جمعه 17 مهر 1383

ترکیه به راه خود برای عضویت در اتحادیه اروپا ادامه خواهد داد، خبرگزاری مهر

سفارت ترکیه در تهران با انتشار بیانیه ای در مورد عضویت ترکیه در اتحادیه اروپایی تاکید کرد ترکیه به تلاش خود برای عضویت در این اتحادیه ادامه خواهد داد .
به گزارش خبرگزاری مهر براساس گزارشی که توسط سفارت ترکیه در تهران منتشر شد این سفارتخانه با انتشار این بیانیه اعلام کرد کمسیون اتحادیه اروپا امروز 6 اکتبر 2004 گزارش و پیشنهاد خود را بر مبنای تصمیمات اتخاذ شده در شورای اروپائی کپنهاگ در سال 2002 منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است که کمیسیون اتحادیه اروپا اقدامات کشور ما را که برای هماهنگی با آن اتحادیه صورت داده مورد ارزیابی قرار داد و به این نتیجه رسیده است که ترکیه به اندازه کافی معیارهای سیاسی را برای این منظور بدست آورده است.

کمیسیون آشکارا به اعضاء، توصیه کرده که باب گفتگوها را با ترکیه باز کنند.

در این توصیه تاکید شده است که ترکیه در شورای اروپائی هلسینکی در سال 1999 به عنوان یک کشور در حال اروپائی شدن اعلام و مورد تصدیق واقع شد و در دسامبر 2002 در شورای اروپائی کپنهاگ مقرر شد که اگر شورای اروپا در دسامبر سال 2004 بر اساس گزارش و توصیه از سوی کمسیون تصمیم بگیرد و به این نتیجه برسد که ترکیه معیارها و ملاک های سیاسی کپنهاک را انجام داده اتحادیه اروپا بی درنگ باب گفتگو را برای توافق با ترکیه خواهد گشود.

همچنین در آن توصیه، تاکید بیشتری شده تا اینکه این تصمیم در شوراهای بعدی اروپائی مجدداً مورد تائید قرار گرفت.

در این بیانیه امده است ما از این سه بعد و ملاحظه در توصیه کمسیون به عنوان یک گام تاریخی استقبال می کنیم.بنابراین اصلاحات موفقیت آمیزبا مسائلی که در توصیه کمیسیون مطرح شده در حال صورت گرفتن است. ترکیه عضویت خود را به عنوان یک هدف استراتژیک تعقیب کرده و مسوؤلیتش را به منظور گسترش راه ها برای گفتگوها انجام داده است. دولت ما متعهد به ادامه این مسیر است.

لیکن لازم به ذکر است که بعضی از پیشنهادات کمیسیون مربوط به فرایند گفتگواست ، به این ترتیب که ترکیه به شیوه دیگر و متفاوت از شیوه هائی که در گذشته، بر اساس آن دیگر کاندیداها مورد اعتراض واقع می شدند مورد اعتراض واقع خواهد شد.

با استانداردهای ترکیه، تمایل اتحادیه اروپا برای گسترش تدابیرعمومی در راستای اقدام کافی و نظارت بر فرایند گفتگوهاست. لیکن با این وضع غیر ممکن است که به نتیجه برسیم و آن بر نگرش ساختاری و عینی با هدف پذیرش تفاوت معیار و شیوه ها برای ترکیه تاثیر می گذارد.

این پیشنهادات که مغایر با تصمیمات اتخاذ شده در شورای اروپائی هلسینکی در دسامبر سال 1999 است که در آن اصل رفتار برابر با ترکیه مانند دیگر کاندیداهای عضویت، نیاز به بحث بیشتر دارد، مورد ملاحظه قرار می گرفت.رهبران و دولت کشورهای اروپائی تصمیمی را در باره توصیه کمیسیون در هفدهم دسامبر خواهند گرفت.

از امروز به بعد مسؤولیت برای اقدام و عمل در راستای حس سیاسی مشترک و عمل بر اساس اصول "اصل وفای به عهد"باعث آرامش دیگر دولت های عضو می شود.

این بیانیه تاکید می کند بنابر این ما انتظار داریم که دولت های عضو اتحادیه اروپا بر اساس تصمیماتی که قبلاً اتخاذ کرده اند بدون تاخیر به توصیه کمیسیون مبنی بر انجام گفتگو، ترتیب اثر دهند. بنابراین ما زمانبندی در پیش رو را به عنوان فرصتی حیاتی برای دستیابی شایسته هر دو طرف به توصیه های کمیسیون و پیامدهای پذیرش ترکیه به همین صورت که هست تلقی می کنیم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

طی این دوره ما صادقانه و آشکارا دیدگاه ها، نگرانی ها و انتظارات مان را دررابطه با این توصیه کمیسیون با اعضاء اتحادیه اروپا در تمام سطوح تقسیم می کنیم.ترکیه امیدوار است که کشورهای عضو درهفدهم دسامبر یک تصمیم قاطع بدون اینکه اجازه دهند زمان گفتگوها افزایش پیداکند و همچنین بدون تبعیض به شیوه ای که طولانی شدن فرایند گفتگو را باعث گردد اتخاذ کنند.

در این برهه ، ما از تمام شهروندان اروپائی که از فرایند الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا تاکنون قویاً حمایت کردند و همچنین رهبران، سیاستمداران، روشنفکران، بازرگانان و اعضاء اتحادیه تجاری قدردانی می کنیم.

در همين زمينه:

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/12833

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ترکیه به راه خود برای عضویت در اتحادیه اروپا ادامه خواهد داد، خبرگزاری مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016