جمعه 22 آبان 1383

چريک پير تسليم مرگ شد ؛ بررسي زندگي نامه ياسر عرفات، ايلنا

تهران- خبرگزاري کار ايران

"ياسر عرفات" روز 24 آگوست 1929 در شهر قاهره به دنيا آمد. پدر او در آن زمان در کشور مصر به فعاليت‌‏هاي بازرگاني اشتغال داشت و مادرش متعلق به يکي از خانواده‌‏هاي قديمي فلسطيني از شهر بيت‌‏المقدس بود.

زماني که "ياسر عرفات" پنج سال بيشتر نداشت، مادر خود را از دست داد و پس از آن به مدت چهار سال نزد دايي‌‏اش در بيت‌‏المقدس زندگي مي‌‏کرد.
به اين صورت بود که وي آموزش‌‏هاي اوليه را با قوانين انگليسي گذراند که اصولا مردم فلسطين علاقه‌‏اي به آن ندارند.
"ياسر عرفات" همواره مي‌‏گفت، از کوچکي خود خاطرات زيادي به ياد ندارد اما هيچ‌‏گاه آن شبي را که سربازان انگليسي به خانه دايي او حمله کرده و افراد خانواده‌‏اش را مورد ضرب و شتم قرار داده و اثاثيه خانه شان را شکستند، از ياد نمي‌‏برد.
سرانجام پس از چهار سال زندگي در اوشليم پدرش، او را نزد خود به قاهره آورد و از آن زمان بود که خواهر بزرگترش مراقبت از او را به عهده گرفت.
در سال 1952 زماني‌‏که "عرفات" 23 ساله بود، پدر خود را نيز از دست داد، ‌‏اما از آنجايي‌‏که پدر "عرفات" هيچ‌‏گاه به فرزندانش نزديک نبود، او حتي در مراسم تشييع جنازه پدرش نيز شرکت نکرد.
"عرفات" پيش از آن‌‏که به سن 17 سالگي برسد، در خدمت نظام فلسطيني‌‏ها براي مبارزه عليه انگليس و اسرائيل حاضر شده بود.
بعدها در سن 19 سالگي همزمان با آغاز جنگ اعراب و اسرائيل، تحصيل خود در دانشگاه قاهره را با هدف جنگ در مناطق اشغالي به خصوص غزه ترک کرد.
پس از آرام شدن نسبي اوضاع در مناطق اشغالي، "عرفات" براي زنده کردن روياهايش و تشکيل فلسطيني مستقل، بارديگر به حوزه دانشگاه براي ادامه تحصيل بازگشت و موفق به اخذ مدرک کارشناسي در رشته مهندسي در سال 1956 از دانشگاه قاهره شد.
پس از پايان تحصيلات "عرفات" براي کار به کويت رفت و اقدام به تاسيس يک شرکت مهندسي نمود.

اما در حقيقت "عرفات" بيشتر وقت خود را صرف رسيدگي به امور سياسي مي‌‏کرد، به طوري‌‏که در سال 1958 به همراه يکي از دوستانش اقدام به تاسيس جنبش آزادي‌‏بخش فلسطين(فتح) که يک شبکه زيرزميني بود، نمود. آن‌‏ها به طور همزمان، اقدام به چاپ يک مجله سياسي که بيشتر مطالب آن ضد ارتش اسرائيل بود، کردند.
در سال 1964 "عرفات" کويت را با هدف گسترش جنبش انقلابي خود ترک نموده و شروع به توسعه و تقويت سازمان فتح در اردن نمود.
وي هم‌‏چنين در همان سال (1964) با حمايت ديگر گروه‌‏هاي عرب، سازمان آزادي‌‏بخش فلسطين را تاسيس نمود.
"عرفات" در سال 1965 به دبير کلي سازمان آزادي‌‏بخش فلسطين انتخاب شد و از همان زمان بود که آموزش اعضاي اين سازمان توسط او آغاز شد.
يکي از اهداف اصلي "عرفات"، توسعه همه جانبه سازمان آزادي‌‏بخش فلسطين در کشورهاي عربي و به خصوص همسايگان اسرائيل بود. به همين دليل پس از مدت کمي شاخه اين سازمان در لبنان نيز گسترش پيدا کرده و سپس مرکز آن به تونس منتقل شد. وي در يکي از سفرهايش به اين کشور مورد سوء قصد جدي ماموران اسرائيلي قرار گرفت که خوشبختانه نجات يافت.
"عرفات" بيشتر مدت زندگي‌‏اش را در سفر از کشوري به کشور ديگر گذراند تا شايد بتواند به اين طريق مشکلات فلسطيني‌‏ها را مطرح کرده و در حل آن‌‏ها کوشش نمايد.
اما نکته جالب در اين سفرها اين بود که او همواره حرکات و اقدامات خود را مخفيانه نگاه مي‌‏داشت و همين روش را در زندگي خصوصي خود نيز دنبال مي‌‏کرد؛ به طوري‌‏که زماني که در سال 1990 با "سهي تاويل" ازدواج کرد، اين ازدواج به مدت دو سال مخفي نگاه داشته شد.
بعدها با انجام حرکات انتفاضه اول از سوي "عرفات" و اعتراضات مداوم مبارزين فلسطين اين کشور مورد توجه محافل جهاني قرار گرفت.
اما سال 1988 زمان تغيير سياست‌‏ها بود. به طوري‌‏که "عرفات" در سخنراني خود در مقر سازمان ملل در ژنو، خاطرنشان کرد، سازمان آزادي بخش فلسطين از تروريسم حمايت نمي‌‏کند؛ چراکه تمام احزاب و گروه‌‏ها در خاورميانه خواهان زندگي در محيطي امن و همراه با آسايش هستند که اين مساله شامل ملت فلسطين، اسرائيل و همسايه‌‏هاي آنان نيز مي‌‏شود.

در سال 1991 پس از پايان اولين جنگ خليج فارس، چشم اندازهاي صلح در منطقه کاملا احساس مي‌‏شد. اين حرکات تازه سياسي در مناطق اشغالي منجر به انعقاد معاهده اسلو در سال 1993 شد.
بر اساس توافق‌‏نامه اسلو، فلسطيني‌‏ها مي‌‏توانستند در سال 1996 براي خود انتخابات برگزار کنند و همانند ديگر حکومت‌‏ها براي خود رئيس جمهور تعيين نمايند.
زماني که "بنجامين نتانياهو" در سال 1996 قدرت را در اسرائيل به دست گرفت، مراحل صلح در خاورميانه آهسته، آهسته راه خود طي مي‌‏کرد و بسياري از کارشناسان معتقد بودند، نتيجه نهايي روند صلح در خاورميانه با انتخابات اسرائيل در سال 1999 مشخص خواهد شد.
سرانجام با انتخابات انجام شده در مناطق خودگردان در سال 1996، "عرفات" به عنوان رئيس جمهور فلسطين انتخاب شد.
همان طور که پيش بيني مي‌‏شد، "عرفات" و "ايحود باراک"، نخست وزير وقت اسرائيل، توافق‌‏نامه‌‏اي براي نهايي کردن مرزهاي دو کشور در سال 2000 ميلادي امضاء کردند. اين توافق‌‏نامه عامل اصلي بروز ناآرامي‌‏ها در مناطق اشغالي و خودگردان شد.
بعدها مقامات فلسطيني در سال 2003، اقدام به تاسيس پارلمان فلسطين و تعيين نخست وزير براي دولت فلسطين نمودند.
"عرفات" در سال 1994 ميلادي به همراه "شيمون پرز"، وزير امور خارجه اسرائيل، و "اسحاق رابين"، نخست وزير کشور، موفق به دريافت جايزه صلح نوبل شد.
از آن‌‏جا که "ياسر عرفات"، همانند بسياري رهبران کشورهاي عربي براي خود جانشيني تعيين نکرده،‌‏ در شرايط کنوني و در صورت مرگ وي، مراحل صلح در خاورميانه و آينده مردم فلسطين در هاله‌‏اي از ابهام فر خواهد رفت.
در ارتباط با محل تولد "عرفات" روايات مختلفي وجود دارد. برخي مورخان تولد وي را در غزه و عده‌‏اي نيز براين عقيده اند، "عرفات" در بيت‌‏المقدس به دنيا آمده‌‏است.
همسر عرفات
"ياسر عرفات"، رهبر حکومت خودگردان فلسطين، به دليل مبارزات سياسي و عشق و علاقه‌‏اش به مردم فلسطين تا 61 سالگي ازدواج نکرد اما در آن سال به دليل علاقه‌‏اش به "سهي تاويل" با وي ازدواج نمود.

"سهي تاويل"، همسر عرفات، در سال 1963 در بيت‌‏المقدس، در يک خانواده مسيحي متولد شد. پدر وي رئيس بانک و مادرش يکي از شعراي ملي فلسطين بود که در آن زمان در يکي از روزنامه‌‏هاي بيت‌‏المقدس در بخش فلسطين اشتغال داشت که بعدها به دليل ياداشت‌‏ها و اشعارش توسط پليس اسرائيل بازداشت شد.
"سهي" تحصيلات اوليه و مقدماتي را در مدرسه رزاري در بيت‌‏المقدس به اتمام رساند و بعدها با کمک "ياسر عرفات" موفق به ادامه تحصيل در دانشگاه سوربن شد.
زماني‌‏که مادر "سهي" وي را در عمان، پايتخت اردن، به "ياسر عرفات" معرفي کرد، وي به عنوان يک روزنامه نگار آزاد مشغول فعاليت بود.
بعدها او فعاليت‌‏هاي مربوط به روابط عمومي سازمان آزادي‌‏بخش فلسطين را انجام مي‌‏داد و پس از مدتي نيز مشاور اقتصادي "عرفات" شد. "عرفات" و "سهي" در سال 1990 در يک مراسم کاملا محرمانه در مرکز سازمان آزادي‌‏بخش فلسطين در تونس ازدواج کردند. "سهي" درپي اين ازدواج به دين مبين اسلام روي آورد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين ازدواج به مدت دو سال مخفي نگاه داشته شد و بعدها زماني‌‏که خبر آن منتشر شد، باعث تعجب بسياري از فلسطيني‌‏ها شد.
در حال حاضر نيز بسياري از مردم فلسطين از "سهي" به دليل آن‌‏که پس از تصرف مرکز سازمان آزادي‌‏بخش فلسطين در رام الله در سال 2002 توسط اسرائيلي‌‏ها، با همسرش ملاقات و ديداري نداشته، انتقاد مي‌‏کنند و حس تعلقي به او ندارند.
"سهي" نيز همانند ديگر همسران روساي کشورهاي عرب، در چند سال اول زندگي مشترکشان به فعاليت‌‏هاي اجتماعي زيادي پرداخت اما اکنون فعاليت‌‏هاي وي در ارتباط با زنان و کودکان در حال حاضر بسيار کم‌‏رنگ شده است و حتي بسياري از فلسطيني‌‏ها روش زندگي او در پاريس، نوع آرايش و لباس پوشيدن وي را قبول ندارند.

از سويي ديگر مسائل مالي و پول‌‏هايي که توسط "عرفات" به حساب بانکي او در پاريس واريز مي‌‏شد، اعتراض بسياري از مردم فلسطين را برانگيخت.
"سهي" از "عرفات" يک فرزند دختر به نام "زهوا" دارد که در سال 1995 در پاريس به دنيا آمده است.
بعد از بحراني شدن اوضاع در غزه "سهي" به همراه دخترش اين منطقه را ترک کرده و نزد مادرش در پاريس زندگي مي‌‏کند.
در حال حاضر پس از اعلام بحراني شدن وضعيت عمومي "عرفات"، و نقش همسرش در چگونگي انتقال اخبار مربوط به سلامت وي، او را در کانون توجه اخبار بين‌‏المللي قرار داده است.
مفسران پيش بيني مي‌‏کنند حساب‌‏هاي بانکي "عرفات" و منابع ملي متعلق به او، يکي از مسائل و مشکلات اصلي "سهي عرفات"، پس از مرگ وي, محسوب مي‌‏شود.

در همين زمينه:

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/14314

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'چريک پير تسليم مرگ شد ؛ بررسي زندگي نامه ياسر عرفات، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016