پنجشنبه 11 تیر 1383

صدام در نخستين جلسه‌ي دادگاه تفهيم اتهام: اين دادگاه يك تئاتر است، جنايتكار واقعي بوش است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس بين‌الملل - منطقه‌يي
صدام، رييس جمهور ديكتاتور سابق عراق، راس ساعت ‌٣٠/٢ دقيقه به وقت بغداد در دادگاه قضايي اين كشور جهت تفهيم اتهام حضور يافت
به گزارش ايسنا، شبكه‌ي خبري الجزيره با اعلام اين مطلب گزارش داد: صدام در اين دادگاه با وضعيتي بسيار پريشان و با صدايي بسيار گرفته حضور يافت و در موارد بسيار زيادي با رييس اين دادگاه به جدل پرداخت.
صدام در اين دادگاه عنوان ساخت كه تحت هيچ شرايطي اين دادگاه را نمي‌پذيرد و اعلام مي‌دارد كه اين دادگاه غيرقانوني مي‌باشد و نيز بدون حضور وكلاي مدافع خود سخن نخواهد گفت و از خود دفاع نخواهد كرد.
صدام همچنين در حالي كه با صداي گرفته سخن مي‌گفت، اعلام داشت كه حاضر به امضاي هيچ سند و مدركي در اين دادگاه نيست.
صدام در حالي كه اتهامات مربوط به جرايم جنگي و نسل كشي عليه وي را رد مي‌كرد، خطاب به قاضي گفت: اينها همه تئاتر است و جنايتكار واقعي جورج بوش، رييس جمهور آمريكا است.
وي گفت: من صدام حسين رييس جمهور عراق هستم.
رييس جمهور سابق عراق عنوان ساخت: اين دادگاه توسط واشنگتن اداره مي‌شود.
وي همچنين در حالي كه از رييس دادگاه انتقاد مي‌كرد، گفت: چگونه غيرت تو اجازه مي‌دهد كه در حضور اشغالگران مرا مورد محاكمه قرار دهي.
صدام همچنين در حالي كه در ميان سخنان رييس دادگاه سخن مي‌گفت، از رييس اين دادگاه مي‌خواست كه او را با نام و لقب كاملش به عنوان رييس جمهور عراق مورد خطاب قرار دهد و گفت: عنوان كردن من با لقب رييس جمهور، احترام به اراده‌ي ملتي است كه مرا به اين سمت انتخاب كرده‌اند.
رييس جمهور ديكتاتور عراق در اين دادگاه همچنين از حمله به كويت و اشغال آن به شدت دفاع نمود و گفت: به خاطر مردم عراق به كويت حمله كردم.
صدام همچنين خطاب به رييس دادگاه گفت: تو هم اكنون با كدامين قانون مي‌خواهي مرا محاكمه كني. آيا مرا با قانوني كه من وضع كرده‌ام، محاكمه مي‌كني يا با قانون ديگر. اگر قانون ديگري مبناي محاكمه‌ي من باشد، بگوييد اين قانون كدام است؟
همچنين صدام در اين دادگاه با ظاهري بسيار لاغر كه نشان مي‌داد از سلامتي كافي برخوردار نيست، حضور پيدا كرد.
جلسه‌ي اول دادگاه در حال حاضر به اتمام رسيده است و قرار است كه در ادامه، ‌١١ تن از معاونين و سران سابق حزب بعث در مقابل دادگاه حاضر شوند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

هيات وكلاي مدافع صدام نيز اين دادگاه را غيرقانوني خواندند و عنوان ساختند كه تحويل صدام به دادگاه عراق، صدام را از زمره‌ي اسراي جنگي خارج مي‌كند و اين خلاف قانون است.
هيات وكلاي مدافع صدام همچنين افزودند: عدم حضور هيچكدام از وكلاي مدافع رييس جمهور سابق عراق در اين دادگاه باعث خواهد شد كه روند محاكمه‌ي صدام شكلي كاملا غيرقانوني به خود بگيرد.
همچنين همزمان با پخش محاكمه‌ي صدام از رسانه‌هاي خبري جهان، بسياري از شبكه‌هاي عربي تظاهراتهاي پراكنده‌اي كه در شهرهاي مختلف به نشانه‌ي دفاع از صدام برگزار شده بود را به تصوير كشاندند.
صدام توسط يك فروند هلي‌كوپتر از مكاني نامعلوم به دادگاه عراقي آورده شد و توسط يك اتوبوس زرهي به همراه دو نگهبان عراقي به زندانبان تحويل داده شد.
درهاي دادگاه توسط شش محافظ عراقي محافظت مي‌شدند و به دليل ملاحظات امنيتي تعداد كمي از رسانه‌ها اجازه‌ي حضور در دادگاه را پيدا كردند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/9596

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'صدام در نخستين جلسه‌ي دادگاه تفهيم اتهام: اين دادگاه يك تئاتر است، جنايتكار واقعي بوش است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016