسر كشورهاي عضو اتحاديه‌ي اروپا واجد شرايط راي دادن در اين انتخابات هستند.
قرار است در اين انتخابات 732 عضو پارلمان جديد اتحاديه‌ي اروپا كه مقر آن در استراسبورگ است، برگزيده شوند.
اتحاديه‌ي اروپايي با پيوستن 10 كشور جديد به آن به يك قطب اقتصادي با 454 ميليون جمعيت تبديل شده است كه انتخابات پارلماني آن اولين انتخابات در اتحاديه‌ي گسترش يافته‌ي اروپايي است.
هلند و انگليس اولين كشورهايي هستند كه اين انتخابات را برگزار مي‌كنند و به دليل جنگ در عراق و حمايت انگليس از اين جنگ به نظر مي‌رسد كه مشاركت مردم انگليس در اين انتخابات چشمگير نخواهد بود و احزاب حاكم در اين دو كشور بيم دارند كه نتيجه‌ي اين راي‌گيري‌ها، كه احتمالا منعكس كننده اعتراض مردم به سياست‌گذاري آنها خواهد بود، باعث شود مخالفان اين دولت‌ها قدرت بگيرند.
از سوي ديگر علاوه بر موضوع عراق، گمان مي‌رود رشد اقتصادي كند و افزايش بي‌كاري در كشورهاي عضو اتحاديه‌ي اروپا باعث شود تا مشاركت در ديگر كشورها نيز چندان قابل توجه نباشد.
مردم ايرلند، جمهوري چك، ايتاليا، لاتويا و مالت فردا و شنبه‌ي آينده راي خود را در صندوق‌ها مي‌اندازند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

هم چنين گزارش شده است، راي مردم انگليس منعكس كننده‌ي اعتراض آنان به سياست‌ توني‌بلر، نخست‌وزير اين كشور به دليل پشتيباني از جنگ آمريكا عليه عراق خواهد بود.
اين انتخابات براي بلر نشانگر ميزان حمايت مردم از سياست‌هايش است. پارلمان اروپايي براي ايجاد يك موازنه دموكراتيك در برابر كميسيون اروپا كه اعضاي آن انتصابي هستند، طراحي شده است و نمايندگان آن از طريق انتخابات تعيين مي‌شوند. اين پارلمان درباره‌ي بودجه، تجارت، محيط زيست و امور مربوط به مصرف كنندگان در اتحاديه اروپا به نوعي كنترل دارد.

در همين زمينه:

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8766

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بزرگترين انتخابات تاريخ اروپا آغاز شد ؛ 25 عضو اتحاديه‌ي اروپا 732 عضو پارلمان اروپا را تعيين مي‌كنند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016