جمعه 24 مهر 1383

با ارائه‌ي قطعنامه‌اي به سازمان ملل، فرانسه و آمريكا بار ديگر خروج نيروهاي سوريه را از لبنان خواستار شدند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس بين‌الملل - منطقه‌يي
فرانسه و آمريكا براي دومين بار در شش هفته‌ي گذشته، با ارائه‌ي قطعنامه‌اي به سازمان ملل، از سوريه خواستند نيروهايش را از لبنان خارج كرده و از كوفي عنان نيز خواستند هر چهار ماه يكبار درباره‌ي پيشرفت اين قطعنامه گزارشي ارايه دهد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، در پي مخالفت الجزاير، پاكستان و ساير اعضاي شوراي امنيت با بيانيه‌ا‌ي كه در آن بر خروج سوريه از لبنان تاكيد شده بود، دو كشور فرانسه و آمريكا تصميم گرفتند بر اعمال فشارهايشان بيفزايند.
در حالي كه "بيانيه‌هاي رياست جمهوري" قبل از قرائت در شوراي امنيت بايد از سوي تمام 15 عضو شورا مورد توافق قرار گيرد، در حال حاضر اين قطعنامه‌ها به راي گيري گذاشته شده‌اند.
سوريه از 28 سال پيش نيروهايش را در لبنان مستقر كرده است و مقامات آمريكايي مدعي هستند كه مقامات دمشق حتي در امور سياسي دخالت مي‌كنند.
فرانسه و آمريكا به منظور جلوگيري از اجراي اصلاحيه‌ي قانون اساسي لبنان و برگزاري انتخابات رياست جمهوري در اين كشور، قطعنامه‌اي ارايه دادند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در روز 12 شهريور گذشته اين قطعنامه تنها با 9 راي مثبت شوراي امنيت سازمان ملل تصويب شد؛ اما ساعتي بعد پارلمان لبنان، قانون اساسي را اصلاح كرد و اميل لهود در سمت رياست جمهوري‌اش باقي ماند. در اين قطعنامه بدون ذكر نام سوريه، بر خروج تمام نيروهاي خارجي از لبنان نيز تاكيد شده بود.
اما در روز 10 مهر ماه، كوفي عنان دبيركل سازمان ملل، در گزارشي كه به شوراي امنيت ارايه داد، متذكر شد كه سوريه تنها كشوري است كه نيروهايش در لبنان مستقر شده است و اين نيروها هنوز از خاك اين كشور عقب نشيني نكرده‌اند.
وي گفت: لبنان هنوز در خلع سلاح شبه نظاميان لبناني و غيرلبناني موفق نبوده است.

در همين زمينه:

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/13135

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'با ارائه‌ي قطعنامه‌اي به سازمان ملل، فرانسه و آمريكا بار ديگر خروج نيروهاي سوريه را از لبنان خواستار شدند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016