دوشنبه 7 دی 1383

سازمان زمين شناسي آمريكا: قدرت زمين لرزه مهيب سوماترا 9 ريشتر بود، خبرگزاري فارس

سازمان زمين شناسي آمريكا كه صبح ديروز قدرت زمين لرزه مهيب سوماترا را 5/8 ريشتر اعلام كرده بود امروز با اصلاح برآوردهاي خود قدرت اين زلزله را 9 ريشتر ذكر كرد.

به گزارش خبرنگار فارس، پس از وقوع زلزله 9 ريشتري ديروز دهها پس لرزه منطقه را لرزانده است كه بيشتر آنها در جنوب شرقي جزاير ميشا، نيكوبار و آندامان منطقه هند و سوماترا و در عمق 10 كيلومتري زمين بوده است. سازمان زمين‌شناسي آمريكا 26 زمين لرزه به وقوع پيوسته را در اين مناطق بالاي 5 ريشتر اعلام نموده كه بيشترين آنها قدرتي برابر 3/7 ريشتر داشته است.
بي بي سي خبر داد: صليب سرخ جهاني خواستار كمك فوري به مبلغ 6 ميليون دلار براي امدادرساني به آسيب ديدگان شده است.
اتحاديه اروپا نيز اعلام كرده است كه 4 ميليون دلار براي كمك هاي اضطراري اختصاص خواهد داد. روسيه و آمريكا نيز از جمله كشورهايي هستند كه براي كمك پيشقدم شده اند.
بي بي سي كشته شدگان در اندونزي را بيش از 4100 نفر اعلام كرد:بيشتر قربانيان از شهر «بندا آچه» هستند كه مركز استان آشوب زده آچه است كه در آن درگيري هاي شديدي براي ماهها بين جدايي طلبان و نيروهي امنيتي در جريان بوده است.
در سري لانكا نيز بيش از 4000 نفر جان خود را از دست داده‌اند و تا يك ميليون نفر به دليل هجوم موجهاي عظيم آواره شده‌اند.
گفته مي شود كه زمين لرزه روز يكشنبه پنجمين زلزله شديد در جهان از سال 1900 و شديدترين زمين لرزه در چهل سال اخير بوده است.
اي بي سي نيز از آمار كشته شدگان اين فاجعه را تا اين لحظه حدود 14 هزار و 500 نفر اعلام كرد.
مركز زمين لرزه در بستر اقيانوس قرار داشت و تكان ناشي از آن در مناطق مسكوني دور نواحي ساحلي خرابي چنداني پديد نياورد اما خيزش امواج ناشي از اين زلزله دريايي، كه اصطلاحا "تسونامي" خوانده مي شود، خسارات و تلفات گسترده اي را در كشورهاي ساحلي به خصوص سريلانكا، هند، اندونزي و تايلند برجاي گذاشته است.
تاكسين شيناواترا، نخست وزير تايلند دستور داده است مردم ساكن مناطق كم ارتفاع ساحلي اين كشور اين مناطق را تخليه كنند و به نواحي مرتفع تر بروند.
مالزي نيز تلفات اين زمين لزه را دست كم 28 نفر گزارش كرده است.
دولت مالديو نيز در اين كشور وضعيت فوق العاده اعلام داشته و از جامعه بين المللي تقاضاي ارسال كمك هاي اضطراري كرده است.
دامنه زلزله اقيانوس هند به قاره آفريقا نيز كشيده شده است و از سومالي، واقع در سواحل اقيانوس هند در شرق آفريقا، گزارش شده است كه امواج ناشي از زلزله روز يكشنبه به شهر گاراكاد، در مركز اين كشور، خساراتي وارد كرده است.
تا كنون كشته شدن سه نفر از شهروندان سومالي در اثر اين حادثه تاييد شده اما منابع محلي در مورد سرنوشت تعداد نامعلومي از ماهيگيراني كه در زمان وقوع زلزله با قايق مشغول ماهيگيري بوده اند ابراز نگراني كرده اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

پيش از اين در 23 دسامبر «شو» زلزله‌شناس چيني وقوع زلزله‌اي در سوماترا را با قدرتي حدود 5 ريشتر اعلام نموده بود،ليكن زمين لرزه به وقوع پيوسته بسيار قوي‌تر از پيش بيني‌ها بود.
در پيش‌بيني‌هاي اين زلزله‌شناس چيني كه در ماه دسامبر ارايه شده است وقوع سه زلزله‌ با قدرتي بيش از 4 ريشتر در شمال استان هرمزگان نيز به چشم مي‌خورد.

در همين زمينه:

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/16115

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سازمان زمين شناسي آمريكا: قدرت زمين لرزه مهيب سوماترا 9 ريشتر بود، خبرگزاري فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016