چهارشنبه 25 شهریور 1383

انديشه داغ پوتين پشت چهره ای سرد، امير محبيان، روزنامه رسالت

روزنامه رسالت
26/6/83

خبرگزاری ها ظرف روزهای اخير با اعلام اين که رييس جمهور روسيه ولاديمير پوتين به بهانه مبارزه با تروريسم(با توجيه ضعف دولت در قضيه موسوم به بسلان) کوشيده است از طريق ايجاد تغييراتی در قانون اساسی در راستای افزايش قدرت شخصی خود در جهت کنترل مناطق کشور و پارلمان گام بردارد؛عملا موجی قوی و نگران کننده را در غرب پديد آوردند و در اين ميان کالين پاول وزير امورخارجه ايالات متحده نتوانست بر نگرانی خود سرپوش گذاشته وسريعا در مصاحبه ای اعلام کرد: مبارزه با تروريسم نبايد بهانه ای برای کنار نهادن اصلاحات دموکراتيک شود. از سوی ديگر در ميان اروپاييان نيز بر سر واکنش در مقابل اقدام پوتين شکاف هايي بروز کرده است.
***
پوتين رييس جمهور 52 ساله و حقوقدان روسيه با چهره سرد و سوابق امنيتی اش همواره از زمان به قدرت رسيدن در سال 2000 نگرانی غربي ها و بويژه آمريکايي ها را برانگيخته است.انعطاف بيحد او در همراهی با شعارهای غربی ها و بهره گيری سريع از اين شعارها نظير مبارزه با تروريسم برای رفع مشکلات داخلی روسيه آنهم با خشونت و قدرتی سهمگين آمريکايي ها را با رقيبی حيله گر روبرو ساخته است که در پس ذهن او بازگشت به دوران اقتدار روسيه به عنوان يک ابر قدرت ديده می شود.
شکاف در ميان 25عضو اتحاديه اروپا پيرامون مواضع جديد پوتين نيز مسئله ای است که در آن زمينه های تاريخی بيش از هر چيز موثر است؛در حالی که کشورهای بزرگ اتحاديه اروپا که توسط آلمان، فرانسه ، انگليس و ايتاليا هدايت می شوند گفته اند سخنان پوتين را مورد بررسی قرار خواهند داد بطور روشن انگليس گفته است در پی جزييات بيشتری است وآلمان نيزاين سخنان را امری داخلی تلقی کرده است کشورهای کوچکتر بويژه آنهايي که بتازگی به اتحاديه اروپا پيوسته اند نگرانی خود را شفافترپيرامون تمرکز قدرت در دست پوتين اعلام کرده اند. اين کشورهای سابقا کمونيست، خواهان آن شده اند که اتحاديه اروپا مواضعی روشن تر و نه لزوما سخت تر در قبال روسيه و آنچه که فرسايش آزاديهای مدنی می نامند؛ اتخاذ کند.اين در حالی است که لندن ؛ پاريس ؛برلين و رم از ايجاد سياست" مشارکت استراتژيک" با روسيه حمايت می کنند که همکاری نزديکتر در مورد مبارزه با تروريسم ، مهاجرت ، تجارت و نيز انرژی رامی طلبد. (زيراکه اروپا روز به روز به گاز طبيعی روسيه وابسته تر می شود).

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آنچه که روشن است زيرکی پوتين در گام نهادن در جای پای آمريکا با همان شعارها ولی با اهداف ويژه خود اوست . ايجاد يک نهاد امنيتی قدرتمند و فراگير هر چند با ذکر مشابهت آن با طرح" امنيت سرزمينی بوش " ، برای آمريکايي ها هراس از ظهور مجدد" کا گ ب" را پديد آورده است.
هنوز آينده سياست های تمرکز گرای روسيه با اهداف داغ در پشت چهره سرد پوتين معلوم نيست ؛ شايد ديپلماسی ايران لازم است مجددا استراتژی هايي را که بر سناريوی روسيه قدرتمند ودر اندازه يک قدرت جهانی در همسايگی شمالی ايران تاکيد می کند؛ از آرشيوها بدر آورد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/12058

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'انديشه داغ پوتين پشت چهره ای سرد، امير محبيان، روزنامه رسالت' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016