چهارشنبه 10 تیر 1383

اخضر ابراهيمي نماينده‌ كوفي عنان در عراق: آمريكا اشتباهات زيادي را در عراق مرتكب شده است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس بين‌الملل - منطقه‌يي
اخضر ابراهيمي با اشاره به بزرگترين خطرات موجود بر سر راه حكومت موقت عراق پس از روند انتقال قدرت، اعلام كرد: به اعتقاد من بزرگترين مشكل مردم عراق امنيت است. بنابراين مي‌توان اين موضوع را يكي از بزرگترين خطرات موجود بر سر راه حكومت موقت عراق دانست.
به گزارش ايسنا، اخضر ابراهيمي نماينده‌ي كوفي عنان در عراق، در گفت‌وگو با روزنامه‌ي فرامنطقه‌يي الحيات، اظهار داشت : من نسبت به آينده‌ي عراق بسيار خوشبين هستم، زيرا اين كشور داراي مردان و زناني بسيار قدرتمند و نيز سرشار از معادن طبيعي مي‌باشد. بنابراين به رغم آنكه مردم عراق در وضعيت بحراني و بسيار سختي به سر مي‌برند، سرانجام از اين مرحله‌ي سخت پيروزمندانه خارج خواهند شد.
ابراهيمي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه ”برخي از كشورها و گروهها موضوع پايان يافتن اشغال در عراق را امري مسخره مي‌دانند و معتقدند كه آمريكاييها اين بار با پوشش ديگري مي‌خواهند به اشغالگري خود در عراق ادامه دهند،“ گفت: به اعتقاد من مهمتر از اين موضوع آن است كه آمريكا در سابق با تعيين جدول زماني مشخصي جهت پايان دادن به اشغال خود در عراق مخالف بود و امروز مي‌بينيم كه اين كشور خود جدول زماني پايان اشغال نيروهايش در عراق را اعلام داشته و پس از آن نيز ديديم كه اين كشور حتي پيش از فرا رسيدن 30 ژوئن، اقدام به انتقال حاكميت به مردم عراق كرد.
ابراهيمي افزود: مقامات مسوول آمريكا روزانه اعلام مي‌دارند كه از عراق خارج خواهند شد و اين خروج در صورتي خواهد بود كه حكومت موقت عراق از آنها بخواهد، بنابراين مي‌توان گفت اين موضوع به معناي واقعي حقيقت دارد.
نماينده‌ي كوفي عنان در عراق گفت: قطعنامه‌ي شوراي امنيت درباره‌ي عراق به رغم تمام نقض‌هايي كه داشت، زمينه‌ي گسترده‌يي را در اختيار حكومت عراق قرار داده است تا اين حكومت با استفاده از توانايي‌هاي خود از اين زمان مناسب استفاده كنند.
وي گفت: در حالي كه در قطعنامه‌ي شوراي امنيت آمده است كه نيروهاي ارتش و پليس عراق بايد تحت فرماندهي آمريكا و نيز تحت فرماندهي نيروهاي چند مليتي عمل كنند، به دنبال آن نيز گفته شده است نيروهاي چندمليتي نمي‌توانند بدون مشورت قبلي و توافق قبلي با حكومت موقت عراق دست به هرگونه عملياتي در اين كشور زنند و اين يعني به دست آوردن يك پيروزي سياسي بزرگ و به وقوع پيوستن يك تغيير بزرگ در سياست‌هاي آمريكا.
ابراهيمي درباره‌ي نگراني‌هاي خود نسبت به فروپاشي عراق و به وقوع پيوستن جنگ‌هاي داخلي گفت: نگراني من از جنگهاي داخلي در عراق بود نه از تجزيه و فروپاشي اين كشور و بدون شك كساني وجود دارند كه مي‌خواهند شعله‌ي فتنه در عراق را روشن كنند؛ در غير اين صورت منفجر ساختن يك مسجد سني يا شيعه به جاي مراكز نظامي مي‌تواند چه معنايي داشته باشد.
وي تاكيد كرد: تمامي كساني كه به چنين اقداماتي دست مي‌زنند، بدون شك خواهان شعله‌ور كردن فتنه‌ي طوايفي در عراق هستند و هيچ خير و صلاحي براي اين كشور نمي‌خواهند، البته مردم عراق در اين تله‌هاي شيطاني گرفتار نشده‌اند.
ابراهيمي درباره‌ي اين مطلب كه آيا اين افراد، شهروند عراقي هستند گفت: بعيد مي‌دانم اين افراد تابعيت عراقي داشته باشند، زيرا ممكن نيست كه مردم عراق حاضر به وارد ساختن چنين ضرباتي به پيكر كشور خود باشند؛ اما به هر حال اين افراد و گروهها چه عراقي باشند و چه غير عراقي، خواهان منافع عراق نمي‌باشند.
نماينده‌ي كوفي عنان در عراق، درباره‌ي اينكه آيا اين افراد وابسته به شبكه‌ي القاعده هستند و يا اينكه دست اسراييل در اين عمليات مي‌باشد، گفت: من هيچ اطلاعي در اين زمينه و درباره‌ي اين گروهها ندارم.
ابراهيمي درباره‌ي احتمال به تاخير افتادن انتخابات در عراق و ميزان صحت اظهارات اياد علاوي، نخست وزير عراق در اين زمينه گفت: نخست وزير عراق در اين زمينه گفت به تاخير افتادن انتخابات عراق حتمي نيست و تمام تلاش خود را براي برگزاري اين انتخابات در زمان مقرر خود انجام خواهد داد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي تصريح كرد: در واقع مردم عراق بيشتر متمايلند كه اين انتخابات زودتر برگزار شود و ما نيز به عنوان سازمان ملل بارها گفته‌ايم كه موضوع امنيت در عراق بسيار مهم است؛ زيرا در صورتي كه عدم وجود امنيت در عراق به ميزاني باشد كه به صحت انتخابات اين كشور ضرر وارد كند، برگزاري اين انتخابات مشكل خواهد بود و به نظر من علاوي نيز چنين منظوري را داشته است.
ابراهيمي گفت: زماني كه ما از امنيت سخن به ميان مي‌آوريم، به معناي آن نيست كه اگر شخصي اقدام به پرتاب نارنجك كند، برگزاري انتخابات در عراق متوقف خواهد شد. ما از ميزان امنيتي سخن مي‌گوييم كه در صورت ادامه‌ي آن كشور عراق و منافع آن مضرر خواهد شد.
وي گفت: متاسفانه از بدترين و تاسف‌بارترين اقداماتي كه در عراق انجام شد، تدوين قانوني به نام ريشه كني بعث بوده است و اين قانون منجر به بركنار شدن هزاران تن از پزشكان، مهندسان، معلمان و كارمنداني شد كه عراق نياز به علم و فن‌آوري آنها دارد و همچنين مي‌توان گفت از تاسف‌بارترين اقدامات ديگري كه در عراق انجام گرفته است، اقدام منحل كردن ارتش عراق بوده است.
ابراهيمي در پاسخ به سوالي مبني بر آنكه گفته مي‌شود صدام در زندانهاي آمريكايي باقي خواهد ماند، گفت: در واقع من هيچ ديدگاهي در اين زمينه ندارم و فقط مي‌دانم كه گفت‌وگوهاي گسترده‌يي ميان حكومت موقت عراق و آمريكا در اين زمينه انجام گرفته است.
وي در پاسخ به سوالي ديگري مبني بر اينكه آيا سازمان ملل اقدامي براي مطلع شدن نسبت به سرنوشت مقامات مسوول سابق عراق انجام داده است، گفت: اين مسووليت صليب سرخ است و من با رييس اين سازمان ديدار كردم و در اين باره با وي گفت‌وگو كردم و هيچ شكي ندارم كه رييس صليب سرخ درصدد دنبال كردن اين موضوع است.
ابراهيمي درباره‌ي اين كه آيا دولت آمريكا به اشتباهات گذشته‌ي خود پس از انتقال حكومت عراق ادامه خواهد داد، گفت: هيچ شكي نيست كه آمريكا اشتباهات بزرگي را داشته است و اين مطلب از سوي بسياري از مقامات مسوول آمريكايي اعتراف شده است. به هر حال آمريكا معتقد است كه هم اكنون تجربه‌ي بهتري نسبت به عراق دارد و بر اوضاع اين كشور آگاهي بيشتري نسبت به قبل بدست آورده است. ما اميدواريم كه اشتباهات آمريكا كاهش يابد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/9560

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اخضر ابراهيمي نماينده‌ كوفي عنان در عراق: آمريكا اشتباهات زيادي را در عراق مرتكب شده است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016