جمعه 10 مهر 1383

مناظره‌ي تلويزيوني‌ بوش و كري؛ بوش:كري نمي‌تواند رييس جمهور باشد؛كري:آيا بوش واقعا مي‌داند چه اتفاقي درعراق افتاده است؟، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس بين‌الملل - فرامنطقه‌يي
جان كري، جورج بوش را متهم كرد كه در دستور حمله به عراق، مرتكب يك قضاوت نادرست بسيار بزرگ شده است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، جورج بوش رييس جمهور آمريكا، نيز در مناظره‌ي رودرروي خود با جان كري، نامزد حزب دموكرات در انتخابات رياست جمهوري گفت: جهان بدون حضور صدام بهتر شده است.
كري در نخستين مناظره‌ي تلويزيوني خود با بوش كه 90 دقيقه طول كشيد و بيشتر آن صرف موضوع جنگ عراق شد، اين جنگ را يك انحراف در جنگ عليه تروريسم و دستگيري اسامه بن لادن ناميد.
وي در ادامه افزود: من در حفاظت از مردم و كشور در برابر يك 11 سپتامبر ديگر از بوش بهتر عمل مي‌كنم و قول مي‌دهم كه در جنگ عليه تروريسم قوي‌ و قاطع باشم.
نامزد دموكرات‌ها در بخش ديگري از اين مناظره بيان داشت: اما ما همچنين بايد زيرك باشيم و زيركي بدين معني است كه توجه خود را از جنگ عليه تروريسم منحرف نكنيم و تمام توجه خود را به سمت عراق معطوف نكنيم.
كري كه 10 فوت آنطرف تر از بوش در مناظره‌اي كه در دانشگاه ميامي به راه انداخته شده بود، صحبت مي‌كرد، ‌تصريح كرد: اين رييس جمهور (جورج بوش) نمي‌دانم آيا واقعا مي‌داند كه چه اتفاقي در عراق افتاده است يا نه؟
بوش نيز در پاسخ، كري را مردي ناميد كه دايما ذهن خود را تغيير مي‌دهد و به همين دليل نمي‌تواند رييس جمهور باشد.
بوش گفت: كري براي استفاده از زور عليه عراق راي داد و اكنون مي‌گويد كه حمله به عراق يك جنگ اشتباه در زمان نامناسب بود. به نظر من اگر شما مي‌گوييد كه آن يك جنگ اشتباه در زمان نامناسب و مكان نامناسب بوده، نمي‌توانيد كشور را اداره كنيد. اين صحبت‌ها چه پيامي براي نيروهاي ما ارسال مي‌كند.
بوش و كري براي اولين بار بود كه رودررو به انتقادهاي ديگر گوش مي‌كردند.
زماني كه كري اتهاماتي را عليه بوش مطرح مي‌كرد، بوش نگران به نظر مي‌رسيد و با اخم و حالتي كه حاكي از تنفر و انزجار بود، به ديگران نگاه مي‌كرد؛ اما كري هنگام صحبت‌هاي بوش يادداشت بر مي‌داشت.
دو رقيب انتخاباتي رياست جمهوري آمريكا درباره‌ي ايران، كره‌ي شمالي و روسيه نيز دچار اختلاف نظر بودند.
كري ادعا كرد: ايران و كره‌ي شمالي در زمان رياست جمهوري بوش برنامه‌هاي تسليحات هسته‌يي‌شان را پيشرفت دادند و من به عنوان رييس جمهور، چشمانم را به روي آن نخواهم بست.
اما بوش گفت: مذاكرات ديپلماتيك كنوني كه در حال انجام است، مي‌تواند به حل بحران كره‌ي شمالي منجر شود. من به اعمال فشار بر روي استراتژي كه شامل آمريكا، چين، ژاپن، روسيه و كره جنوبي در مذاكرات با كره‌ي شمالي است، ادامه مي‌دهم تا اين مشكل حل شود.
جان كري طرفدار گفت‌وگوي دو جانبه ميان واشنگتن و پيونگ يانگ مي‌باشد.
جان كري درباره‌ي اوضاع روسيه نيز ابراز نگراني كرد و بيان داشت: سخت‌گيري‌هاي ولاديمير پوتين،‌ رييس جمهور روسيه فراتر از آن چيزي است كه در جنگ عليه تروريسم لازم مي‌باشد.
بوش در پاسخ به اين صحبت‌ها خاطر نشان كرد: من روابط شخصي خوبي با پوتين دارم كه من را قادر مي‌سازد با او بهتر صحبت كنم و درباره‌ي بعضي تصميم‌گيري‌هايي كه مي‌گيرد با او بهتر صحبت كنم. روسيه يك كشور در حال گذار است و اين امر منافع بزرگ دموكراسي را به ياد پوتين خواهد آورد.
بعد از اين صحبت‌ها، بوش و كري مجددا به بحث عراق پرداختند. كري اظهار داشت كه يك طرح چهار بخشي براي مبارزه با تروريست‌ها دارد اما بوش مجددا تكرار كرد كه اگر شما موضعتان را در جنگ عليه ترور تغيير دهيد، نمي‌توانيد جنگ عليه تروريسم را هدايت كنيد.
كري در بخشي از صحبت‌هايش گفت: جورج بوش پدر در سال 1991 و طي جنگ خليج فارس بعد از آزادي كويت پيشروي نيروهاي آمريكايي به سمت بغداد را متوقف كرد؛ اما اكنون پسرش بدون داشتن يك استراتژي مشخص دستور حمله به عراق را صادر كرده است و اين تحت شرايطي صورت گرفته است كه آمريكا 90 درصد تلفات و هزينه‌ها را متحمل شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بوش در پاسخ به اين صحبت‌ها گفت كه وي متحدين آمريكا را در عراق دست كم گرفته است و عليه وي راي داده و نشانه‌هاي متناقضي را ارسال كرده است.
وي در ادامه گفت: پيام كري چيست؟ لطفا براي انحراف بزرگ به ما در عراق بپيونديد. آنها از كسي كه به دليل سياست مواضعش را تغيير مي‌دهد، پيروي نخواهند كرد.
كري نيز بيان داشت: زمانيكه من درباره‌ي طرح 87 ميليارد دلاري صحبت مي‌كردم، درباره‌ي بحث جنگ دچار اشتباه شدم. اما رييس جمهور درباره‌ي حمله به عراق اشتباه كرد؟ كداميك از آنها بدتر است.
كري تصريح كرد: زمانيكه بوش در دفاع از حمله به عراق گفت كه دشمن به ما حمله كرد، دچار اشتباه شد. صدام به ما حمله نكرده بود. اسامه بن لادن به ما حمله كرده بود. القاعده به ما حمله كرده بود

در همين زمينه:

Copyright: gooya.com 2016