دوشنبه 15 تیر 1383

نيويورك تايمز فاش ساخت:آزادي عربستاني‌ها از گوانتانامو بخشي از يك تبادل سري اسرا ميان عربستان، انگليس و آمريكا بوده است،ايسنا

روزنامه‌ي نيويورك تايمز در گزارشي افشا كرد، آزادي زندانيان عربستاني از گوانتانامو در واقع بخشي از يك تبادل سري زندانيان با مشاركت آمريكا، عربستان و انگليس بوده است.
به گزارش ايسنا، به نقل از شبكه‌ي خبري سي‌.ان‌.ان، يك مقام عالي‌رتبه‌ي عربستاني با رد اين گزارش آن را يك خيال محض خواند و سين مك كومراك، سخنگوي شوراي امنيت ملي آمريكا گفت، هيچ توافقي و ارتباطي ميان اين دو اقدام وجود نداشته است.
بر اساس گزارش تايمز، مقا‌م‌هاي آمريكايي پنج مظنون عربستاني را از خليج گوانتانامو آزاد كرده و در عوض پنج انگليسي و دو غربي ديگر را كه متهم به دست داشتن در حملات تروريستي در عربستان بودند، تحويل گرفته‌اند.
يك مقام عربستان مي‌گويد آزادي زندانيان سعودي از خليج گوانتانامو بخشي از تلاش‌هاي تبادل اسرا بوده است.
يك مقام عالي رتبه‌ي عربستان نيز گفت كه بسياري از سعودي‌هاي نگهداري شده در گوانتانامو حاميان سطح پايين و نه چندان مهم القاعده هستند، نه اعضاي اصلي گروه.
برخي از اين افراد هنگام عودت به عربستان زنداني شدند؛ چرا كه بر اساس قوانين عربستان دست داشتن شهروندان سعودي خارج از كشور در عمليات‌هاي شبه نظامي غير قانوني است.
مك كومراك مي‌گويد كه سعودي‌ها به عنوان بخشي از سياست‌ عادي سازي و انتقال زندانيان از گوانتانامو و براي دادرسي يا ادامه‌ي زنداني‌ شدن‌شان تحويل داده شده‌اند.
لس واكر، يكي از انگليس‌هاي آزاد شده مي‌گويد، مقام‌هاي امنيتي عربستاني وي را شكنجه كرده‌اند و شش غربي ديگر نيز مجبور به اعتراف به انجام اقدامات تروريستي‌اي شده‌اند كه هرگز مرتكب آن نشده بودند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در گفت‌وگو با سي.‌ان.‌ان اظهار داشت: ما تا زماني كه شكنجه نشده بوديم، مي‌گفتيم بي‌گناهيم. آنها مرا شكنجه كردند و مجبور كردند اعتراف به بمبگذاري كنم.
واكر و شش تن ديگر يك سال قبل آزاد شدند.
در گزارش تايمز آمده است كه مقام‌هاي عالي‌رتبه‌ي انگليسي و آمريكايي مي‌گويند اين افراد در عوض آزادي پنج عربستاني زندان گوانتانامو آزاد شده‌اند و مذاكرات براي آزادي آنها از جولاي 2002 آغاز شده بود.
در ماه مه 2003، آمريكا پنج عربستاني را از خليج گوانتانامو آزاد كرد و در عوض دولت عربستان سه ماه بعد هفت غربي را آزاد نمود.
به گزارش ايسنا، استيو اتكينز، سخنگوي سفارت انگليس در اين رابطه به شبكه‌ي خبري سي.‌ان.‌ان اظهار داشت: ما واقعا از آزادي آنها نفس راحتي كشيديم و آنها را از عربستان خارج كرديم. ما براي بازگرداندن آنها بي‌وقفه كار كرديم، اما نمي‌توانم درباره‌ي مذاكرات ديپلماتيك اظهار نظر كنم.

در همين زمينه:

Copyright: gooya.com 2016