جمعه 18 دی 1383

آمار قربانيان تسونامي به 165000 تن رسيد؛ بيش از 10000 تن در آچه مفقود هستند؛ موج دوم مرگ و مير با گرسنگي و بيماري در راه است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس حوادث

آمار قربانيان تسونامي به 165 هزار تن رسيد

درحاليكه آمار تلفات تسونامي در اندونزي 113 هزار و 306 تن اعلام شده است، رقم قربانيان اين فاجعه در كل كشورهاي آسيب‌ديده به بيش از 165 هزار تن رسيد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران اين خبر در حالي اعلام شد كه رهبران كشورهاي مختلف جهان طي نشست يكروزه خود در جاكارتا نسبت به يافتن راههايي به منظور كمك به قربانيان حادثه تسونامي ابراز اميدواري كرده‌اند.

وزارت امور خارجه اندونزي روز جمعه گزارش داد كه بر اساس آخرين اطلاعات دريافت شده 20 هزار تن ديگر نيز به آمار قربانيان اين كشور در جريان تسونامي افزوده شده است.

بدين ترتيب شمار قربانيان تسونامي به بيش از 160 هزار تن رسيده است.

موج دوم مرگ و مير تسونامي‌زدگان به دليل گرسنگي و بيماري

خبرگزاري آسوشيتدپرس اعلام كرد: در حاليكه انتظار مي‌رود قربانيان بيشتري در اين حادثه به دليل عمق و گستردگي آن پيدا شوند، مقامات رسمي پزشكي منطقه هشدار داده‌اند كه موج دوم اين فاجعه به دليل گرسنگي و شيوع بيماري در منطقه، جان شمار بيشتري از حادثه ديدگان را بگيرد.

اين خبرگزاري دليل عمده مطلب را كمبود مواد غذايي و كمك‌هاي پزشكي عنوان كرده است.

يك گروه تندگراي وابسته به شبكه تروريستي القاعده نيز در اندونزي اعلام كرد كه اردوگاهي را به منظور امدادرساني در سوماترا احداث كرده است.

بنابر اين گزارش اين گروه تندرو وابسته به القاعده كه گفته مي‌شود حملات تروريستي را عليه مسيحيان حاضر در اندونزي انجام داده است، بر اين نكته تاكيد داشته كه تا زماني كه نظاميان خارجي آمريكايي و استراليايي حاضر در منطقه به فعاليت‌هاي خود در زمينه امدادرساني ادامه مي‌دهند، دخالتي در فعاليت آنها نخواهند داشت.

در همين حال دولت اندونزي در خصوص آمار قربانيان اين كشور در اين حادثه اعلام كرد، پيش از اين برآورد مي‌شد كه تنها 94 هزار و 200 قرباني در اين كشور گزارش شده باشد، با اين حال اين رغم به بيش از 113 هزار تن افزايش يافته است.

همچنين سازمان بهداشت جهاني نيز اعلام كرد : در صورتيكه امدادرساني‌هاي اوليه بخصوص آب آشاميدني مورد نياز آسيب‌ديدگان تا آخر هفته جاري تأمين نشود، منطقه بايد در انتظار شيوع بيماري‌هاي كشنده‌ مختلفي باشد كه بدين ترتيب شمار قربانيان اين فاجعه ده‌ها هزار تن افزايش خواهد يافت.

10 تن در آچه مفقود شده‌اند

دولت اندونزي همچنين گزارش داد كه هنوز در آچه بيش از 10 هزار تن مفقود الاثر هستند. براساس آخرين گزارش‌ها 165 هزار قرباني ياد شده از اتباع 11 كشور جهان مي‌باشند.

از سوي ديگر كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل متحد خطاب به دولت‌هاي جهان در خصوص امدادرساني فوري به آسيب‌ديدگان و اختصاص كمك‌هاي نقدي به آنها تاكيد كرد.

كشورها از قولهاي غيرقابل تحقق خودداري كنند

دبيركل سازمان ملل متحد اعلام كرد كه كشورهاي جهان بايد كمك‌هاي خود را به آسيب ديدگان ارسال كرده و برخلاف گذشته از دادن قول‌هاي غيرقابل عمل و پس از آن ارسال كمك‌هاي بسيار كم خودداري كنند.

وي در اين خصوص گفت: اين حادثه بسيار گسترده بوده و دسترسي به آسيب‌ديدگان بسيار سخت است و ما هنوز نمي‌دانيم كه دقيقا چند نفر در اين حادثه از بين رفته‌اند.

بر اساس آمار، استراليا با اختصاص 810 ميليون دلار در صدر كشورهاي قول‌دهنده براي كمك به آسيب‌ديدگان تسونامي است و پس از آن كشورهاي آلمان، ژاپن و آمريكا بيشترين وعده كمك‌ها را به آسيب‌ديدگان داده‌اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در همين حال كالين پاول، وزير امور خارجه‌ آمريكا اعلام كرد كه كشورش در ابتدا و قبل از هرگونه ارايه تعهدي براي ارسال كمك‌هاي مالي به بررسي اوضاع خواهد پرداخت.

اين در حاليست كه وزارت امور خارجه‌ ژاپن نيز از كمك 500 ميليون دلاري اين كشور به آسيب‌ديدگان تسونامي خبر داد.

در همين زمينه:

Copyright: gooya.com 2016