سه شنبه 8 دی 1383

رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق در گفت وگو با CNN : خواهان برپايي حكومكت ديني در عراق نيستيم، ايلنا

آمريكايي‌‏ها در ديدارهاي رسمي با ما بدون ارائه سند، اتهام دخالت ايران در عراق را مطرح مي‌‏كنند

تهران- خبرگزاري كار ايران

"سيد عبدالعزيز حكيم"، رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق تأكيد كرد: ما در تلاش براي ايجاد حكومتي بر پايه آراء و ديدگاه‌‏هاي ملت عراق هستيمY

به گزارش سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران ( ايلنا )، حكيم در گفت‌‏وگو با شبكه تلويزيوني CNN آمريكا كه در پايگاه اينترنتي مجلس اعلا منتشر شده است، در پاسخ به اين سؤال كه آيا نگراني‌‏هاي برخي در خصوص ايجاد دولتي مانند دولت ايران در عراق بر مبناي يك حكومت اسلامي توجيهي دارد يا خير، خاطرنشان كرد: خواهان برپايي يك كشور اسلامي، شيعي و ديني در عراق مانند كشور اسلامي ايران نبوده و براي ايجاد آن تلاش نمي‌‏كنيم.
حكيم افزود: همان گونه كه ايران داراي رهبري، ملت و ويژگي‌‏هاي مخصوص به خود است، عراق نيز داراي ويژگي‌‏هاي طايفه‌‏اي، طيف‌‏هاي مختلف، شخصيت‌‏ها و شرايط مخصوص به خود مي‌‏باشد.
وي گفت: درست نيست كه حكومتي شبيه حكومت ايران يا هر نظام ديگري در جهان شبيه به آن را به‌‏عنوان نسخه‌‏اي در عراق پياده كنيم بلكه بايد طبيعت ملت عراق و طيف‌‏هاي آن مد نظر قرار گيرد.
رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق با تأكيد بر اينكه بايد چنين انتخابي صورت گيرد؛ ادامه داد: ما در تلاش براي برپايي يك كشور اسلامي يا حكومتي شيعي و برپايي حكومتي ديني نيستيم بلكه در تلاش براي ايجاد دولتي مبتني بر آراء و ديدگاه‌‏هاي ملت عراق هستيم.
وي در پاسخ به سؤال ديگري درباره ديدگاه خود در مورد دولتي كه انفلاب اسلامي به رهبري امام‌‏خميني(س) در ايران ايجاد كرده، گفت: اين مسأله، مختص ملت ايران است؛ مهم اين است كه اين حكومت در داخل ايران به رأي گذاشته شده و ملت ايران به آن رأي داده و در چارچوب قانون اساسي دائم اين كشور به آن راضي شده است و چون اين حكومت، از آن ملت ايران است، ناگزير ملت ايران، مسؤول ارائه نظر و جنبه‌‏هاي مثبت و منفي درباره آن است.
رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق در پاسخ به سؤالي در خصوص فعاليت سازمان بدر كه تا پيش از اين به عنوان شاخه نظامي مجلس اعلا فعاليت داشت، گفت: سازمان بدر در حال حاضر در ايران و خارج عراق حضور ندارد بلكه در داخل عراق است و امكانات آن در داخل اين كشور، مستقر است و در داخل فعاليت مي‌‏كند. همه مراكز آن در داخل عراق هم مشخص و بر سر در مقرهاي آن نيز پلاكارد نصب شده است.
حكيم در پاسخ به سؤالي در خصوص ديدگاهش درباره اتهام آمريكا به ايران مبني بر دخالت در امور داخلي عراق گفت: همان‌‏گونه كه مي‌‏دانيد مشكلي مُزمن بين آمريكا و ايران وجود دارد و اميدواريم كه اين مشكل بر عراق اثرگذار نباشد و عراق بايد محل صلح و محبت باشد و اين همان چيزي است كه آرزوي آن را داريم.
وي افزود: هيچ‌‏كس راضي به دخالت هيچ كشوري در امور داخلي عراق نمي‌‏شود و اين موضوع را با همه مسؤولان كشورهايي كه در سفر اخير دوره‌‏اي خود از آنها ديدن كرديم در ميان گذاشتيم و موضع خود را اعلام كرديم.
رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق گفت: آمريكا همواره اين ادعاها را مطرح مي‌‏كند و اين ادعاها را در نشست‌‏هاي رسمي خود هم به ما گفته‌‏اند ولي ما هميشه از آنها درخواست كرده‌‏ايم دلايل واضح و روشن خود را براي ادعاهاي‌‏شان ارائه كنند ولي متأسفانه نتوانسته‌‏ايم به اين اسناد دست بيايم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در پايان ابراز اميدواري كرد عراق مركز صلح، محبت و عدم برخورد با كشورهاي ديگر باشد.

در همين زمينه:

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/16149

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق در گفت وگو با CNN : خواهان برپايي حكومكت ديني در عراق نيستيم، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016