پنجشنبه 23 مهر 1383

آخرين مناظره‌ دو رقيب ؛ بوش: كري تروريسم را جدي نگرفته ؛ كري: آنقدرها هم كه بايد در امان نيستيم، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس بين‌الملل - فرامنطقه‌يي

با اينكه آخرين مناظره‌ي بوش و كري بيشتر بر مسائل داخلي آمريكا متمركز بود اما موضوع تروريسم و جنگ عراق نيز هم‌چنان از محورهاي مجادلات اين دو رقيب انتخاباتي بود.

جورج بوش در سومين مناظره‌اش با جان كري وي را متهم به جدي نگرفتن تروريسم كرد؛ سناتور دموكرات نيز در پاسخ گفت: ما آنقدر هم كه بايد در امان نيستيم. وي هم چنين بوش را مسوول هدايت نادرست جنگ در عراق و از دست رفتن مشاغل در داخل كشور و نامناسب‌تر شدن امور بهداشتي دانست.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) خبرگزاري فرانسه، رويتر و آسوشيتدپرس و تمامي مطبوعات جهان گزارش كاملي از اين مناظره كه براي هر دو رقيب بسيار پراهميت شمرده مي‌شد، داشتند.

خبرگزاري فرانسه در گزارش خود آورده است: ميليون‌ها تن ناظر اين جنگ 90 دقيقه‌يي سياسي بودند.

بوش،‌ كري را متهم به تلاش جهت بالا بردن ماليات و چپ گرايي خارج از قاعده نمود، كري هم در عوض بر بيكاري روز افزون مردم آمريكا از زمان به قدرت رسيدن بوش متمركز شد.

كري گفت: اين رييس جمهور متاسفانه ما را به جنگ كشاند و در سياست خارجي تصميماتي اتخاد كرد كه ائتلاف ما را نابود كرد. ما آنقدر هم كه بايد در امان نيستيم.

بوش در پاسخ وي به يكي از مصاحبه‌هاي كري اشاره كرد و گفت: رقيب من همين هفته از تروريسم مي‌گفت، از اينكه مي‌توانست تا حد يك “مزاحمت” كاهش يابد و آن را با فحشا و قمار مقايسه كرد. اين ديدگاه‌ها و گرايش‌ها خطرناك است.

بوش در ادامه افزود: خداي من، فكر نمي‌كنم هرگز گفته باشم كه از جانب اسامه بن لادن نگراني ندارم. اين همين يكي از گزافه‌گويي‌ها است.

ماه‌ها است كه تيم رقابتي كري گزارش‌ها و نقل قول‌هايي را از كنفرانس مطبوعاتي 13 مارس 2002 بوش با اين مضمون عنوان مي‌كنند: من واقعا درباره‌ي بن لادن نگران نيستم.

رييس جمهور آمريكا حملات تندي عليه كري در رابطه با افزايش ماليات‌، يا مخالفت با كاهش ماليات داشت و گفت: شما مي‌دانيد در سياست‌هاي آمريكا جرياناتي وجود دارد و شما درست در حاشيه‌ي چپ اين جريانات قرار گرفته‌ايد.

كري درعوض قول داد كه تصميمي براي افزايش ماليات براي قشر كم درآمد ندارد و هم چنين درصدد حذف ماليات از منابع شركت‌هايي است كه مشاغل خارجي را افزايش مي‌دهند.

در رابطه با امور بهداشتي، كري، دولت بوش را متهم كرد كه اوضاع بهداشتي را وخيم‌تر كرده و از راه‌هاي كم كردن هزينه‌هاي درماني چشم پوشي نموده است. وي گفت: اين رييس جمهور چشم از سلامت مردم آمريكا برداشت. سيستم بهداشتي آمريكا به نفع خانواده‌هاي آمريكايي نيست و طي دوران رييس جمهوري بوش وخيم‌تر شده است.

در عوض بوش گفت كه طرح‌هاي بهداشتي‌ كري كه هزينه‌اي بالغ بر 2/1 تريليون دلار خواهد داشت، فقط قول‌هاي واهي است كه هرگز جامعه‌ي عمل نمي‌پوشد.

بوش در اين مناظره‌ اعتراف كرد كه امنيت اجتماعي تبديل به يك مشكل واقعي براي جوانان شده است و پيشنهاد داد كه به كارگران جوان اجازه داده شود بخشي از ماليات‌شان را به حساب بازنشستگي‌شان واريز كنند. كري اين طرح را دعوت به سوي فاجعه خواند.

رييس جمهور آمريكا با غرور به انتخابات افغانستان اشاره كرد و آن را يكي از سياست‌هاي عملي‌ شده‌اش خواند و گفت: آزادي در راه است.

كري و بوش هم چنين درباره‌ي مسايلي نظير سقط جنين، ازدواج هم جنس‌ها و مهاجرت به ايراد نظرات پرداختند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين مناظره از لحاظ تركيب و نحوه‌ي برگزاري شبيه مناظره‌ي اول بود، اما بوش عملكرد بهتري داشت و سعي كرد از صحبت كردن با صداي بلند اجتناب كند.

بوش گفت كه از نظر وي ورود هر روزه‌ي هزاران تن به مرزهاي آمريكا از لحاظ امنيتي،‌ اقتصادي و حقوق بشر تبديل به يك مشكل شده است. وي هم چنين مخالفت خود را با برنامه‌ي سازمان عفو بين‌المللي در رابطه با مهاجران غير قانوني اعلام داشت.

كري در اين رابطه اظهار داشت: مرزها نسبت به قبل از 11 سپتامبر نفوذپذيرتر شده و بايد برنامه‌هايي قانونمند براي كساني كه مي‌خواهند وارد كشور شوند، به اجرا گذاشته شود.

بوش به كرات سعي كرد راي دهندگان را متقاعد كند كه كري گزافه‌گو، رياكار و غير قابل اعتماد است و به قول‌هايش براي حفاظت از پول مردم عمل نخواهد كرد.

در همين حال تازه‌ترين نظرسنجي‌ها قبل از اين مناظره از برابري بوش و كري نزد مردم آمريكا حكايت دارد.

در همين زمينه:

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/13090

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آخرين مناظره‌ دو رقيب ؛ بوش: كري تروريسم را جدي نگرفته ؛ كري: آنقدرها هم كه بايد در امان نيستيم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016