پنجشنبه 28 خرداد 1383

كميته‌ تحقيق 11 سپتامبر: ارتباطي ميان صدام و القاعده وجود نداشت، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس بين‌الملل - فرامنطقه‌يي
كميته‌ي تحقيق حملات 11 سپتامبر اعلام كرد، مدركي معتبري كه نشان دهد، صدام و عراقي‌ها در حملات 11 سپتامبر با شبكه‌ي القاعده همكاري داشته‌اند، وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري فرانسه، در گزارش كميته‌ي تحقيق 11 سپتامبر به رغم اينكه عنوان شده صدام و عراق ارتباطي با حملات 11 سپتامبر نداشته‌اند، اما از پاكستان به عنوان كشوري كه به حكومت طالبان كمك كرده، ياد شده است.
در گزارش مقدماتي اين كميته آمده است، بن لادن، به رغم مخالفتش با رژيم صدام، در سال 1994 با يكي از مقامات عالي رتبه عراق در كشور سودان ملاقات كرده بود اما به نظر مي‌رسد كه حاكميت عراق به تقاضاي وي براي برپا كردن اردوگاه‌هاي آموزشي القاعده در عراق پاسخي نداده بود.
اين در حالي است دولت جورج بوش، رييس جمهوري آمريكا براي توجيه جنگ با عراق بارها گفت كه ميان رژيم سابق عراق و شبكه‌ي القاعده ارتباط نزديكي وجود داشته است.
در همين حال ديك چني، معاون رييس جمهور آمريكا نيز دو روز پيش يك بار ديگر بر ارتباط ميان شبكه‌ي القاعده با حكومت صدام تاكيد كرد.
هم چنين از يافته‌هاي اين كميته‌ي تحقيق مي‌توان به اين نكته اشاره كرد كه عنوان شد بن لادن به دفعات تاكيد كرده بود كه اين حملات يك سال زودتر انجام بگيرد.
كميته‌ي تحقيق 11 سپتامبر از سوي ديگر بيان داشت هواپيماربايان شبكه‌ي القاعده قصد داشتند در 11 سپتامبر به شمار بيشتري از ساختمان‌هاي دولتي حمله كنند.
به گزارش ايسنا، كميته‌ي 11 سپتامبر قرار است امروز (پنجشنبه) جلسه‌ي نهايي علني خود را در واشنگتن برگزار كند.
كميته‌ي تحقيق اعلام كرد برخي از اعضاي القاعده كه در طرح ريزي اين حملات دست داشتند نتوانستند در وقت تعيين شده آموزش خود را تكميل كنند و حتي در حد لازم در زبان انگليسي مهارت پيدا كنند.
به گزارش بي.بي.سي در صورتي كه اين افراد پيش از حملات به آمريكا آمادگي لازم را يافته بودند به 10 ساختمان دولتي، از جمله كاخ سفيد، ساختمان مقر اصلي ادارات دولتي آمريكا (كپيتول هيل) و اهداف ديگر در ساحل غربي آمريكا حمله مي‌شد.
ظاهرا خالد شيخ محمد كه گفته مي‌شود طراح اصلي و مبتكر حملات 11 سپتامبر بوده و بيش از يك سال است كه تحت بازداشت آمريكا قرار دارد، منبع اين اطلاعات تازه است.
كميته تحقيق در مورد اين حملات در گزارش مقدماتي خود مي‌گويد خالد شيخ محمد، كه كويتي الاصل است، قصد داشته خود اقدام به ربودن يكي از هواپيماها كند و به جاي حمله به يكي از ساختمان‌هاي دولتي پس از كشتن مسافران مرد و آزاد كردن مسافران زن و كودك در برابر دوربين‌هاي تلويزيوني آمريكا عليه سياست‌هاي اين كشور در خاورميانه سخنراني كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ظاهرا اسامه بن لادن با اين طرح مخالفت كرده و طرحي كه نهايتا به حملات 11 سپتامبر منتهي شد، مورد تائيد وي قرار گرفته است.
گزارش مقدماتي كميته‌ي تحقيق حملات 11 سپتامبر در ادامه به جزئيات مالي شبكه‌ي القاعده پرداخته و مي‌گويد در حالي كه هزينه اين حملات حدود 500 ميليون دلار بوده، ضربه اقتصادي آن حدود 100 ميليارد دلار بوده است.
اين گزارش همچنين مي‌گويد طرح ريزي براي اقدام به حمله عليه آمريكا در اردوگاه‌هاي القاعده در افغانستان و توسط ”كارآموزان مدارس تروريستي“ صورت مي‌گرفته است.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/9036

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'كميته‌ تحقيق 11 سپتامبر: ارتباطي ميان صدام و القاعده وجود نداشت، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016