سه شنبه 12 آبان 1383

محور اصلی دوئل انتخاباتی بوش و کری برای ورود به کاخ سفيد سياست خارجی وبخصوص جنگ نافرجام عراق است،رضا اسدی، ايران

• استراتژيستها می گويند نتيجه انتخابات امروز را احتمالاً موفقيت هر حزب در کشاندن اعضايش به پای صندوقهای رأی پس از دو تبليغ گسترده و پرهزينه برای حضور پررنگ رأی دهندگان تعيين می کند. بوش و کری و احزابشان در اين انتخابات ۶۰۰ميليون دلار صرف تبليغات خود کرده اند.
• تيم بوش برای کشاندن رأی دهندگان به صندوقها شبکه ای از داوطلبان به راه انداخته که عمدتاً از طريق ای ميل از مرکز وی در شهر «آرلينگتون» در ويرجينيا فرمان می گيرند. کری نيز چشم انتظار دهها گروه کارگری، حزبی و ليبرال است تا رأی دهندگان را به خروج از خانه ها ترغيب کنند،هرچند، وضعيت آب و هوايی نيز در روز انتخابات بی تأثير نخواهد بود.
• بوش ديروز از ۶ ايالت بازديد کرد تا رأی دهندگان مردد را متقاعد کند شايستگی رهبری مجدد کشورشان را دارد. کری نيز تا ديشب ظرف ۲۴ ساعت در ۴ ايالت به تبليغ برای خود پرداخت.


امروز مردم آمريکا درميان بيم ازحملات تروريستی القاعده و دلسردی ازناکامی سربازانشان درجنگ عراق به پای صندوقهای رأی می روند تا ازبين جورج بوش نامزد جمهوريخواهان، جان کری نامزد دموکراتها و رالف نيدر نامزد برجسته مستقل، يکی را به کاخ سفيد بفرستند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، محور اصلی دوئل انتخاباتی بوش و کری برای ورود به کاخ سفيد، سياست خارجی وبه خصوص جنگ نافرجام عراق بوده است.« دانيل بنجامين» مدير ضد تروريسم شواری امنيت ملی آمريکا در دولت « بيل کلينتون» گفت: فکر نمی کنم اززمان جنگ ويتنام در ۱۹۶۸ ، انتخاباتی برگزار شده باشد که سياست خارجی محور اصلی آن بوده باشد.
وی که مؤلف « عصر تروريسم مقدس» درباره خيزش القاعده ونيز تلاشهای آمريکا برای مبارزه با آن پس از حملات ۱۱ سپتامبر است، می گويد که دو مسأله تروريسم وعراق، درتعيين نتيجه انتخابات امروز فوق العاده حائز اهميت خواهد بود.
تا پيش از امروز، هيچ روزی نبود که رئيس جمهوری کنونی آمريکا و رقيب دموکراتش اشاره ای به اين دو موضوع نداشته باشند و مواضعشان را تکرار نکنند. بوش تجاوز به عراق وادامه اين مناقشه را بخشی از مبارزه جهانی خود با تروريسم می داند، ولی کری از وی به خاطر منحرف کردن منابع از جبهه مقدم نبرد با تروريسم درافغانستان برای حمله به عراق انتقاد کرده است. نبرد خونين شورشيان با سربازان آمريکايی همچنان بر صفحه تلويزيونهای آمريکا سلطه افکنده است و مفسران بربالا رفتن روزمره تلفات تأکيد دارند. بنا به آمار پنتاگون ، تاکنون بيش از ۱۱۰۰ سرباز آمريکايی درعراق کشته و ۸ هزار نفر مجروح شده اند. هزينه اين لشگرکشی برای ماليات دهندگان آمريکايی افزون بر يکصد ميليارد دلار بوده است.
همچنين حملات تروريستی نيز درسطح جهان افزايش يافته است . بنا به گزارش وزارت امور خارجه آمريکا، درسال گذشته ميلادی ۶۲۵ نفر براثر تروريسم کشته و ۳۶۴۶ نفر مجروح شده اند.
هنگامی که روزنامه « يواس ای تودی» و شبکه « سی ان ان» در اوايل اکتبر از رأی دهندگان درباره مسائل مهم سؤال کردند، آنها تروريسم را به عنوان مسأله شماره يک و عراق را موضوع شماره دو مطرح کردند.
پخش نوار جديد « اسامه بن لادن» از شبکه « الجزيره» سبب شد تا بحث تروريسم تا آخرين روز بر انتخابات سايه بيفکند. او پس از ۱۳ ماه دوباره درصفحه تلويزيونها حاضر شد و به آمريکايی ها گفت: امنيت شما دردستان کری، بوش يا القاعده نيست؛ امنيت دردست خودتان است.
هر دو نامزد اصلی، ديدگاهی کاملاً متضاد برای برقراری امنيت درآمريکا دارند. بوش، تمايل خود برای يکه تازی جهت مصون نگه داشتن کشورش دربرابر تروريسم را ابراز کرد و کری برضرورت ايجاد ائتلاف انگشت گذاشت.
اما صرف نظر از رجز خوانی بوش وکری، امروز، سرنوشت انتخابات را رأی دهندگانی تعيين می کنند که تصميم خود را درآخرين لحظه می گيرند. هرنامزد برای کسب پيروزی به ۲۷۰ رأی الکترال نياز دارد و درحالی که دربسياری از ايالتها مشخص شده که رأی دهندگان به چه کسی رأی خواهند داد،سرنوشت مجموعاً ۱۳۵ رأی الکترال نامشخص مانده است.
اکثر توجه تيم انتخاباتی بوش وکری به ايالتهای پنسيلوانيا در شرق، اوهايو درغرب ميانه وفلوريدا درجنوب شرقی معطوف شده است که روی هم ۶۸ الکترال دارند، هرچند ساير ايالات مردد نيز توانايی تعيين برنده را دارند.
بسياری از کارشناسان می ترسند اين انتخابات تنگاتنگ سبب تکرار رسوايی شمارش آرا در فلوريدا در ۴ سال پيش شود. آنها حتی نتيجه ۲۶۹ ـ ۲۶۹ رامنتفی نمی دانند ودرنتيجه، مجلس نمايندگان ناگزير می شود از سال ۱۸۲۴ برای اولين بار رئيس جمهوری آمريکا را تعيين کند.
بوش ديروز از ۶ ايالت بازديد کرد تا رأی دهندگان مردد را متقاعد کند شايستگی رهبری مجدد کشورشان را دارد. کری نيز تا ديشب ظرف ۲۴ ساعت در ۴ ايالت به تبليغ برای خود پرداخت.
انتظار می رود حضور مردم درپای صندوقها برای اين رأی گيری که علاوه بر رئيس جمهوری، ترکيب کنگره را نيز تعيين می کند، پررنگ باشد.
اردوگاه کری اميدوار است که پيام ويديويی اخير اسامه بن لادن به رأی دهندگان ياد آوری کند که بوش از شکارش عاجز بوده است .کری درمصاحبه ای تلويزيونی با شبکه « ای بی سی» گفت: من تروريستها را شکار، دستگير و نابود خواهم کرد ومعتقدم که کارآمدتر از جورج بوش با تروريسم خواهم جنگيد.
بوش درپاسخ به اتهامات کری گفت: اگر معتقديد آمريکا بايد با تمام توانش به جنگ تروريسم برود و با اعتمادی خلل ناپذير دنيا را راهبری کند، پس من ازشما تقاضا می کنم که کنارم بايستيد ،اگر دموکراتی هستيد که معتقديد حزب تان امسال خيلی چپ گرا شده، ازشما تقاضا می کنم که کنارم بايستيد.
استراتژيستها می گويند نتيجه انتخابات امروز را احتمالاً موفقيت هر حزب در کشاندن اعضايش به پای صندوقهای رأی پس از دو تبليغ گسترده و پرهزينه برای حضور پررنگ رأی دهندگان تعيين می کند. بوش و کری و احزابشان در اين انتخابات ۶۰۰ميليون دلار صرف تبليغات خود کرده اند.
با اين حال، به گزارش آسوشيتدپرس، «کارل روو» مشاور ارشد بوش اطمينان داد که اين نامزد جمهوريخواه در کاخ سفيد باقی خواهدماند. او در«سينسيناتی» واقع در ايالت اوهايو گفت: ما پيش هستيم. ما در فلوريدا و اوهايو پيروز خواهيم شد. ما حداقل دو يا سه يا چهار ايالتی را که ال گور در آخرين انتخابات برده بود، به دست خواهيم آورد.


تيم بوش برای کشاندن رأی دهندگان به صندوقها شبکه ای از داوطلبان به راه انداخته که عمدتاً از طريق ای ميل از مرکز وی در شهر «آرلينگتون» در ويرجينيا فرمان می گيرند. کری نيز چشم انتظار دهها گروه کارگری، حزبی و ليبرال است تا رأی دهندگان را به خروج از خانه ها ترغيب کنند،هرچند، وضعيت آب و هوايی نيز در روز انتخابات بی تأثير نخواهدبود.
چهار سال پيش ، ال گور نامزد دموکراتها، ۹۰هزار نفر را مأمور کرده بود تا در روز انتخابات به مردم انگيزه بدهند تا به صندوقهای اخذ رأی بروند. امسال کری تنها ۴۷هزار نفر را در اوهايو و ۲۵۰ هزارنفر را در سراسر آمريکا بسيج کرده است.
عمليات جمهوريخواهان نيز اگر بزرگتر از اين نباشد، کوچکتر نيست.
هر دو حزب حتی خدمات رايگان حمل و نقل و نگهداری از کودک به رأی دهندگان پيشنهاد داده اند. يک گروه در نيويورک حتی قصد دارد دانشجويان را با ماشين ليموزين به پای صندوقها ببرد.
دموکراتها و جمهوريخواهان همچنين در چند روز اخير برای ۲‎/۵ميليون رأی دهنده مردد در ۱۰ايالت سرنوشت ساز ای ميل و کارت پستال فرستاده است تا وظيفه مدنی شان را يادآور شوند.
پنتاگون نيز موظف شده است تا سربازان آمريکايی در افغانستان و عراق را ترغيب به رأی دادن کند، چرا که ۳۰درصد نيروهای آمريکايی در سال ۲۰۰۰موفق به اين کار نشدند. هر دو حزب همچنين برای کسب آرای ۶ تا۷ميليون آمريکايی ساکن در خارج مبارزه می کنند.
در اين حال، به گزارش ايسنا به نقل از آسوشيتدپرس، کمبود حداقل ۵۰۰هزار کارمند برای رأی گيری در سراسر آمريکا، به اين معنی است که بسياری از رأی دهندگان آمريکايی بايد برای انداختن آرای خود در صف های طويل بايستند و مکانهای رأی گيری در ساعات مقرر باز يا بسته نخواهندشد و نتايج تا مدتها پس از اتمام رأی گيری اعلام نشود. همچنين گفته شده که برای اولين بار در تاريخ آمريکا، يک هزار ناظر بين المللی برانتخابات آمريکا نظارت خواهندکرد. اين افراد در ايالت های اوهايو، پنسيلوانيا و آيووا مستقر می شوند.
در همين ارتباط، تعداد زيادی از سازمان های بين المللی از جمله سازمان همکاری و امنيت اروپا بر کار اجرايی انتخابات آمريکا نظارت دارند.
به گفته کميسيون کمک به انتخابات آمريکا، حدود ۱‎/۴ ميليون نفر امروز (سه شنبه) به عنوان کارمند انتخابات فعاليت می کنند؛ اما حدود دو ميليون نفر برای پاسخگويی به رأی دهندگان موردنياز است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در همين زمينه:

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/13826

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محور اصلی دوئل انتخاباتی بوش و کری برای ورود به کاخ سفيد سياست خارجی وبخصوص جنگ نافرجام عراق است،رضا اسدی، ايران' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016