دوشنبه 5 مرداد 1383

علاوي:با آيت‌الله سيستاني درباره‌ي برگزاري انتخابات به توافقاتي رسيده‌ايم؛مقتدي صدر در كنفرانس ملي عراق شركت خواهد كرد،ايسنا

اياد علاوي با اذعان به اين مطلب كه مقتدي صدر نيز يكي از شركت كنندگان در كنفرانس ملي عراق خواهد بود، اعلام كرد: هيچ گروه يا حزبي از مشاركت در اين كنفرانس منع نخواهد شد و حكومت موقت عراق با تمام گروه‌ها و احزاب حتي گروه‌هاي مقاومتي كه مرتكب جنايتي در حق ملت عراق شده‌اند، سياست گفت‌وگو را در پيش گرفته است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اياد علاوي نخست وزير حكومت موقت عراق، در گفت‌وگو با روزنامه‌ي السفير - چاپ لبنان - اظهار داشت: اين اولين باري است كه تمام طوائف، مذاهب و احزاب مختلف عراقي در روند سياسي كشور به اين صورت شركت مي‌كنند.
وي با انتقاد از درخواست كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل، جهت به تعويق افتادن برگزاري كنفرانس ملي عراق گفت: به رغم آن كه حكومت موقت عراق صدها تن از نيروهاي مسلح را دستگير كرده است و به رغم تمام مشكلات موجود، اين كنفرانس در زمان مقرر برگزار خواهد شد.
علاوي همچنين درباره‌ي وجود نيروهاي اسراييلي در عراق و گفت‌وگوي اين موضوع با رهبران كشورهاي عربي و بويژه بشار اسد گفت: نيروهاي اسراييل هيچ حضور و وجودي در عراق ندارند و من نمي‌خواهم درباره‌ي چيزي سخن بگويم كه اصلا وجود ندارد.
وي درباره‌ي احتمال تاسيس خط لوله‌ي نفتي ميان كركوك از اسراييل گفت: اين سخن خنده‌داري است، چون اصلا صحت ندارد و در حال حاضر عراق خواهان آن است كه خط لوله‌ي نفتي خود با سوريه، اردن و ديگر كشورهاي عربي را از سرگيرد.
علاوي گفت: برنامه‌ي حكومت عراق به همراهي با مردم فلسطين جهت آزادسازي سرزمين‌هاي اشغال شده‌ي آنها و ايجاد يك كشور مستقل فلسطيني متمركز است.
نخست وزير عراق درباره‌ي اوضاع امنيتي اين كشور گفت: وضعيت امنيتي در عراق رو به ثبات بيشتر است، در صورتي كه عراق در حال حاضر توسط خطرات متعدد تهديد و محاصره شده است.
علاوي درباره‌ي موضوع فلوجه گفت: بحران فلوجه تحت تسلط ما درآمده است و ما در مرحله‌اي به سر مي‌بريم كه صدها تن از شبه نظامياني كه مردم بي‌گناه عراق را هدف قرار مي‌دهند، دستگير كرده‌ايم و بايد بگويم اين پديده روبه زوال است و حتي برخي از گروه‌ها سياست گفت‌وگو و همكاري با حكوت عراق و تسليم سلاح‌ها و نيز ارايه‌ي اطلاعات را در پيش گرفته‌اند.
وي درباره‌ي روابط عراق با ايران و ارزيابي ادعاهاي وزير كشور عراق مبني بر آن كه كشورهاي غيرعربي با حكومت موقت عراق همكاري نمي‌كنند، گفت: ما هيچ مشكلي با ايران نداريم و برخي اشكالات وجود دارد كه اين اشكالات در حال حل شدن هستند و من حتي نامه‌اي را به رييس جمهور ايران ارسال كرده‌ام و و به زودي براي ديدار و گفت‌وگو عازم ايران خواهم شد و در اين ديدار به توافقات كاملي خواهيم رسيد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

علاوي درباره‌ي ادعاي ورود افراد خارجي از مرزهاي ايران به عراق گفت: هيچ مشكل سياسي با تهران نداريم و برخي از عناصر خارجي مي‌خواهند روابط موجود ميان اين دو كشور را تيره كنند.
علاوي تصريح كرد: ايران كشور همسايه‌ي مسلمان و دوست عراق است و اين موضوع بسيار مهم است و در حال حاضر گفت‌وگوي مستمر براي برقراري روابط برادرانه و سالم با ايران همچنان در حال انجام شدن است.
علاوي درباره‌ي انتقادات اخير صدر به وي اظهار داشت: ما از هر انتقادي كه در چارچوب قانون انجام گيرد، استقبال مي‌كنيم و هيچ مشكلي با انتقادات سياسي كه در چارچوب نظام انجام مي‌گيرد، ندارم.
علاوي گفت: براي برگزاري انتخاب عراق كه مقرر است در ماه ژانويه‌ي آينده برگزار شود، با آيت‌الله سيدعلي سيستاني به توافقي رسيده‌ايم و آمارگيري جمعيت جهت برگزاري اين انتخابات در 12 اكتبر آينده برگزار خواهد شد.

در همين زمينه:

Copyright: gooya.com 2016