پنجشنبه 17 دی 1383

پاول:هدايت كمك رساني به فاجعه‌زدگان به سازمان ملل محول شد؛ كوفي عنان: آمار تلفات تاكنون به150هزار نفر رسيده است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي

كنفرانس اضطراري درباره‌ي چگونگي ارايه‌ي چهار ميليارد دلار وعده‌ي كمك مالي به مناطق آسيب ديده تسونامي روز پنجشنبه با يك دقيقه سكوت به احترام ده‌ها هزار كشته‌ي اين فاجعه‌ در جاكارتا، پايتخت اندونزي آýغاز به كار كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، كالين پاول، وزير امور خارجه‌ي آمريكا در اين كنفرانس اعلام كرد: گروهي از كشورها از جمله آمريكا كه در ابتدا هدايت كمك رساني به فاجعه‌زدگان تسونامي را بر عهده گرفته بودند، اين وظيفه را به سازمان ملل محول كرده‌اند.

پاول در كنفرانس جاكارتا گفت: «گروه اصلي»، براي كمك به تسريع كمك‌هاي بين‌المللي تشكيل شده‌بود و در حال حاضر كه اين هدف برآورده شده، وظايف خود را وارد تلاش‌هاي هماهنگ گسترده‌تر سازمان ملل مي‌كند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، كوفي عنان، دبير كل سازمان ملل نيز در اين نشست بيان داشت: جهان در مسابقه با زمان است تا غذا، دارو و مواد مورد نياز آسيب‌ديدگان اين فاجعه را تامين كند.

وي افزود، ميليون‌ها تن در آسيا، آفريقا و حتي در كشورهاي دور دست از اين فاجعه دچار شوك روحي و صدمات روحي - رواني شده‌اند كه بهبود آن زمان زيادي مي‌برد. اين فاجعه بسيار وحشتناك و سريع و غير قابل دسترس بود كه هنوز هم براي درك آن تلاش مي‌كنيم.

دبير كل سازمان ملل خاطرنشان كرد: سازمان ملل هنوز در حال تخمين زدن آمار نهايي تلفات فاجعه‌ي تسونامي است كه تاكنون به ‌١٥٠ هزار نفر رسيده است.

عنان بيان داشت: اگر چه ما براي متوقف كردن تسونامي قدرتي نداريم اما با يكديگر توانايي جلوگيري از موج‌هاي بعدي آن را داريم.

وي خواهان كار گذاشتن سيستم‌هاي هشدار دهنده‌ي تسونامي در اقيانوس هند شد.

عنان براي كمك رساني به قربانيان تسونامي در شش ماه آينده خواهان ‌٧/١ ميليارد دلار شد. اما مشخص نكرد كه اين رقم علاوه بر رقم‌هاي قبلي اعلام شده است يا نه؟

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، لوئيس ميشل، كميسيونر توسعه و كمك‌هاي انسان دوستانه‌ي اتحاديه‌ي اروپا نيز از كشورهاي اهدا كننده خواست با دقت باشند و در رقابتي وارد نشوند كه بخواهند ارقام بالاتر را اعلام كنند.

وي همچنين اظهار داشت: بسياري از كشورها ارقامي را اعلام كرده‌اند كه غيرقابل پرداخت است.

در اين كنفرانس رهبران ‌٢٦ كشور و گروه‌هاي بشر دوستانه راه‌هاي هماهنگي پرداخت‌ كمك‌ها و عمليات نجات و محدود كردن خسارات در برابر فجايع طبيعي بعدي را بررسي مي‌كنند.

در اين كنفرانس همچنين احتمال متوقف كردن پرداخت قروض كشورهاي آسيب ديده از تسونامي بررسي مي‌شود. گرهارد شرودر، صدراعظم آلمان پيش‌بيني كرده است كه هفت كشور صنعتي جهان با متوقف كردن پرداخت قروض سريلانكا و اندونزي موافقت خواهند كرد.

رييس‌جمهور اندونزي كه كشورش بيشترين خسارات را از فاجعه‌ي تسونامي متحمل شده، بر نياز ايفاي نقش اصلي از سوي سازمان ملل در هماهنگي كمك‌هاي بين‌المللي تاكيد كرد.

وي در كنفرانس جاكارتا بيان داشت: حضور شما در اينجا بيانگر دقت عميقتان مي‌باشد، ما خواهان ارايه‌ي كمك‌ها در سريعترين فرصت ممكن هستيم.

سوسيلو بومبانگ يوديو هونو، رئيس جمهوراندونزي از عنان خواست نماينده‌ي ويژه‌يي را براي نظارت و هماهنگي كمك‌ها تعيين كند.

جونيشيرو كوايزومي، نخست وزير ژاپن و نخست وزير چين نيز در اين كنفرانس حضور دارند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس،از سوي ديگر سازمان ملل اعلام كرد: دولت‌ها و شورشيان در سوماترا، سريلانكا و سومالي بايد صلح را در اين مناطق حفظ كنند و در غير اين صورت با قطع كمك‌ها مواجه خواهند شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

يك مقام سازمان ملل گفت: پيام ما به طرفين درگير اين است: دعواهاي خود را متوقف كنيد و با يكديگر با ما همكاري كنيد تا به مردم كمك كنيم.

به گفته‌ي هماهنگ كننده‌ي كمك‌هاي اضطراري سازمان ملل در حال حاضردر استان آچه‌ي اندونزي، سريلانكا و سومالي آرامش برقرار است.

در همين زمينه:

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/16563

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پاول:هدايت كمك رساني به فاجعه‌زدگان به سازمان ملل محول شد؛ كوفي عنان: آمار تلفات تاكنون به150هزار نفر رسيده است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016