پنجشنبه 11 تیر 1383

بوش: از حمايت ديکتاتورهاي منطقه پشيمانيم، بازتاب

رييس‌جمهور آمريکا از حکومت‌هاي خاورميانه خواست، با الهام از ترکيه و دولت جديد عراق، دمکراسي را به روش خاص خود در کشورهايشان حاکم کنند.

به گزارش سرويس بين‌الملل «بازتاب»، روز گذشته جورج بوش، رييس‌جمهور آمريکا، پس از پايان نشست سران «ناتو» در استانبول گفت: اگرچه اجراي دمکراسي به معناي تسامح ديني است، اما اين موضوع، هرگز به معني عقب‌نشيني برخي اديان و مذاهب از اعتقادات خود و نيز پذيرش نقاط منفي فرهنگ غرب نيست.

جورج بوش که روز گذشته پيش از ترک ترکيه به مقصد واشنگتن، در دانشگاه «گلاتاسراي» استانبول سخن مي‌گفت، افزود: من وقتي که از محاسن آزادي صحبت مي‌کنم، منظور نوارهاي ويديويي غيراخلاقي و اشاعه روحيه مصرف‌گرايي نيست.

وي در ادامه با استناد به دعوت اسلام به عدالت گفت: هنگامي که رسيدن به عدالت، هدف قرار گيرد، نتيجه و پاسخ آن دمکراسي خواهد بود.

بوش در ادامه با اشاره به تحولات ايجادشده در عراق افزود: اين تحولات اصلاح‌طلبان، همه کشورهاي خاورميانه به ويژه ايران و سوريه را به ادامه تلاش‌هاي خود تشويق مي‌کند.

او گفت: در کشورهاي سوريه و ايران، عده‌اي محافظه‌کار خسته و بي‌پشتوانه مردمي، در برابر روحيه دمکراسي‌طلبي نسل جديد ايستاده‌اند.

بوش همچنين گفت: ما در گذشته با تحمل رژيم‌هاي ديکتاتوري و سرکوبگر خاورميانه، آزادي را فداي ثبات و امنيت کرديم، اما در عمل به نتيجه مثبتي دست نيافتيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي اضافه کرد: ناديده گرفتن و تجاهل ما نسبت به رژيم‌هاي ديکتاتوري و افراطي در منطقه، امنيت کشورهاي غربي را بيشتر نکرده است، بلکه برعکس، ديديم که احساسات ضدآمريکايي بيشتر شد و خشونت تا جايي گسترش يافت که آن را در خيابان‌هاي شهرهاي خودمان ديديم.

وي در ادامه با اشاره به ايجاد دمکراسي در کشورهاي خاورميانه تأکيد کرد: دمکراسي، انعکاسي از ملت‌هاست و دمکراسي در هر کشوري، ساختار، سنن، رويکرد و عقايد مخصوص خود را دارد، اما با اين حال بايد به برخي اصول ثابت آن پايبند باشد.

وي گفت: دمکراسي از طريق آزادي بيان، حاکميت قانون، کنترل قدرت در کشور، اقتصاد آزاد، احترام به زن و تسامح ديني به وجود مي‌آيد.

بوش در پايان با محکوم کردن برخي که در غرب و کشورهاي اسلامي، با ايراد سخنان نسنجيده و ناآگاهانه، باعث ايجاد کدورت و دشمني بين کشورهاي اسلامي و غربي مي‌شوند، گفت: هنگامي که افراد در کشور من درباره دين اسلام، جاهلانه و توهين‌آميز سخن مي‌گويند، اين سخنان آنان در خارج شنيده مي‌شود و با اين کار، قطعا به پروژه دمکراسي ما در خاورميانه ضربه مي‌زند.

در همين زمينه:

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/9572

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بوش: از حمايت ديکتاتورهاي منطقه پشيمانيم، بازتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016