سه شنبه 28 مهر 1383

نظرسنجي - تايم ؛ نگاهي به شاخص‌هاي انتخاباتي و ميزان حمايت از بوش و كري، ايسنا


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس بين‌الملل - گزارش و تحليل

نظرسنجي صورت گرفته از سوي مجله‌ي تايم درخصوص رقابت انتخاباتي جورج بوش، رييس جمهور آمريكا و جان كري، نامزد حزب دموكرات اين كشور حاكي از آن است كه 46 درصد از مردم آمريكا به جان كري و 48 درصد به بوش راي خواهند داد. اين نظرسنجي از 14 تا 15 اكتبر صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اين نظرسنجي آمده است كه از هر سه آمريكايي يك نفر (30درصد) گفته است كه مناظره‌ي اقتصادي بوش و كري آنها را ترغيب كرده است كه به كري راي دهند و اين در حالي است كه تنها 17 درصد گفته‌اند كه احتمالا به بوش راي خواهند داد.

جورج بوش پس از مناظره‌ي پاياني خود با كري 9 درصد از شانس خود را از دست داد و اين تناسب به 37 در برابر 28 درصد رسيده است.

بر اساس اين نظرسنجي شاخصه‌هاي زير مشخص شد:

- 49 درصد از شركت كنندگان در نظرسنجي گفته‌اند كه حرف‌هاي كري را درك كرده‌اند و تنها 40 درصد گفته‌اند كه صحبت‌هاي بوش برايشان قابل فهم بوده است.

- 49 درصد به نظرشان مي‌رسد كه كري رييس جمهور آينده باشد در حالي كه تنها 44 درصد به نظرشان مي‌رسد كه بوش برنده شود.

- 48 درصد گفته‌اند كه به نظر مي‌رسد حرف‌هاي كري قابل باور است و اين در حالي است كه 44 درصد اظهارات بوش را باور كردني دانسته‌اند.

**مسايل اقتصادي**

در خصوص مسايل اقتصادي كري شش درصد از بوش پيشي گرفته است، به طوري كه شانس كري در برابر بوش 49 به 43 درصد مي‌باشد.

اين در حالي بود كه پيش از برگزاري نخستين مناظره‌ي تلويزيوني، هر دو رقيب شانس 44 درصدي داشتند.

دومين مساله‌ي مهم در اين ميان، مساله‌ي تروريسم است.

هم‌چنين درخصوص مسايل داخلي آمريكا، كري بر رقيبش پيشي گرفته است؛ به طوري كه:

- درخصوص مسايل بهداشتي كري با 12 درصد شانس بيشتر، 50 به 38 از بوش جلو است. اين در حالي است كه پيش از برگزاري مناظرات اخير، كري تنها 8 درصد از بوش پيش بود.

- درخصوص درك نيازهاي مردم آمريكا، اين بار هم كري پيش است، به طوري كه اين نظرسنجي نشان داد وي در اين خصوص با 7 درصد پيشي 49 به 42 از بوش پيش افتاده است، اين در حالي است كه پيش از برگزاري اين مناظره‌هاي تلويزيوني، كري تنها 4 درصد از بوش جلوتر بوده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

**مسايل نظامي و مبارزه با تروريسم**

با اين حال درخصوص مسايل نظامي و مبارزه با تروريسم بوش اندكي از كري پيشي گرفته است.

به طوري كه:

- درخصوص فرماندهي نظامي آمريكا، بوش با 10 درصد امتياز بيشتر 51 به 41 از كري پيش است. با اين حال پيش از برگزاري اين مناظرات بوش در حدود 16 درصد از كري پيش بوده است.

- درخصوص رهبري آمريكا در شرايط سخت، بوش با 8 درصد پيشي 52 به 40 از رقيب دموكرات خود جلوتر است و اين در حالي است كه پيش از برگزاري مناظره‌هاي اخير بوش 21 درصد پيش بوده است.

- درخصوص جنگ عليه تروريسم بوش 51 به 40 از كري پيش است اما نكته‌ي جالب آن است كه پيش از برگزاري اين مناظره‌ها، بوش 18 درصد از كري پيش بوده است.

در اين نظرسنجي هم چنين نشان داد كه درخصوص مسايل مربوط به امور مربوط به كنترل تسليحات هر دو رقيب هم‌پاي هم پيش مي‌روند.

- در خصوص كنترل تسليحات نظامي از هر سه تن، دو آمريكايي از كري حمايت مي‌كنند (64 درصد) و تنها 34 درصد از بوش حمايت مي‌كنند.

- درخصوص امور مربوط به تحقيقات سلولي، بيشتر آمريكايي‌ها از كري حمايت مي‌كنند (70 درصد) و تنها 32 درصد از بوش حمايت خود را اعلام كرده‌اند.

- درخصوص مسايل مربوط به سقط جنين از هر 10 آمريكايي 6 تن از كري حمايت كرده‌اند (59 درصد) و در اين باره 28 درصد از بوش حمايت كرده‌اند.

- درخصوص مسايل مربوط به ازدواج هم‌جنس‌ها، از هر 10 آمريكايي 6 تن حمايت خود را از كري اعلام كرده‌اند و تنها حمايت 28 درصدي از بوش ديده شده است.

اين نظرسنجي هم‌چنين نشان داد كه 58 درصد مردم آمريكا مخالف ازدواج هم جنس‌ها با هم هستند و تنها 35 درصد آن را مجاز دانسته‌اند.

در همين زمينه:

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/13267

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نظرسنجي - تايم ؛ نگاهي به شاخص‌هاي انتخاباتي و ميزان حمايت از بوش و كري، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016