دوشنبه 5 بهمن 1383

محاكمه‌ مظنون به قتل فيلم ساز هلندي در آمستردام آغاز مي‌شود، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس بين‌الملل - فرامنطقه‌يي
تقريبا پس از گذشت سه ماه از قتل پر جنجال ”تئو ون گوگ“، فيلم ساز هلندي، دادگاهي در آمستردام اولين جلسه‌ي رسيدگي به پرونده‌ي محمود بويري، مظنون به قتل ون گوگ را از روز چهارشنبه آغاز مي‌كند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري فرانسه، به گفته‌ي پليس، بويري متهم به قتل، تلاش براي قتل و عضويت در يك سازمان تروريستي است. بويري 26 ساله داراي مليت مشترك هلندي- مراكشي است كه مدت كوتاهي پس از حمله و هنگام تلاش براي فرار دستگير شده است.
ون گوگ كه از نوادگان نقاش معروف قرن 19 هلند، وينسنت ونگوگ بود به دليل ديدگاه‌هاي ضداسلامي‌اش شهرت يافته بود. وي در دوم نوامبر سال گذشته در آمستردام با ضربات چاقو به قتل رسيد. در نامه‌اي كه با يك چاقو به لباس وي وصل شده بود تهديد عليه چندين سياستمدار هلندي از جمله ايان هرسي علي، متولد سومالي و قاري قرآن ديده مي‌شد.
هرسي علي فيلمنامه‌ي فيلم ون گوگ با نام ”تسليم“ را نوشته بود. اين فيلم كه در رابطه با برخي اصول اسلامي و بدرفتاري با زنان است، پس از پخش از تلويزيون هلند در اوت 2004 اعتراض جامعه‌ي مسلمانان را به دنبال داشت.
بويري پس از پاسخ به برخي سوالات بازجويان پس از قتل تاكنون سكوت اختيار كرده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وكيل وي گفته است كه در جلسه‌ي دادگاه آمستردام شركت نمي‌كند.
قتل ون گوگ هلند را در حيرت فرو برد و باعث ايجاد تنش‌هايي داخل اين كشور شد و تعدادي از مساجد و مدارس اسلامي و كليساها پس از اين قتل هدف حمله يا انفجار قرار گرفتند.
بويري كه در آمستردام به دنيا آمده و بزرگ شده متهم به شش فقره جرم در ارتباط با اين قتل مي‌باشد: قتل، تلاش براي كشتن افسران پليس كه سعي در دستگيري‌اش داشته‌اند، تلاش براي كشتن عابران در صحنه‌ي جنايت، نقض قوانين حمل سلاح و مشاركت در يك توطئه‌ي تروريستي با هدف قتل ون گوگ، هرسي علي و چند تن ديگر از شخصيت‌هاي كشوري و كارشكني در كار هرسي علي، قانونگذار هلندي با تهديد وي.
بويري در صورت اثبات جرم به حبس ابد محكوم خواهد شد. اين حكم در هلند به اين معني است كه آزادي زنداني غيرممكن خواهد بود مگر به عفو ملكه.

در همين زمينه:

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/17374

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محاكمه‌ مظنون به قتل فيلم ساز هلندي در آمستردام آغاز مي‌شود، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016