دوشنبه 5 بهمن 1383

چامسكي در گفت‌وگو با اينديپندت: صحبت‌ كردن درباره‌ حق حاكميت، استقلال و عراق دموكراتيك يك جوك بي‌مزه است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس بين‌الملل - منطقه‌يي
نوام چامسكي در گفت‌وگو با اينديپندنت گفت: به اعتقاد وي حمله به عراق و اشغال اين كشور يكي از آسان‌ترين اشغال‌هاي نظامي در طول تاريخ است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) چامسكي افزود: من فكر مي‌كنم اين جنگ به خودي خود مي‌توانست در دو روز تمام شود. چون طرف مقابل آمريكا ضعيف‌ترين كشور در منطقه بود. در غير اين صورت آمريكا به آن حمله نمي‌كرد. تحريم‌هايي كه عليه عراق وضع شده بود جان صدها هزار نفر را در اين كشور گرفت و آن را تبديل به هدفي آسان كرد.
وي افزود: آشكار بود كه عراق خيلي راحت از هم مي‌پاشد.
چامسكي هم چنين در مورد انتخابات عراق گفت: صحبت‌ كردن درباره‌ي حق حاكميت، استقلال و عراق دموكراتيك يك جوك بي‌مزه است.
وي افزود: من اصلا اين احتمال را ممكن نمي‌دانم كه آمريكا و انگليس اجازه دهند يك عراق مستقل پديد آيد. در چنين حكومتي شيعيان حاكم خواهند بود و احتمالا به عنوان اولين گام درصدد بهبود روابط خود با ايران بر مي‌آيند. اين امر مي‌تواند سبب خودمختاري شيعيان در منطقه گردد و اين چيزي نيست كه آمريكايي‌ها آن را بخواهند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اگر چنين امري صورت گيرد ايران، ‌عراق و مناطق نفت خيز عربستان، كه قطب نفتي در جهان‌اند، شيعي خواهند شد و آمريكا هرگز به تحقق چنين امري اجازه نمي‌دهد. در اين امر هيچ جاي سوالي نيز وجود ندارد. استاد موسسه‌ي فن‌آوري ماساچوست (MIT) افزود: علاوه بر اين يك عراق مستقل درصدد پيدا كردن جاي خود به عنوان يك قدرت در جهان عرب خواهد بود كه اين به معناي تجهيز دوباره‌ي عراق و تبديل شدنش به يك دشمن براي اسراييل مي‌شود. اين كشور هم چنين دوباره به گسترش سلاح‌هاي كشتار جمعي براي مقابله با اسراييل روي خواهد آورد و مسلم است كه آمريكا و انگليس هرگز به چنين امري اجزاه نمي‌دهند.
چامسكي هم چنين مقايسه‌ي عراق با ويتنام را يك اشتباه خواند؛ زيرا ويتنام مغلوب اهداف استراتژيك آمريكا نشد.
چامسكي گفت: منابع طبيعي ويتنام اصلا قابل توجه نبود اما عراق متفاوت است. در اين كشور منابع غني نفت وجود دارد و همين منابع و كنترل بر نفت عراق باعث شده تا آمريكا درصدد اعمال نفوذ خود در كل جهان باشد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/17373

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'چامسكي در گفت‌وگو با اينديپندت: صحبت‌ كردن درباره‌ حق حاكميت، استقلال و عراق دموكراتيك يك جوك بي‌مزه است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016