چهارشنبه 4 آذر 1383

سناریوی دموکراسی در اوکرایین، دموکراسی برای رقابت غرب و روسیه، محمود قزوینی

در این ساعات مردم اوکرایین در خیابانهای کیف بر علیه آنچه تقلب انتخاباتی خوانده میشود تظاهرات میکنند. این تظاهرات با فراخوان ویکتور یوشچنکو آغاز شد و گسترش یافت. ویکتور یوشچنکو یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری است که اعلام کرد، مقامات دولتی به نفع ویکتور جانوکویچ نخست وزیر کنونی در نتایج انتخابات دستکاری کردند.
همه میدانند در پس انتخابات اوکرایین دعوای میان روسیه و غرب جاری است. این عرصه نبرد روسیه و غرب بر سر اوکرایین است. ویکتور یانوکویچ کاندیدای متمایل به نزدیکی با روسیه و رقیب او یوشچنکو به غرب متمایل است. غرب خواهان پیروزی یوشچنکو است و برای همین تقلب های انتخاباتی ویکتور جانوکویج برجسته میشود و مردم برای پاسداری از دموکراسی و انتخابات ازاد به اعتراض فراخوانده میشوند.

انتخابات در اوکرایین را باید سناریوی دموکراسی و یا شو دموکراسی نامید. دعوا در اوکرایین بر خلاف ادعای مدیای جهان بر سر تقلب انتخاباتی نیست، بلکه بر سر این است که کدام کاندید بیشتر پرو غربی است و بیشتر حاضر است برای سیاستها و منافع اروپای غربی و آمریکا، از خود قابلیت نشان دهد. دموکراسی و انتخابات در اوکرایین دموکراسی و انتخابی میان کانیدای اروپا و آمریکا از یکطرف و روسیه از طرف دیگر است.

اگر معنای دموکراسی در اروپای غربی و آمریکا این است که مردم هر جهار سال یکبار حق دارند تا از میان احزاب طبقات حاکم یکی را انتخاب کنند تا چهار سال دیگر بر آنها حکومت کنند، در اروپای شرقی معنای دموکراسی و انتخابات این است که کدام حزب و یا شخصیت با سیاستها و منافع دولتهای اروپا و آمریکا همخوانی بیشتر دارد و در مسابقه برای پرو غربی نشان دادن خود از دیگران جلو زده است.
اگر در اروپای غربی و آمریکا مردم اجازه پیدا میکنند تا هر چهار سال یکبار از میان احزاب چپ و راست طبقه حاکم یکی را بر گزینند، در اروپای شرقی احزاب و شخصیتها بر مبنای سیاستهای چپ و یا راست خود انتخاب نمیشوند، بلکه دوری و نزدیکی کاندیداها به غرب عرصه و موضوع جدال انتخاباتی است. انتخابات در اوکرایین و اروپای شرقی انعکاس گرایشات سیاسی و اجتماعی جامعه نیست و هیچ انعکاسی از تمایلات مردم را بر خود ندارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دموکراسی، انتخابات، تظاهرات مردم، تقلب در انتخابات، فعال کردن کلیسای ارتودوکس و آوردن او به پشت ناجی دموکراسی در اوکرایین( یوشچنکو)، اظهارات رهبران دولتهای غرب در باره تقلب در انتخابات و .....تلاشی برای نشاندن یک کاندید پرو غربی به جای یک کاندید متمایل به روسیه است.

دموکراسی و انتخابات در اوکرایین و در کل اروپای شرقی بیشتر از این معنا ندارد. حاد شدن جدال بر سر دموکراسی و انتخابات نشان از حاد شدن اختلافات روسیه با اروپا و آمریکا دارد.
خطرناکترین پدیده در این میان بازی با برگ اعتراضات توده ای است. تظاهرات توده ای در اعتراض به انتخابات، هیچ ربطی به خواست و مطالبه توده هایی که به تظاهرات کشیده شدند ندارد. دولت اوکرایین اعلام کرد تظاهرات را سرکوب میکند و یوشچنکو هم قصد دارد مردم را به درگیری با دولت بکشاند. روسیه و دولت متمایل به روسیه و غرب و یوشچنکوی متمایل به غرب دارند در اوکرایین یک فاجعه میسازند. در صورت وقوع این فاجعه، باید آن را سناریوی دموکراسی در اوکرایین نامید. با ادامه این جدال حتما هم غرب و هم روسیه به سراغ احساسات قومی و ملی و مذهبی مردم اوکرایین خواهند رفت و با باد زدن آن جامعه اوکرایین را با شراتط نظم نوین جهانی منطبق میسازند. شراـطی که در آن درگیریهای قومی و مذهبی شیرازه جامعه را نابود خواهد ساخت.

در همين زمينه:

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/14824

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سناریوی دموکراسی در اوکرایین، دموکراسی برای رقابت غرب و روسیه، محمود قزوینی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016