چهارشنبه 18 شهریور 1383

واشنگتن پست: نشست‌هاي‌ گروه هشت در ژنو بسيار حساس است، آمريكا خواهان ارجاع پرونده‌ ايران به شوراي امنيت و اروپا تعليق غني‌سازي، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي خارجي
واشنگتن پست به نقل از ديپلمات‌هاي آمريكايي و اروپايي كه نامي از آنها نبرد، ادعا كرد: نشست‌هاي محرمانه‌ي ميان ديپلمات‌هاي ايراني و اروپايي، به تعهد تهران براي تعليق فعاليت‌هاي هسته‌يي‌اش در ازاي معامله با انگليس، فرانسه و آلمان انجاميد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين روزنامه آمريكايي افزود: اما اين پيشنهاد كه چند روز قبل از برگزاري نشست شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در وين اعلام شده است شامل حوزه حساس تبديل اورانيوم نمي‌شود.
اين گزارش به نقل از مقامات آمريكايي و اروپايي ياد شده ادامه داد: آلمان، فرانسه، انگليس با اين كار به دولت بوش كمتر از يك هفته زمان داده‌اند تا تلاش كند آنها را متقاعد سازد كه زمان براي برانگيختن و معاملات به پايان رسيده است.
بر اساس اين گزارش، مقامات آمريكايي اين پيشنهاد ايران را تاكتيكي براي به تاخير انداختن زمان مي‌دانند و گفته‌اند هفته‌ي سختي در پيش روست.
به گفته‌ي اين مقامات، نشست‌هاي گروه هشت در ژنو كه پنجشنبه و جمعه برگزار مي‌شود بسيار حساس خواهد بود.
اين گزارش به نقل از افراد حاضر در مذاكرات اروپايي‌ها و آمريكايي افزود: دولت بوش و آلمان، فرانسه و انگليس قطعنامه‌هاي جداگانه‌اي را براي ارايه در نشست شوراي حكام آژانس در 13 سپتامبر آماده و كامل كرده‌اند.
بر اساس اين گزارش، در قطعنامه‌ي آمريكا ايران به عدم پيروي از تعهداتش نسبت به معاهده‌ي منع توليد و گسترش سلاح‌هاي هسته‌يي (ان.‌پي.‌تي) معرفي خواهد شد و خواستار ارجاع آن به شوراي امنيت خواهد بود.
اين گزارش مي‌افزايد، طرح اروپايي‌ها كه اكثريت 35 عضو شوراي حكام به آن تمايل دارند، تعليق كامل برنامه‌ي هسته‌يي مشكوك ايران را خواستار مي‌شود و امكان اقدام شوراي امنيت را تا اواخر ماه نوامبر و نشست آتي شورا به تعليق مي‌اندازد.
در پيشنهاد اروپايي‌ها از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درخواست مي‌شود اقدامات ايران را كه شورا در ماه نوامبر آن را بررسي خواهد كرد به طور كامل بررسي كند.
واشنگتن پست افزود: تاكنون آمريكا نشانه‌هايي را از كانادا، استراليا، زلاندنو و ژاپن دريافت كرده است مبني بر اينكه از موضع آمريكا حمايت خواهند كرد.
اين گزارش به نقل از مقامات آمريكايي كه در صورت فاش نشدن هويتشان در خصوص تاكتيك‌هاي آمريكا صحبت كردند افزود: اين هدف آمريكايي‌ها خواهد بود.
جان بولتون، معاون وزير امور خارجه‌ي آمريكا در مذاكرات دو روز آينده‌ي گروه هشت در ژنو حضور خواهد داشت و انتظار مي‌رود موضوع ايران را به طور چشمگيري مطرح سازد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به نوشته‌ي اين روزنامه، ديپلماتهاي آمريكايي به عنوان يك محرك كاملا تعهد داده‌اند كه اعمال تحريم و يا قطعنامه‌هاي كيفري را در شورا خواستار نخواهند شد؛ در عوض به دنبال بيانيه‌اي يكپارچه براي بازرسي‌هاي مستمر آژانس در ايران هستند. اين رويكرد ملايم به منظور كاهش نگراني‌هاي ديگر كشورهايي است كه نگرانند دولت بوش از شورا به عنوان نخستين گام براي اقدام نظامي عليه ايران استفاده كند.
در پايان اين مطلب ادعا شده است: بعد از ظهر دوشنبه‌ي گذشته بعد از مذاكرات دو روزه ميان ديپلماتهاي اروپايي، طرف ايراني به محمد البرادعي، رييس آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اعلام كرد كه تمامي فعاليت‌هاي مربوط به سانتريفيوژها را به حالت تعليق در مي‌آورد. البرادعي نيز در پاسخ، گروهي جديد از بازرسان را براي صورت برداري از اجزا و تجهيزات سانتريفيوژهاي ايران به اين كشور اعزام كرده است.

در همين زمينه:

Copyright: gooya.com 2016