پنجشنبه 1 مرداد 1383

سازمان ملل با اکثريت قاطع آرا خواستار برچيده شدن حصار امنيتی اسرائيل شد، روزنامه ايران

مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اتخاذ قطعنامه ای غير الزام آور که با اکثريت آرا به تصويب رسيد، از اسرائيل خواست ديوار حائل کرانه باختری را برچيند.
به گزارش بی.بی.سی، يکصد و پنجاه کشور به اين قطعنامه رأی مثبت، شش کشور رأی منفی و ده کشور رأی ممتنع دادند.
کليه کشورهای عضو اتحاديه اروپا پس از موافقت با کشورهای عربی بر سر تغييراتی در متن پيش نويس قطعنامه به آن رأی مثبت دادند، اما آمريکا با آن مخالفت کرد.
پيش نويس اين قطعنامه پس از آنکه دادگاه بين المللی لاهه وابسته به سازمان ملل متحد در روز ۹ ژوئيه رأی داد که اين حصار غيرقانونی است، تهيه شد. حکم مجمع عمومی سازمان ملل نيز مانند حکم دادگاه لاهه غيرتعهدآور است.
اسرائيل پافشاری کرده است که برای متوقف کردن بمب گذاران فلسطينی به اين حصار نياز دارد.مخالفان می گويند که اين حصار حيله ای برای غصب زمين است و تلاش برای حرکت به سوی ايجاد يک کشور فلسطينی را دشوار می سازد.

نخست وزير رژيم صهيونيستی آريل شارون، حتی پيش از به رأی گذاشته شدن اين قطعنامه قول داده بود به احداث اين حصار ادامه دهد.
اما دان گيلرمن، نماينده اسرائيل در سازمان ملل متحد اين قطعنامه را محکوم کرد و گفت: «مايه کمال تأسف است که با چنين شدتی به تدبيری که باعث نجات جان ها می شود، واکنش نشان داده می شود، در حالی که (اين قطعنامه) به عمليات مستمر فلسطينی ها با بی تفاوتی و بی اعتنايی می نگرد.»
اين قطعنامه را که فلسطينی ها و حاميان آنها تنظيم و تسليم مجمع عمومی سازمان ملل کرده بودند خواستار اطاعت اسرائيل از حکم دادگاه عدالت بين المللی شده است.
ناصرالقدوه، نماينده فلسطينی ها در سازمان ملل متحد هفته گذشته به مجمع عمومی گفت که کليه بخش های ديوار حائل که اسرائيل سرگرم احداث آن در کرانه باختری است بايد برچيده شود.
نماينده فلسطينی ها گفته بود که قصد دارد قطعنامه را به شورای امنيت سازمان ملل نيز ببرد و اين در حالی است که انتظار می رود آمريکا، متحد اصلی اسرائيل، هر گونه قطعنامه ای درباره حصار امنيتی را وتو کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اما فلسطينی ها اکنون می گويند که فشار برای تصويب قطعنامه مشابهی در شورای امنيت را تا پس از انتخابات رياست جمهوری ماه نوامبر آمريکا به تأخير خواهند انداخت.
از سوی ديگر به رغم تصويب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل عليه ساخت ديوار حايل، رژيم صهيونيستی ديروز نيز تأکيد کرد که به ساخت اين ديوار ادامه می دهد.
به گزارش ايسنا، رعنان گيسين، مشاور ارشد آريل شارون، نخست وزير رژيم صهيونيستی، اظهار داشت: ساخت ديوار حايل ادامه خواهد يافت. اسرائيل ساخت ديوار را متوقف نمی کند و ازحقش برای دفاع از خود نيز صرف نظر نمی کند.
گيسين خاطرنشان کرد: اسرائيل از رأی مجمع عمومی شگفت زده نشد و آن را استبداد اکثريت در مجمع عمومی می داند که در آن معمولاً احساسات ضداسرائيلی وجود دارد(!)

در همين زمينه:

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/10287

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سازمان ملل با اکثريت قاطع آرا خواستار برچيده شدن حصار امنيتی اسرائيل شد، روزنامه ايران' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016