سه شنبه 17 آذر 1383

آخرين تحولات اوكراين: كوچما از بي‌نتيجه بودن مذاكرات ميانجي‌گران اروپايي و مخالفان خبر داد، ايسنا

تظاهرات خياباني در كيف هم‌چنان ادامه دارد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يي


دولت اوكراين و مخالفان سياسي اين كشور به رغم ادامه‌ي مذاكرات تا آخرين لحظات با حضور ميانجي‌گران بين‌المللي، از رسيدن به توافقي بر سر برخي مسايل كليدي براي حل بحران سياسي آن كشور بازمانده‌اند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري فرانسه، لئونيد كوچما، رييس‌جمهور فعلي اوكراين در حالي كه در تلوزيون اين كشور سخن مي‌گفت، اعلام كرد: اكنون كه طرفين به توافقي دست نيافتند، بيانيه‌اي را اعلام مي‌كند.

در همين حال شبكه‌ي خبري بي.بي.سي نيز افزود: بحران انتخابات اوكراين اواخر ماه گذشته پس از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوري به نفع ويكتور يانوكوويچ، نخست وزير فعلي و نامزد مورد حمايت دولت آغاز شد.

از سوي ديگر كوچما پس از مذاكرات دولت با مخالفان گفت، طرفين درخصوص نياز به اصلاح قوانين انتخاباتي براي جلوگيري از تقلب در راي‌گيري و اخراج كميسيون انتخاباتي كه بر انتخابات جنجال آفرين ماه گذشته نظارت داشت، توافق كرده‌اند.

اما بر سر تغييرات قانون اساسي به منظور كاهش نقش رييس جمهور يا بر سر اخراج دولت اوكراين توافقي صورت نگرفته است.

ديوان عالي اوكراين هفته‌ي گذشته نتايج دور دوم انتخابات را باطل اعلام كرد و دستور داد اين دور از انتخابات در روز 26 دسامبر مجددا برگزار شود.

اعضاي حزب دولتي و حزب مخالف در پارلمان گفتند، امروز (سه‌شنبه) مجددا تشكيل جلسه خواهند داد تا تغييرات لازم در قانون انتخابات را تصويب كنند.

اين تغييرات از درخواست‌هاي مخالفان كه خود را براي تكرار دور دوم انتخابات آماده مي‌كنند، به حساب مي‌آيد.

پيش از اين، كوچما گفته بود كه اصلاح قانون انتخابات را تنها به شرطي خواهد پذيرفت كه پارلمان ابتدا با اعمال تغييراتي در قانون اساسي جهت كاهش اختيارات رييس جمهور اقدام كند.

بي.بي.سي هم‌چنين افزود: تغييراتي كه مورد نظر است، رياست جمهوري را به مقامي تقريبا تشريفاتي و كم اختيار تنزل خواهد داد و عمده‌ي قدرت را به مجلس واگذار خواهد كرد.

بنابر اين گزارش، خاوير سولانا، رييس كميته‌ي سياست خارجي اتحاديه‌ي اروپا، به منظور تلاش دوباره براي ميانجي‌گري در حل بحران سياسي اوكراين وارد اين كشور شده بود.

او به منظور همواره كردن راه برگزاري مجدد انتخابات روز دوشنبه در كيف به نمايندگاني از روسيه، لهستاني و ليتواني پيوست. اين گروه ميانجيگري اين دور از مذاكرات را به عهده داشتند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

همزمان ولاديمير پوتين، رييس جمهور روسيه كه در حال ديدار از تركيه بود عليه دخالت كشورهاي خارجي در انتخابات اوكراين هشدار داد و گفت كه تنها مردم اوكراين مي‌توانند در مورد سرنوشتشان تصميم بگيرند.

يوليا تيموشن كو، يكي از رهبران مخالف كه از وي به عنوان نامزد احتمالي مقام نخست وزيري در صورت پيروزي ويكتور يوشچنكو در انتخابات رياست جمهوري ياد مي‌شود، در نخستين واكنش مخالفان به پيشنهاد كوچما براي كاهش اختيارات رياست جمهوري، آنرا غير قابل پذيرش خوانده بود.

تظاهركنندگان حامي ويكتور يوشچنكو، رهبر مخالفان، كه تجمع آنها همچنان ادامه دارد نيز اعلام كردند تا زمان پذيرش تغييراتي كه مانع از تكرار وقايع انتخابات اخير شود، در خيابان‌ها و اطراف ساختمان‌هاي دولتي باقي خواهند ماند.

مخالفان دولت مايل هستند بحث تغيير قانون اساسي جهت اصلاح اختيارات رياست جمهوري به زمان ديگري موكول شود.

در همين حال گزارش مي‌شود، اوكراين موضوع اصلي نشست سازمان امنيت اروپا مي‌باشد.

بوريس تاراسيوك، يكي از مشاوران مخالفان دولت، در مذاكرات سازمان امنيت و همكاري اروپا كه در صوفيه‌ پايتخت بلغارستان جريان دارد، از كشورهاي اروپايي خواسته است تعداد ناظران انتخابات را سه برابر (حدود 2000 نفر) افزايش دهند.

چندين هفته آشفتگي سياسي در اوكراين كه تنش‌هايي در روابط روسيه و غرب را نيز به همراه داشت، محور اصلي مذاكرات سالانه سازمان امنيت و همكاري اروپا است.

دولت روسيه، كشورهاي غربي را متهم به دخالت در مور اوكراين، از طريق حمايت از ويكتور يوشچنكو، نامزد مخالفان اين كشور در انتخابات رياست جمهوري كرده است.

روسيه هم چنين از سازمان امنيت اروپا خواسته تا به ماموريت نظارتي خود در مرز روسيه و گرجستان پايان دهد. بي‌.بي.‌سي مي‌افزايد تصميمي كه سازمان امنيت اروپا مي‌گيرد مي‌توانست بسيار مهم باشد و چارچوب همكاري‌ روسيه و جهان غرب پس از پايان جنگ سرد را ارزيابي خواهد كرد.

در نشست سازمان امنيت اروپا سرگئي لاوروف، وزير خارجه‌ي روسيه و كالين پاول، وزير خارجه آمريكا نيز شركت دارند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/15270

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آخرين تحولات اوكراين: كوچما از بي‌نتيجه بودن مذاكرات ميانجي‌گران اروپايي و مخالفان خبر داد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016