سه شنبه 30 تیر 1383

دی ولت:ائتلاف برلین ، پاریس و مادرید؛ شکل گیری محور جدید تاثیر گذار بر تحولات اروپا ومخالفین سیاستهای آمریکا، خبرگزاري مهر

دیدار آتی سران سه کشور آلمان ، فرانسه و اسپانیا حاکی از ائتلافی جدید میان آنهاست .
به گزارش خبرگزاری مهر به نوشته این روزنامه ، " گرهارد شرودر " صدر اعظم آلمان ، " ژاک شیراک " رئیس جمهوری فرانسه و " خوزه لوئیز رودریگرز زاپاترو " نخست وزیر اسپانیا قرار است در ماه سپتامبر در مادرید با یکدیگر دیدار و گفتگو خواهند کرد .

دی ولت افزود : پس از انتخاب زاپاترو بعنوان نخست وزیر جدید اسپانیا و تغییر سیاست حاکم در این کشور سران آلمان و فرانسه دو کشور مهم اتحادیه اروپایی بر آن شدند تا در راستای همگامی با سیاستهای این کشور گامهایی را بردارند .

به نوشته این روزنامه اسپانیا پیش از این در خصوص سیاست خارجی همگام با مقامات آمریکایی پیش می رفت و همین امر سبب موافقت این کشور برای اتحاد با آمریکا در حمله نظامی به عراق شد .

این موافقت در حالی از سوی اسپانیا اعلام و به مرحله اجرا در آمد که دولتهای آلمان و فرانسه مخالف سرسختانه خود را در این زمینه بیان کرده بودند .

دی ولت افزود : شرودر و شیراک در گفتگوهای پی در پی خود با یکدیگر در صدد تغییر نظر و عقیده دولت اسپانیا به نخست وزیری "خوزه ماریا ازنار " بر آمدند اما هیچ کدام از این دیدار و گفتگو نتیجه مثبتی به دنبال نداشت و نتوانست اهداف آلمان و فرانسه را محقق کند .

این روزنامه آلمانی در ادامه با اشاره دوباره به انتصاب زاپاترو تغییر سیاست حاکم در اسپانیا تصریح کرد : زاپاترو پس از احراز پست نخست وزیری مخالفتهای خود را با دولت آمریکا آشکارا اعلام کرد و در نخستین گام از خروج نیروهای نظامی این کشور از عراق خبر داد . این امر موجب رضایت مقامات آلمان و فرانسه شد بگونه ای که شمار زیادی از رسانه های مختلف جهان به این امر پرداختند .

به نوشته دی ولت ، روزنامه " ال مساگرو " چاپ ایتالیا در یکی از شماره های خود نوشت : " خوزه لوئیز رودریگز زاپاترو " نخست وزیر جدید اسپانیا پیش از انتصاب در این سمت اعلام کرد که پس از بدست گیری قدرت خروج نیروهای نظامی این کشور از عراق را در راس امور خود قرار می دهد .

این امر پس از مدت زمان کوتاهی موج جدیدی را در میان مردم این کشور بوجود آورد که حاکی از مخالفت مردم با سیاستهای دولت ازنار(نخست وزیرسابق) در راستای همسویی با جرج بوش رئیس جمهوری آمریکا بود . بی گمان یکی از مواردی که در موفقیت زاپاترو نقش موثری ایفا کرد اتخاذ چنین تصمیمی بود .

این روزنامه ایتالیایی در بخش دیگری افزود : خروج نیروهای نظامی اسپانیایی از عراق بی گمان تاثیر خاصی نیز بر سایر کشورهای اروپایی داشت . این مسئله باردیگر نشان داد که توانایی و قابلیتهای اروپا بیش از آن چیزی است که مقامات آمریکایی آن را به دو بخش قدیم و جدید تقسیم می نماید .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

روزنامه اسپانیایی " ال پائیس " نیز همزمان با اعلام سیاست زاپاترو نوشت : اتخاذ چنین تصمیمی از سوی زاپاترو نشان داد که این کشور نیز همانند سایر مخالفان حمله نظامی به عراق این جنگ را غیر قانونی می داند .

پیش از حمله نظامی آمریکا به عراق مقامات آلمان و فرانسه که از مخالفان این جنگ بودند از اسپانیا خواستند تا به آنها بپیوندد و با اعلام مخالفت خود به مقابله با سیاستهای اشتباه آمریکا برخیزد .

دی ولت در بخش دیگری از مقاله خود افزود : دولت جدید اسپانیا بلافاصله پس از بدست گیری قدرت آمادگی و علاقه خود را برای تحکیم روابط خود با برلین و پاریس اعلام کرده بود .

در همين زمينه:

Copyright: gooya.com 2016