چهارشنبه 2 دی 1383

ليست آيت‌الله سيستاني، پيشتاز رقابت انتخاباتي در عراق، بازتاب

خبرنگار «بازتاب» از بغداد در گزارشي، ويژگي‌هاي ائتلافهاي انتخاباتي شكل‌گرفته در عراق را تشريح كرد.
بنا بر اين گزارش، در حالي كه امروز قرار است كميته انتخاباتي عراق، ليست نهايي ائتلافهاي رسمي را تأييد و اعلام كند، پنج ليست محوري در انتخابات اين كشور، مشغول فعاليت تبليغاتي هستند.
اين پنج ائتلاف مهم عبارتند از: ليست عراق يكپارچه (موحد) كه مورد تأييد آيت‌الله سيستاني است، ليست غازي ياور، ليست عدنان پاچه‌چي، ليست اياد علاوي و ليست انتخاباتي كردستان.
خبرنگار «بازتاب» مي‌افزايد: اگرچه هنوز بيش از يك ماه تا 30 ژانويه (روز انتخابات) باقي مانده و احتمال تغيير و تحول ليستها وجود دارد، اما ائتلافهاي پنج‌گانه موجود، تاكنون آرايش نامزدهاي مطرح را شكل داده‌اند.
ليست عراق يكپارچه، همان ليستي است كه از مدتي پيش با تشكيل يك كميته انتخاباتي از سوي شيعيان، براي انتخاب كانديداها به وجود آمد و تشكيل اين كميته نيز با نظر آيت‌الله سيستاني انجام شده است كه به دليل اكثريت قاطع شيعيان عراق و محبوبيت مرجعيت در ميان آنان، بيشترين شانس را براي پيروزي در انتخابات دارد.
ائتلاف بعدي كه با حمايت و پشتيباني اياد علاوي، نخست‌وزير موقت عراق تشكيل شده، مورد حمايت گروه‌هاي شيعي سكولار است و البته به دليل عملكرد دولت موقت در شهرهاي سني نشين و به ويژه فلوجه، اين ليست زمينه موفقيتي به ويژه در اعراب سني ندارد.
دو ليست بعدي، مربوط به اعراب سني و متعلق به عدنان پاچه‌چي و غازي الياور است كه براي احراز پست رياست‌جمهوري عراق در رقابت بودند و سرانجام ياور با رأي شوراي حكومتي انتخاب شد.
عدنان پاچه‌چي كه از اعراب سني طايفي است، جايگاه مناسبي در اعراب سني و گروه‌هاي متعصب تندرو و ضدشيعي دارد، اما غازي الياور، رئيس‌جمهور موقت عراق كه او هم از اعراب سني به شمار مي‌رود، مورد حمايت گروه‌هاي سني متعادل‌تر است.
خبرنگار «بازتاب» اضافه كرد: در حال حاضر، همه كشورهاي عربي همچون امارات، كويت و اردن كه از تشكيل حكومت شيعي در هراسند، به هر سه ائتلاف «علاوي»، «پاچه‌چي» و «ياور» كمك مي‌كنند و اظهارات غازي ياور كه به تازگي و برخلاف گذشته‌اش بر ضد ايران مطرح مي‌شود، ناشي از همين كمكهاي مالي گسترده است.
خبرنگار «بازتاب» افزود: ائتلاف پنجم هم ائتلاف كردستان است كه مورد حمايت گروه‌هاي كرد مي‌باشد و به غير از يك نامزد عرب، بقيه افراد معرفي شده در آن كرد هستند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در بيشتر ليستها، به ويژه ليست اتحادي شيعيان كه تعداد اعضاي آن 228 نفر است، نامزدهايي از اعراب شيعه و سني و كردها وجود دارند.

در همين زمينه:

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/15834

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ليست آيت‌الله سيستاني، پيشتاز رقابت انتخاباتي در عراق، بازتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016