چهارشنبه 15 مهر 1383

اطلاعات محرمانه خانم رايس از ساخت بمب اتم با لوله آلومينيوم!، بازتاب

كاندوليزا رايس، مشاور امنيت ملي بوش، موضوع آگاهي آمريكا از اينكه از لوله‌هاي آلومينيومي عراق براي توليد تسليحات معمولي استفاده مي‌شده است را تكذيب كرد.
به گزارش سرويس بين‌الملل «بازتاب» به نقل از راديو سوا، رايس، روز گذشته در مصاحبه‌اي با تلويزيون «ان.بي.سي» گفت: اطلاعات محرمانه‌اي كه در اختيار كاخ سفيد گذاشته شده بود، بر اين تأكيد داشت كه امكان استفاده از اين لوله‌ها براي ساخت بمب اتم وجود دارد.
گفتني است، روزنامه «نيويورك‌تايمز»، پيش از اين، نوشته بود كه دولت آمريكا از سال 2001، مي‌دانسته است كه از لوله‌هاي يادشده در ساخت گلوله‌هاي توپ و موشك‌هاي سبك استفاده مي‌شود، با اين حال از آن به عنوان توجيهي براي حمله به عراق، استفاده كرده است.
از سوي ديگر، يك دانشمند هسته‌اي عراق گفت: جهان خيلي خوش‌شانس است، زيرا احتمال داشت ما بتوانيم صدها بمب اتمي توليد كنيم.
مهدي العبيدي، تنها دانشمند هسته‌اي عراق كه سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا)، موفق به انتقال وي پس از جنگ عراق به آمريكا شده است، با بيان اين مطلب گفت: بي‌شك صدام قصد داشت، برنامه‌هاي محرمانه تسليحاتي خود را از سر بگيرد، اما من مطمئن نيستم كه آيا او مي‌دانست، كشورش آمادگي ازسرگيري ساخت بمب اتم را ندارد يا خير؟
به نوشته روزنامه «لوس‌آنجلس‌تايمز»، العبيدي افزود: صدام در عالم خيال زندگي مي‌كرد و ارتباطش با جهان خارج قطع شده بود. كاملا آشكار بود كه او خودش را فريب مي‌داد، اما با اين حال وي توانست جهان را نيز فريب دهد.
اين روزنامه با اشاره به بيانات العبيدي، مبني بر اينكه هر شخصي به راحتي مي‌تواند بمب اتمي توليد كند، تأكيد كرد: بنابراين، از اين پس، جستجوي دانشمندان هسته‌اي عراق و نيز جستجو درباره هرگونه دلايل و شواهدي، دال بر تلاش براي ساخت تسليحات كشتارجمعي، در رأس اولويت كاري آمريكا، در چارچوب جلوگيري از گسترش تسليحات كشتارجمعي قرار خواهد گرفت.
گفتني است، از سرنوشت حدود 500 دانشمند هسته‌اي عراق كه به اعتقاد آمريكا، اين افراد، اجزاي جدايي‌ناپذير از برنامه‌هاي توليد تسليحات كشتارجمعي عراق به شمار مي‌آيند، خبري در دست نيست. در حال حاضر 8 نفر از اين تعداد در زندان هستند و 70 نفر ديگر نيز در دو مؤسسه‌اي كه وزارت خارجه آمريكا تأسيس كرده است، مشغول به كارند. ديگر دانشمندان هسته‌اي نيز يا به كار تدريس يا كار در بخش خصوصي و يا كار با دولت موقت عراق مشغولند. برخي از آنان نيز عراق را ترك كرده، به كشورهاي عربي رفته‌اند و افرادي ديگر نيز از جمله معاونان العبيدي بدون هيچ اثري، ناپديد شده‌اند.
العبيدي كه دو بار با صدام ملاقات كرده است، ليسانس مهندسي معدن خود را از ايالت كلورادو و دكتراي اين رشته را در دانشگاه سوانزي يويلز، گرفته است. او سپس در دهه 80 با جستجو در كشورهاي اروپايي و آمريكا آلات هسته‌اي و برنامه‌هاي كامپيوتري و ابزار تحقيقاتي را خريداري و به عراق برد، وي همواره درباره اهداف خود از اين كار، به همه دروغ مي‌گفته است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

او همچنين در سال 1987 از سوي شخص معاون صدام، مأمور غني‌سازي اورانيوم شد، به گونه‌اي كه در زمان جنگ خليج فارس، او دستگاه تبديل‌كننده اورانيوم به بمب اتم را ساخته بود.
«لوس‌آنجلس‌تايمز» به نقل از عبيدي نوشت: صدام قصد داشت از بمب اتم عليه اسراييل استفاده كند.
اين روزنامه در پايان نوشت: العبيدي در تمام مدتي كه بازرسان سازمان ملل از اماكن مشكوك عراق بازرسي مي‌كردند، آنان را به دستور اكيد صدام، گمراه مي‌كرده است، اما بازرسان سرانجام موفق شدند، مخزن اورانيوم عراق را بيابند و آن را در سال 1995 منهدم و نيز همه طرف‌‌هاي همكاري‌كننده با عراق در اين زمينه را كشف كنند.

در همين زمينه:

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/12727

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اطلاعات محرمانه خانم رايس از ساخت بمب اتم با لوله آلومينيوم!، بازتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016